2022-05-18, 10:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Rysslands största misstag, ur deras synvinkel, var att de inte invaderade Ukraina redan 2014 i samband med Krim.

Detta kommer stå dom dyrt, och något som det kommer talas mycket om i framtiden.

Jag läste en sammanfattning av "85 days in Sloviansk", och det har gått upp för mig att det inte är säkert att Putin var så delaktig i Donbass-upproret som man skulle kunna tro. Det skulle lika gärna kunna vara östliga oligarker som var drivande i detta, och som lyckades få visst stöd från Putin och allmänna rysk nationalism-strömningar. När det sen gick ganska dåligt, så drogs ryssarna in mer och mer.

Krim var däremot helt ryssdrivet.

Så med det vill jag säga att ryssarnas politiska mål 2014 kanske inte alls var de samma som de är idag. Men det kanske är det som är deras misstag?
Citera
2022-05-18, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det gör man och framförallt låter man dem inte infiltrera essentiella samhällsfunktioner.

Problemet i Ukraina är att landet har haft en synnerligen dålig start med en svag statsbildning och instabilitet. Lägg där till att landet är en av de mest korrupta i världen. Under sådana omständigheter kan extrema rörelser få ett fäste som de aldrig skulle få någon annanstans. Vi har ju nazister även i Sverige men inte har de något inflytande direkt. Andra exempel är radikala islamistiska rörelser som fått fotfäste i länder som Irak, Syrien, Libyen och Afghanistan dit vi försökt att exportera västerländsk liberal demokrati vilket misslyckats och lett till failed states i samtliga fall.

Den stora faran är att vi nu försökt vittvätta nazister och beväpnat dem. Med tunga vapen som pansarskott och stingers. Det finns en uppenbar risk att Europa kommer att få allvarliga problem med radikala rörelser på högerkanten i framtiden då man inte har den minsta kontroll över vapenleveranserna till Ukraina nu.
Fast dessa är en liten click, ryska armen anlitar wagner gruppen som är ökända för att begå krigsbrott och vara vit makt sympatisörer, med tatueringar etc.

Vidare så finns det inga bevis för att eventuellta nazisiska soldater i Ukraina har infiltrerat den ukrainska staten.
Citera
2022-05-18, 10:10
Medlem
Citat:
Och Ukraina har en chans menar du?

Imbecill fråga. Det märks att du har mycket knappa kunskaper om vad som diskuteras.
Citera
2022-05-18, 10:11
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Äntligen! Bra, utred, utred, utred.

ICC sends 'largest ever' team in its history to investigate war crimes in Ukraine

International Criminal Court prosecutor Karim Khan has said the agency is sending the "largest ever" team in its history to investigate alleged war crimes in Ukraine.

This team will reportedly include 42 investigators, forensic experts and support staff.

Sky News

Det var mycket bra nyheter.

Efter framgången med specialfrimärket om Ormön och invasionsfartyget Moskva kommer det att ges ut två kortlekar med bilder (inspirerade av USAs från Irak 2002) på ryska misstänka krigsförbrytare men även några politiker och propagandister får vara med......

https://odessa-journal.com/the-decks-of-playing-cards-with-the-russian-war-criminals/
Citera
2022-05-18, 10:13
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Och Ukraina har en chans menar du?

En chans att göra vad? Slå Ryssland i grunden? Nej, det har de med stor sannolikhet inte. Däremot verkar det mer och mer som om de har en god chans att gå segrande ur den aktuella konflikten på egen mark och tilltvinga sig en förhandlad fred med relativt goda villkor.

Det är ett faktum att den här invasionen är ett kapitalt misslyckande av den ryska försvarsmakten i allmänhet, och dess översta ledning i synnerhet. Alla militära bedömare i hela världen är eniga kring det, om de inte är betalda av Kreml/FSB/GRU, eller kommer från meningslösa bananrepubliker som Nordkorea, Kuba eller Venezuela. Även om man bortser ifrån de av Ukraina beskrivna ryska förlusterna, och utan vidare skär ner dem med 50%, eller till och med mer, så är det ett materielmässigt och mänskligt haveri, vars make vi inte skådat sedan Sovjettidens gigantiska miljömässiga, ekonomiska och militära haverier.

Citat:
Ryssland kommer att sätta in vad som krävs för att vinna det här om det så leder till allmän mobilisering.

De har redan vingklippt stora delar av sin gripbara manöverförmåga, slagit ut en stor del av de användbara och icke förrådsställda fordonen, samt bytt ut sina militära ledare oftare än Jean-Pierre Barda byter trosor.

