2022-05-17, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ser att Aftonbladet kör med "liverapportering om klimatet varje dag" under rubriken KLIMATHOTET.
Man försöker få upp frågan igen, och undrar hur NATO-negativa S och C väljare ställer sig
Aftonbladet är ju dock OBUNDET socialdemokratiska. Alltså att de kan stötta andra partier för att säkra makten.

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
C kommer tappa till Mp och L är mitt tips
Så länge MP håller sig under spärren låter det bra.
Citera
2022-05-17, 22:15
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag tror ni lägger för stora förhoppningar på väljarförflyttningar pga NATO.

De allra flesta svenskar har väl varit nöjda med att Sverige stått utanför och det har varit en ickefråga. Antalet människor som var starkt för eller emot lär inte ha varit många.

Sen blev Putin galen och då var vi tydligen inte dummare än att vi agerade.

Jag känner att en stor majoritet av svenska folket accepterar detta och det blir snart en ickefråga igen.

Du personifierar verkligen det svenska väljarfåret.
Citera
2022-05-17, 22:22
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw

Du personifierar verkligen det svenska väljarfåret.

Ja, du sa att svenskar är det mest toleranta folket mot invandrare.
Citera
2022-05-18, 09:20
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Nato-anslutningen avgörs slutligen i riksdagen efter valet och det kan gynna V då många sossar är emot Nato. En del kanske till och med går till MP som kanske på det sättet klarar sig kvar i riksdagen.
Skulle gissa att SD nog är det parti som förlorar mest på Nato-frågan då många inom SD är emot Nato, frågan är bara vart de ska gå?

För min del blir det AFS. Jag är trött på att SD slickar röv. Jag har aldrig gillat M eller KD. Vill inte se samarbete med dem. Jag är skitbesviken på SD i natofrågan. Så nu tar jag steget över. Hugget som stucket anser jag. Ingen större skillnad för att SD sitter i riksdagen. SD ska inte kunna missbruka min dyra röst. Inte valsa runt med den som de tycker. Enda sättet jag kan protestera på. AFS.
Citera
2022-05-18, 09:52
Medlem
FarangDingDongs avatar
Jag brukar inte leka djävulens advokat så hittils har min position varit, besvikna SDare skall sitta still i båten och inte slänga bort en röst på AfS som ändå inte kommer in i riksdagen.

Blågul seger är ju det övergripande målet. Nu har läget däremot ändrats. L ser ut att klara spärren beslutet om stödröstandet är redan inofficiellt taget. Då spelar det mindre roll om SD tappar lite till AfS.

Långsiktigt behövs nämligen AfS som motvikt mot marxismen som genomsyrar hela det rödgröna laget och allteftersom SD fortsätter sin resa mot ett mera allmänborgerligt parti i mittfältet kommer de kunna ta igen rösterna på annat håll, helst från såssarna så klart. Det är och förblir SDs jobb i lag blågul. Blöda såssen på röster.

Om AfS kan nå säg 0.9% i valet kommer det sätta dem på kartan och det kan sedan bli 1.5% nästa gång. Om fyra val klarar man spärren. Politik är långsiktigt och det är för övrigt samma resa som SD, KD, MP m.fl. gjort.

Som SDare skulle jag därför inte tveka att ta steget över till AfS i årets val. Valsegern ser möjligt ut ändå som det ser ut i dagslaget. Vi Moderater håller som vanligt i lag blåguls taktpinne, målet är i sikte, en M regering med inslag av KD och L samt politiska tjänstemän från SD.

Låt det sjunka in en stund. Det är inte dåligt marcherat av SD! För första gången får man riktigt politiskt inflytande! Den långsiktiga planen och det hårda arbetet har lönat sig. Efter eventuell seger i valet 2026 blir det ministerposter till SD och hjärtefrågan invandringen är naturligtvis självskriven.

Sålunda är det är dags för AfS att börja den långa marchen in i riksdagen.

I ett ännu långsiktigare perspektiv är detta dubbelt viktigt då KD tyvärr inte kommer att finnas kvar i svensk politik om 15-20 år. Demografin omöjliggör det, återväxten av frikyrkliga är allt för liten.

Så SD tveka ej att rösta AfS 2022!
Citera
2022-05-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
För min del blir det AFS. Jag är trött på att SD slickar röv. Jag har aldrig gillat M eller KD. Vill inte se samarbete med dem. Jag är skitbesviken på SD i natofrågan. Så nu tar jag steget över. Hugget som stucket anser jag. Ingen större skillnad för att SD sitter i riksdagen. SD ska inte kunna missbruka min dyra röst. Inte valsa runt med den som de tycker. Enda sättet jag kan protestera på. AFS.

