Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Män är kroppsligt starkare än kvinnor och i ett jordbrukssamhälle är kroppskrafter betydelsefullt. Få män vill offra sina kroppskrafter på att försörja barn man inte är säker på är ens egna, om inte speciella skäl föreligger. Hade män inte fått någon slags försäkran om att de barn som levereras är hans ansvar, då hade heller ingen blivit försörjd.
Det verkar ju inte hindra att merparten av aktiva jordbrukare i världen, dvs de som faktiskt odlar och inte bara äger jord, är kvinnor idag och säkerligen också "förr."
Återigen, finns andra lösningar för problematiken att män inte kan veta om barn är hans än att de ska kuta runt och äga och bossa över vad kvinnor ska få lov göra eller inte.
Och du har kulturer i världen som också löst det annorlunda. Bröder försörjer sina systrars barn, där är han säker på att han "matar" just hans gener. Enkom kvinnor får äga och ärva mark eller resurser, då garanteras att födda barn får tillgång till mat. männen jobbar på sina egna familjers jordbruk.
Eller man har faderskapstester och fri aborträtt...också en väldigt bra lösning för att stackars, stackars män ska få slippa att kontrollera kvinnors liv.
Citat:
När har det inte varit problemet i vår tid i vårt land?
Som sagt jag tycker problemet är att fäder inte tar hand om sina barn och har som "ursäkt" att inte göra detta att morsan inte kommer med "på köpet".
Citat:
I vår tid, med vårt välstånd, behövs en ökad betoning av såväl personlig moral som samhällsmoral. Vi har låtit ekonomisk utveckling medföra en moralisk lössläppthet som kan bli vår undergång. Jag framhåller igen att de flesta förhållanden spricker för att kvinnan sticker. Män som lämnar förhållanden är i minoritet.
Absolut, men det ska inte vara din gamla mögliga, misogyna, sexualfientliga, ojämlika och milt sagt idiotiska moral som ska betonas.
Suck.
Du fixerar dig på äktenskapsstatisitk, hur många skilsmässor som sker.
Jag betonar alla de fall där relationer, tillfälliga sexuella sådana eller lite mer långvariga avbryts då en graviditet kommer in i bilden, DÄR kan jag lova dig är det betydligt fler män som schappar och schappat genom världshistorien.
Du har tom en nationalistisk "moral" av att våldta främmande nationers kvinnor, för att på så sätt förstöra deras patriarkala samhälle.
Som man känner sig självt känner man andra.
patriarkal kultur är svag, Uven. Den vilar på en grund ( eller moral om då så vill) av förtryck och våld.
Finns inget av "moral" värt namnet att hämta där.