2022-05-17, 21:59
Medlem
MrLevaLivets avatar
Så, oljan stannade av. Orsak: EU kan inte komma överens om att plocka bort ryska oljan. US samt det (på sina håll) politiska flåsar dock EU i nacken, ser föga fräscht ut att finansiera Putins krigsmaskin. Samt ingen höjdare självbevarelsemässigt.
Senaste budet ser ut att vara en kombination av embargo och/eller enbart avgifter. Vi får se vartåt det landar samt vad ryssen hittar på.
Citera
2022-05-17, 22:19
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Så, oljan stannade av. Orsak: EU kan inte komma överens om att plocka bort ryska oljan. US samt det (på sina håll) politiska flåsar dock EU i nacken, ser föga fräscht ut att finansiera Putins krigsmaskin. Samt ingen höjdare självbevarelsemässigt.
Senaste budet ser ut att vara en kombination av embargo och/eller enbart avgifter. Vi får se vartåt det landar samt vad ryssen hittar på.

Jag tycker det är bra om oljan ligger mellan 100 och 120, det tror jag nog de flesta länder klarar av.
Sedan så tror jag inte politikerna kommer fixa det här, de är värdelösa rätt igenom.

Senaste jag läste på twitter så hade en rysk soldat filmat och lagt ut när han våldtar en bäbis och postat på telegram(??), ingen källkritik på den från min sida. Twittraren har inte lagt ut skräp tidigare men man vet aldrig. Det låter för vidrigt för att vara sant

Sprids övergrepp på den nivån kanske politikerna gör något. Annars lär de nog bara fördröja och lämna nya förslag och dagtinga fram och tillbaka.

Såg det där om tariffer på ryssoljan, på vilket sätt det skulle fungera undrar man ju, men det får personer långt dummare än mig klura ut.
Citera
2022-05-17, 22:42
Medlem
Naturgasturkens avatar
Räknar man på reallöneutveckling, inflation och snittbränsleförbrukningen för bilflottan är dagens bensinpris i USA inte så farligt. Det ligger just nu på 16 US cent per mile. Snittet 2005-2014 var högre, ca 18 cent (20 cent under 2011-2015) och går man bak i tiden till 80-talet var det mer än dubbelt så högt.
https://twitter.com/ukarlewitz/status/1526371903597727745

Då är dessutom crack-spreadsen rekordhöga vilket innebär att oljepriset kan gå upp ordentligt utan att bensinpriset måste gå upp så speciellt mycket. Problemet verkar framförallt vara diesel där priset dragit ordentligt i USA, men precis som i Sverige är priset på diesel lättare att skicka vidare till kunderna med mer inflation som följd. Dieselpriset är betydligt mer inelastiskt än priset på flygbränsle och bensin.

Jag hoppas oljepriset långsiktigt kan parkera sig i ett intervall mellan 100 USD och 120 USD. Då kommer oljebolagen att printa pengar samtidigt som oljeservice kommer ta fart rejält. Vi kommer nog se skift upp i oljepriset när sommaren sparkar in samt när Kina öppnar. Fred i Ukraina kommer skicka ner priset. Förhoppningsvis kan de motverka varandra så att priset består runt nuvarande nivå eller något högre. Perfekt vore om priset gick up 10 USD per år från nu, då hinner marknaden vänja sig.

Det kommer förresten siffror från OPEC+ att de underproducerat kvoterna med 2,6 miljoner fat olja per dag i april! Av den underproduktionen står Ryssland för 1,3 miljoner fat, men även om Ryssland skulle möta sina kvoter skulle OPEC+ ändå underproducera. OPEC+ måste plöja in massor i oljeservice snarast annars kommer produktionen fortsätta sjunka.

En gammal kollega som idag jobbar i den norska oljeindustrin berättade något intressant. Om Saudiarabien nu bara kan vrida på kranarna på sina on-shore fält, varför skulle man då betala en premium för high-spec jack-ups (högsta raterna för jack-ups är just nu i Mellanöstern)? OPEC+ siffrorna tyder på att min fd kollega nog är inne på ett intressant spår...
Citera
2022-05-17, 23:00
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Räknar man på reallöneutveckling, inflation och snittbränsleförbrukningen för bilflottan är dagens bensinpris i USA inte så farligt. Det ligger just nu på 16 US cent per mile. Snittet 2005-2014 var högre, ca 18 cent (20 cent under 2011-2015) och går man bak i tiden till 80-talet var det mer än dubbelt så högt.
https://twitter.com/ukarlewitz/status/1526371903597727745

Då är dessutom crack-spreadsen rekordhöga vilket innebär att oljepriset kan gå upp ordentligt utan att bensinpriset måste gå upp så speciellt mycket. Problemet verkar framförallt vara diesel där priset dragit ordentligt i USA, men precis som i Sverige är priset på diesel lättare att skicka vidare till kunderna med mer inflation som följd. Dieselpriset är betydligt mer inelastiskt än priset på flygbränsle och bensin.

