2022-05-18, 08:58
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Att som en f.d rysk överste i rysk tv med miljoner tittare och på bäst sändningstid faktiskt kritisera Putin och kriget visar troligen på att ryska militärer inser att kriget inte går så bra och att det som översten säger kommer gå än sämre när Ukrainas armé mobiliserar för fullt med nya avancerade vapen till sitt förfogande. Som han säger, Ukrainas armé är varken svag, i oordning eller i moraliskt förfall oavsett vad Putin säger. Nu lär inte Putin bry sig tyvärr då kriget är hans snuttefilt och det han lever och överlever för just nu.
Med andra ord, det var om väl inlindade ändå ord och inga visor som denne ryss levererade i direktsändning.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/oversten-till-putin-i-rysk-tv-dra-dig-ur-kriget/
Du m.fl. har ju hela tiden hävdad att allt som presenteras i rysk media är lögn och propaganda. Skulle det nu helt plötsligt vara sanning när det passar din agenda?
Citera
2022-05-18, 09:01
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Basvaror ja, ingen kommer att svälta i Ryssland, men det var också vad jag skrev från början. Lyxkonsumtionen försvinner dock, i allt snabbare takt och medel samt ekonomisk överklass kommer inte att kunna konsumera i de mönster de blivit vana.

Sovjetisk svettdoft och kålsoppa ftw.

Japp mina rysk vänner som bor i en förort till Moskva med en skön västerländsk livsstil börjar bli mäkta upprörda när man pratar med dom precis som deras bekanta nu får de gå på ryska Ö&B och handla kläder och äta lunch hos onkel Vanja de är inte alls nöjda, dessutom förlorar båda jobben inom en snar framtid när deras Siemens kontor lägger ned, deras liv har blivit ca 30% dyrare ekonomiskt sätt sedan den speciella operationen börja. Basvaror så som lokalt odlad potatis har ökat rejält typ 400% i pris.
Citera
2022-05-18, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det går utmärkt att leva på kålsoppa, men inte på mobiltelefonappar, nordic noir deckare eller affärssystem.

Det fina för Sveriges, och övriga västs, del är att vi kommer kunna fortsätta utveckla och sälja produkter/ tjänster samt bedriva handel OCH samtidigt ha tillgång till schysst mat (däri ingår ej kålsoppa).

Ryssland går nu mot den strålande dåtid ledningen så hett eftertraktar. Det kommer framöver behövas mycket vodka för att dränka den ångest som uppstår när folket inser exakt hur deprimerande den nysovjetiska vardagen verkligen är.
Citera
2022-05-18, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdan01
Det är ju just det du gör. Du försöker framstå som en ”oberoende observatör” genom att säga att du inte tar ställning men återger helt okritiskt återkommande ryska narrativ.

Ukrainarna har tagit tillbaka stora delar av områden runt Kharkiv. Ryssarna däremot har den sista tiden inte tagit någon stad eller mark av värde, bortsett från att man efter 80 hela dagar tagit kontroll av Mariupol (lol), och dör förmodligen ”i drivor”.

Sen har jag svårt att förstå vad du menar med att NATO kommer falla samman om man inte ingriper, det finns inga som helst tecken på det.

Hur kriget framöver kommer utveckla sig är väldigt svårt att säga.
Det vore begripligt om man tror att ryssarnas mål var att ta städer som Kiev eller Kharkiv. Eller ens invadera landet i sin helhet. Till det hade det krävts en styrka på minst en miljon. Den allmänt vedertagna militär teorin i sammanhanget är att det krävs ett styrkeförhållande på 3:1 för att gå i land med en invasion av ett land. Det begriper alla militära strateger och även så de ryska.

Ryssarna är där som de säger för att avmilitarisera och denazifiera Ukraina och det går ganska bra vad jag förstår. Ev. territoriella vinster får ses som en bonus.

Och nej, jag tycker hela Ukraina-krisen är en mycket dålig idé för alla och kunde ha undvikits.
Citera
2022-05-18, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Väst saknar ledare men Trump var nog en. De andra "ledarna" som Magdalena Andersson är chefer men inga ledare. Margaret Thatcher var också en ledare, Gorbatjov likaså. De andra gör ju mer som alla andra är tillsagda att göra, men inte tillsagda av folket att agera. De är inga ledare men vill bli betraktade som sådana, för att göda deras ego.
Nej, en regnbågsuppfostran gör inga starka ledare. Som jag vill säga. Även om man besegrar ryssarna så kommer allt detta leda oss in i en ganska dyster framtid.

Det händer saker på annat håll samtidigt. Titta i Syrien-tråden. Israel övar just nu storskaligt anfall på Iran och det bubblar även på annat håll.
Citera
2022-05-18, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdan01
Förstår inte vad du menar med ”tar plats” men om du menar att kapitulation ”äger rum” så motsätter jag mig inte det, i vart fall inte delvis eftersom det än verkar vara oklart om hela styrkan evakuerats/kapitulerat.

Tänkte främst på siffrorna som du redovisade, känns som inte som särskilt tillförlitliga uppgifter om de redovisas i obskyra Telegram/twitter-konton.
Det är det enda vi har just nu och det är upp till var och en att bedöma trovärdigheten. Enl. rykten har 600 gett upp under natten trots att man avbröt för mörkret i går kväll.
Citera
2022-05-18, 09:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Med facit i hand så är det alltid lätt att vara efterklok, men givetvis borde den sprängts omgående efteråt om inte annat. Sen, så är det nog inte jättelätt att spränga bron, då hade den antagligen varit spränga redan.

Kunniga analytiker som tror Ukraina till sist vinner kriget tycker inte bron ska sprängas. Det är bättre att ha den öppen så hundratusentals etniska ryssar kan fly över den, innan det ukrainska artilleriet gör Mariupol 2.0 med Sevastopol. Efter flyktingvågen kan man så klart spränga bron.
Citera
2022-05-18, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag menar att man ska bygga sin världsbild på kunskap och formulera sina egna tankar utifrån den objektiva verkligheten.

att azov regementet är en underställd Eastern Operational-Territorial Command=NGU=Ukrainska Inrikesminsteriet

Är ett exempel på objektiv verklighet.

Medans , det är en nazzebattalion inte är det.
Låter som de "moderata" rebellerna i Syrien och the White Helmets.
Citera
2022-05-18, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag behöver inte desinformation från någon sida, då jag har såväl erfarenheter som kunskaper fullt tillräckliga att dra egna slutsatser.
Och Ukraina har en chans menar du?

Ryssland kommer att sätta in vad som krävs för att vinna det här om det så leder till allmän mobilisering.

Man vinner inga krig med enstaka framgångar särskilt om motparten har i det närmaste obegränsade material- och manskapstillgångar.
Citera
2022-05-18, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Låter som de "moderata" rebellerna i Syrien och the White Helmets.

Det låter precis som det jag skrev, att du känner saker har ingen bäring på objektiv verklighet, vilket är själva påängen.
Citera
2022-05-18, 09:21
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:

Ryssland kommer att sätta in vad som krävs för att vinna det här om det så leder till allmän mobilisering.

Man vinner inga krig med enstaka framgångar särskilt om motparten har i det närmaste obegränsade material- och manskapstillgångar.

Obegränsade materiel-tillgångar. Måste vara Ukrainas stödländer. Putin har snart bara skräp kvar.
Citera
2022-05-18, 09:21
Medlem
tenebriss avatar
Citat:

Ska bli intressant att se hur den här utsagan ter sig längre fram i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in