Mobilisera kan de göra, men då blir det inte motsvarande kategori A-förband, utan då är vi inne och nosar på kategori B och C, vilket betyder sämre materiel, sämre fysiskt och psykiskt skick på soldaterna, befäl vars bäst före-datum har passerats sedan flera år, och en allmänt sämre enhetssammanhållning.

Med tanke på hur det har gått med deras spjutspets, så vet jag inte om det är en vinnande taktik att köra in sina mycket sämre reservförband i Ukraina i det här läget.

Citat:
Man vinner inga krig med enstaka framgångar särskilt om motparten har i det närmaste obegränsade material- och manskapstillgångar.

Det är helt sant, turligt nog har Ukraina haft små och stora framgångar i kriget sedan dag 1, och de fortsätter med det även nu, när vi snart går in i 3 månader av krig.

Ryssland har inte obegränsade materiel och manskapstillgångar.
Citera
2022-05-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har gjort värnplikt på stridsvagn (Leo II). Vi lärde oss inte ens använda rökgranater. Jag tror bara det hjälper mot väldigt "dumma" motvapen, inte NLAW, Switchblade eller Javelin? En annan strv ser rakt genom röken. Däremot skulle det kunna störa föraren och vagnchefen en del.

Jag gjorde värnplikt på Stridsvagn 103 (S) och vi tränade inte på att använda rökkastarna, däremot så sa reglementet att ifall man blev påskjuten så skulle man avfyra rökkastaren och sedan full fart bakåt (vilket gick fort då vagnen hade en bakåtförare och faktiskt gick något fortare bakåt än framåt). Bakåtföraren hade även som uppgift att ladda rökgranater till kanonen från ett särskilt magasin. Dessa användes för avskärmning på större avstånd, tex för hjälpa till att lägga en rökridå för att dölja egen och/eller annan enhets framryckning. Sedan dess har mycket hänt med termiska sikten mm så röken kanske har spelat ut sin roll?
Citera
2022-05-18, 10:18
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Japp mina rysk vänner som bor i en förort till Moskva med en skön västerländsk livsstil börjar bli mäkta upprörda när man pratar med dom precis som deras bekanta nu får de gå på ryska Ö&B och handla kläder och äta lunch hos onkel Vanja de är inte alls nöjda, dessutom förlorar båda jobben inom en snar framtid när deras Siemens kontor lägger ned, deras liv har blivit ca 30% dyrare ekonomiskt sätt sedan den speciella operationen börja. Basvaror så som lokalt odlad potatis har ökat rejält typ 400% i pris.

Det är det här Putinonanisterna tycks missa.

Ja, Ryssland kan självhushålla vid behov, men vi snackar då på en stagnerad sovjetisk 80-talsnivå, med dålig mat, långa brödköer, tröstlös tillvaro utan särskilt många glädjeämnen. Vidare kommer sådant som mobiltelefoner, datorer, tv-apparater, västerländska bilar och liknande som går sönder inte att kunna ersättas. Semesterresor till populära resmål blir ett minne blott, likaså utländska mat, inrednings och modeattiraljer. Den växande och välmående ryska medelklassen kommer att få det tuffast, som du beskriver här, som måste gå tillbaka till Sovjet anno 1985.
Citera
2022-05-18, 10:21
Medlem
Citat:
Jag har gjort värnplikt på stridsvagn (Leo II). Vi lärde oss inte ens använda rökgranater. Jag tror bara det hjälper mot väldigt "dumma" motvapen, inte NLAW, Switchblade eller Javelin? En annan strv ser rakt genom röken. Däremot skulle det kunna störa föraren och vagnchefen en del.

Men det finns flera videos där en drönare verkar styra artillerield emot stridsvagnar. Där fungerar rök. Switchblade och NLAW kanske. Javelin mindre så. Problemet för stridsvagnen är att de har svårt att se skyttarna. Och den ryska doktrinen med lite infanteri gör ju inte saken lättare.
Citera
2022-05-18, 10:23
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Nu talar aftonbladet om att de flyttar fram omgrupperar moderna vapensystem s400 kryssningsmissiler eller vad det nu kan vara närmare gränsen i någon slags respons till Finlands ansökan. Vet att jag borde länka men står på första sidan i Aftonbladet.

Återigen om de nu har dessa vapen varför används inte dessa i Ukraina? För mig får de ha gärna ha skräp ju sämre desto bättre. Det är logiken jag inte förstår.

På Aftonbladet låter det som någon slags top notch vapen. Om det finns sådana borde de inte redan ha använts i Ukraina? Talar inte om kärnvapen. Utan försöker förstå logiken. Med risk för att vara rejält tjatig varför gör de som de gör. Varför använda modernare vapenslag där och inte i Ukraina? Eller så har AB fått del fel alt jag själv.

S-400 är ett luftvärnssystem, som har på papper ganska god prestanda, det har ingenting med kryssningsrobotar att göra.