SD:s principlöshet måste fungera som ett varnande exempel för alla som stöttar AfS eller något annat parti i den rollen. Vill man anpassa sig eller tona ned sig i en fråga, så vill man anpassa sig i alla frågor och det är fel att lita blint på politiska företrädares omdöme eller goda vilja. Ett parti som visar minsta tecken på att ställa sig in för att bli "rumsrena" på systemets villkor, kommer aldrig städa upp systemet - det har SD bevisat.
Citera
2022-05-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
SD:s principlöshet måste fungera som ett varnande exempel för alla som stöttar AfS eller något annat parti i den rollen. Vill man anpassa sig eller tona ned sig i en fråga, så vill man anpassa sig i alla frågor och det är fel att lita blint på politiska företrädares omdöme eller goda vilja. Ett parti som visar minsta tecken på att ställa sig in för att bli "rumsrena" på systemets villkor, kommer aldrig städa upp systemet - det har SD bevisat.

Det du kallar för principlöshet ser SD själva som triangulering. 2010-2014 kunde man växa baserat på oppositionella som läste avpixlat. Efter 2014 har man växt på bekostnad utav mittenpartierna, främst från S där stora delar utav främst manliga väljare som har känt sig desillusionerade. Det vore direkt oansvarigt utav SD sett till opinionen att hålla på som man gjorde mellan 2010-2014- det skulle säkert hålla kvar en liten skara personer här på Flashback som nu tänker rösta på AFS, men skrämt bort tiofaldigt större grupper utav andra människor från bla S nu har sökt sig till SD.
Citera
2022-05-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Det du kallar för principlöshet ser SD själva som triangulering. 2010-2014 kunde man växa baserat på oppositionella som läste avpixlat. Efter 2014 har man växt på bekostnad utav mittenpartierna, främst från S där stora delar utav främst manliga väljare som har känt sig desillusionerade. Det vore direkt oansvarigt utav SD sett till opinionen att hålla på som man gjorde mellan 2010-2014- det skulle säkert hålla kvar en liten skara personer här på Flashback som nu tänker rösta på AFS, men skrämt bort tiofaldigt större grupper utav andra människor från bla S nu har sökt sig till SD.

Den här tråden och dess föregångare har ju varit ett historiskt dokumenterande i realtid av SD:s positionsförflyttningar. Det är alltså inte en efterhandskonstruktion jag gör när jag hävdar att SD bytt politiska principer mot MINDRE väljarandel. Är det någon som menar att flirten med M lockade marginalsossar eller ens -moderater eller att den dubblade kvotflyktingmottagningen drog väljare?
Citera
2022-05-18, 15:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Ett bra exempel på att du har fel är ju tyska AfD. När de kom in i förbundsdagen 2017 hade de 12,6% av rösterna. Efter det har de i flera vändor rensat ut vettiga politiker och blivit alltmer högerextrema. I senaste opinionsmätningen ligger de på 7,5%.
Senast redigerad av Regulus 2022-05-18 kl. 15:16.
Citera
2022-05-18, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ett bra exempel på att du har fel är ju tyska AfD. När de kom in i förbundsdagen 2017 hade de 12,6% av rösterna. Efter det har de i flera vändor rensat ut vettiga politiker och blivit alltmer högerextrema. I senaste opinionsmätningen ligger de på 7,5%.

Halmgubbeargumentationen om mer "högerextremism" som det jag menar SD behöver, kan du behålla för dig själv. Omvänt menar du kanske att AfD borde lovat dubblad kvotflyktingmottagning för att vända kräftgången?

Poängen är att missnöjda fd SD-väljare förhoppningsvis är mindre toleranta mot samma utveckling inom andra partier om dessa får vind i seglen och blir föremål för samma entrism som SD.
Citera
2022-05-18, 21:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Halmgubbeargumentationen om mer "högerextremism" som det jag menar SD behöver, kan du behålla för dig själv. Omvänt menar du kanske att AfD borde lovat dubblad kvotflyktingmottagning för att vända kräftgången?

Oavsett om vi kallar det för högerextremism eller identitetspolitik så har ju AfD tagit flera steg i den riktning som du förespråkar och det har lett till att de tappat väljare. Tror du verkligen att svenskarna skiljer sig så mycket från tyskarna?

Citat:
Poängen är att missnöjda fd SD-väljare förhoppningsvis är mindre toleranta mot samma utveckling inom andra partier om dessa får vind i seglen och blir föremål för samma entrism som SD.

Fast det har ju inte hänt. SD har legat ganska stabilt kring 18% i ett och ett halvt års tid. Detta sagt så är det fullt möjligt (kanske till och med troligt) att de nu kommer att tappa väljare på grund av sveket i NATO-frågan, men det handlar ju inte om invandring.
Citera
2022-05-18, 22:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Jag brukar inte leka djävulens advokat så hittils har min position varit, besvikna SDare skall sitta still i båten och inte slänga bort en röst på AfS som ändå inte kommer in i riksdagen.

Blågul seger är ju det övergripande målet. Nu har läget däremot ändrats. L ser ut att klara spärren beslutet om stödröstandet är redan inofficiellt taget. Då spelar det mindre roll om SD tappar lite till AfS.

Långsiktigt behövs nämligen AfS som motvikt mot marxismen som genomsyrar hela det rödgröna laget och allteftersom SD fortsätter sin resa mot ett mera allmänborgerligt parti i mittfältet kommer de kunna ta igen rösterna på annat håll, helst från såssarna så klart. Det är och förblir SDs jobb i lag blågul. Blöda såssen på röster.

Om AfS kan nå säg 0.9% i valet kommer det sätta dem på kartan och det kan sedan bli 1.5% nästa gång. Om fyra val klarar man spärren. Politik är långsiktigt och det är för övrigt samma resa som SD, KD, MP m.fl. gjort.

Som SDare skulle jag därför inte tveka att ta steget över till AfS i årets val. Valsegern ser möjligt ut ändå som det ser ut i dagslaget. Vi Moderater håller som vanligt i lag blåguls taktpinne, målet är i sikte, en M regering med inslag av KD och L samt politiska tjänstemän från SD.

Låt det sjunka in en stund. Det är inte dåligt marcherat av SD! För första gången får man riktigt politiskt inflytande! Den långsiktiga planen och det hårda arbetet har lönat sig. Efter eventuell seger i valet 2026 blir det ministerposter till SD och hjärtefrågan invandringen är naturligtvis självskriven.

Sålunda är det är dags för AfS att börja den långa marchen in i riksdagen.

I ett ännu långsiktigare perspektiv är detta dubbelt viktigt då KD tyvärr inte kommer att finnas kvar i svensk politik om 15-20 år. Demografin omöjliggör det, återväxten av frikyrkliga är allt för liten.

Så SD tveka ej att rösta AfS 2022!
Nej men, se där! Någon kom ut ur garderoben.

Visst är det så, det krävs folk med håriga bollar, oavsett kön, och panna av järn för att ta upp kampen med kulturmarxisterna. En rak höger som inte viker sig och gråter om någon (läs SVT/ MSM/ tuffe Uffe och Lööf) är taskig.

Dock undrar jag vad du menar med "en M- regering med inslag av L och KD". Har ni redan börjat hugga SD i ryggen? Hittills har ju UK hållit linjen om "en borglig regering", men det behövdes alltså endast hopp om att ändå lyckas hålla kvar L i riksdagen för att liberale kastrathögern skulle börja drömma om att döda all svensk folkgemenskap. Eller har du missuppfattat?

Alternativ för Sverige kommer att komma in i riksdagen 2026. Detta eftersom återvandeingsfrågan är väckt, och opinionen redan finns hos SDs riktiga kärnväljare, vakna som de redan är.

Enligt Sentio kan 10% av väljarna tänka sig att rösta på Afs. De flesta kommer inte otippat från SD. Nu tror jag ändå att vi kanske ska dra bort ett par procentenheter eftersom Sentio verkar ha SD en aning för högt, men det visar ändå att SDs grund skälver.

Jag uppmuntrar dock ingen att taktikrösta öht. Det är taktikröstande som gett oss den svenskfientliga politiken till att börja med. Folk bör rösta för den politik de vill ha, så löser sig allt annat.
Vill man ge mer makt åt bilderbergare m.fl. så röstar man M
Eller S, eller C... Eller något stödparti till dessa.

Afs kommer att plocka främst M- väljare när den dagen kommer att partiet entrar riksdagen, det är jag övertygad om.
Senast redigerad av LadySweden 2022-05-18 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in