Ryssland är nog försiktiga med att köra in allt för mycket av sina mest tekniskt avancerade system i Ukraina, t.ex. S-400 och diverse annan radar och robot-teknik främst. Dels därför att sanktionerna inte längre tillåter ersättning av eventuellt förlorade system, och dels därför att man inte vill ge bort systemen till västerländska underrättelseorgan, om de blir övergivna eller erövras i något sånär skick.

Vad gäller vagnar, artilleripjäser och flygplan, så har Ryssland per dags dato redan använt mer eller mindre allt de har i sina inventarier i Ukraina, med mycket ringa effekt. Mycket av den dåliga effekten menar jag dock beror på att de opererar på ett annat sätt än rysk doktrin tillskriver och att moralen och hantverksskickligheten är mycket dålig bland ryska soldater, underofficerare och lägre officerare.
Citera
2022-05-18, 10:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja ryssarna är experter på att skylla på andra. Man måste ge dem något som har symbolvärde mer än en reell betydelse. Något som kan redovisas som en framgång. Avnazifiering? AvNATO-fiering? Att sedan Ukraina behåller sitt oberoende och kan håva in stödmiljarder och bli medlemmar i EU är en annan sak.

Nej ryssarna skall, absolut inte, få någon "symbolseger" i Ukraina. Och inte ens Azovstal är en sådan, eftersom de ukrainska trupperna där fick, order, om att ge upp av den ukrainska militära och politiska ledningen.

Men nu kommer jag till en mycket intressant frågeställning jag velat fråga de debattörer i tråden, som har ukrainsk bakgrund om:

Ja, Kyivriket grundade den ortodoxa kyrkan i området.
Ja, byhålan Moskva var en del av Kyivriket, fram till mongolinvasionen.
Ja, Moskvastaten sammmarbetade med mongolerna i 150 år, medan Kyiv slog till siste man mot mongolerna.
Ja, Ukraina, (förutom delar av Donbass), var en del av den Litauisk-Polska Federationen.

Ja, den europeiska kulturgränsen går pga detta kanske där.

Ja, Ukraina kämpade för självständighet mellan 1917 och 1920.

Ja, Ukraina kämpade för självständighet ifrån både nazisterna, (efter de förstått deras rätta ansikte), och Bolsjevikerna under det andra världskriget.

Men, ändå:

Ukraina var en integrerad del av Ryssland sedan 1700-talet.

Under 1800-talet skedde ett romantiskt nationalistiskt uppvaknande, men det skedde i stort sett i, alla, länder, inklusive Sverige.

Ukraina var en integrerad del av Sovjetunionen.
Inte minst ukrainska trupper stred emot Finland under vinterkriget.

Man valde en ryskvänlig president 2010, låt vara att han lovade ett närmade till EU.

Korruptionen i Ukraina var liknande den som rådde i resten av Ryssland/Sovjetunionen.

Den fortsatte sedan efter självständigheten, och till skillnad ifrån Polen, då blev Ukraina kvar i ett ekonomiskt moras.

Men runt 2010 skedde något i stora delar av Ukraina, vilket blommade ut 2014, man villle tillhöra väst.

Så om något folk så borde ukrainarna känba till det ryska folket.

Och nu, äntligen till mina frågor:

Finns det någon räddning för det ryska folket?

Går det att övertyga, annat än en liten minoritet av det att vilja tillhöra väst?

Om så, vilka metoder sksll då snvändas?

Räcker det med att visa upp ett framgångsrikt Ukraina längre fram?

Kommer den Ryska Federationen att kunna hålla ihop som en sammanhållen statsbildning?

Kan ryssarna fås att sluta med sin fixering med att erövra en ständigt större buffertszon till Moskva och istället börja bygga välstånd för folket, i sitt eget land?
Citera
2022-05-18, 10:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det låter rimligt, så fungerade Ukraina före Zelensky (Poroshenko såväl som Yanukovich) så det lär det också ha gjort under Zelensky.

"According to reports of UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraine, the SBU [Ukr säkerhetstjänst] personnel is accountable for multiple cases of human rights abuses including enforced disappearings, sexual violence, and torture.[65][66]" https://en.wikipedia.org/wiki/Security_Service_of_Ukraine#cite_note-66

Vänta, tog du en FN-rapport om konflikrelaterat sexuellt våld i Ukraina fram till 2017, och försöker få den att handla om Zelenskij i den med orden ’lär det också ha gjort’?
Citera
2022-05-18, 10:27
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Undra hur de gemene ryska solda känner som är på plats i Ukraina just nu. Känns det som det går bra? Känns et som de utrotar nazimen verkligen, vore intressant att höra hur tankarna går
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in