Jag hoppas oljepriset långsiktigt kan parkera sig i ett intervall mellan 100 USD och 120 USD. Då kommer oljebolagen att printa pengar samtidigt som oljeservice kommer ta fart rejält. Vi kommer nog se skift upp i oljepriset när sommaren sparkar in samt när Kina öppnar. Fred i Ukraina kommer skicka ner priset. Förhoppningsvis kan de motverka varandra så att priset består runt nuvarande nivå eller något högre. Perfekt vore om priset gick up 10 USD per år från nu, då hinner marknaden vänja sig.

Det kommer förresten siffror från OPEC+ att de underproducerat kvoterna med 2,6 miljoner fat olja per dag i april! Av den underproduktionen står Ryssland för 1,3 miljoner fat, men även om Ryssland skulle möta sina kvoter skulle OPEC+ ändå underproducera. OPEC+ måste plöja in massor i oljeservice snarast annars kommer produktionen fortsätta sjunka.

En gammal kollega som idag jobbar i den norska oljeindustrin berättade något intressant. Om Saudiarabien nu bara kan vrida på kranarna på sina on-shore fält, varför skulle man då betala en premium för high-spec jack-ups (högsta raterna för jack-ups är just nu i Mellanöstern)? OPEC+ siffrorna tyder på att min fd kollega nog är inne på ett intressant spår...

Hoppas DO får hyra ut lite till Saudierna. Såg Opecs siffror också plus fräscha från Nordamerika, rejält med åtgång där

Crude: -2.445M
Cushing: -3.071M
Gasoline: -5.102M
Distillates: +1.075M
Citera
2022-05-17, 23:10
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever

Hoppas DO får hyra ut lite till Saudierna. Såg Opecs siffror också plus fräscha från Nordamerika, rejält med åtgång där

Crude: -2.445M
Cushing: -3.071M
Gasoline: -5.102M
Distillates: +1.075M
Fina siffror (för oljepriset....). Den sjunkande trenden har varat länge, det trots släppen från SPRen. Vanligtvis borde lagren ha fyllts på nu. Tidigare i vår av diesel (diesel har sin högsta förbrukning på våren) och just nu borde lagren fyllas på med bensin och flygbränsle inför sommaren, men istället minskar de... Kommer bli spännande i sommar.

DO har inga jack-ups (vilket är vad man använder i Mellanöstern då Persiska viken är relativt grund). I Mellanöstern är Valaris kungen då de förutom att ha många egna jack-ups också har ett 50/50 JV med Aramco (ARO-drilling).
Citera
2022-05-18, 07:57
Medlem
Såg att några av er pratade helium innan.
Slänger in Linde PLC, enorm spindel i kedjan av gasproduktion.
Samt Desert Mountain Energy, än så länge liten, och en riktig chansning, men fått bra svar på en del av sina provkörningar efter helium.
Citera
2022-05-18, 09:23
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Fina siffror (för oljepriset....). Den sjunkande trenden har varat länge, det trots släppen från SPRen. Vanligtvis borde lagren ha fyllts på nu. Tidigare i vår av diesel (diesel har sin högsta förbrukning på våren) och just nu borde lagren fyllas på med bensin och flygbränsle inför sommaren, men istället minskar de... Kommer bli spännande i sommar.

DO har inga jack-ups (vilket är vad man använder i Mellanöstern då Persiska viken är relativt grund). I Mellanöstern är Valaris kungen då de förutom att ha många egna jack-ups också har ett 50/50 JV med Aramco (ARO-drilling).

Bra att veta, äger Valaris också, så det gör inte så stor skillnad för mig.

Vet du om det finns någon faktasida om de olika riggarna och vad de heter. Är riggar rätt term för att söka om du inte vet svaret på föregående eller ska man använda något annat ord. Många nya ord att lära sig för en gammal gubbe
Citera
2022-05-18, 09:31
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.image
Såg att några av er pratade helium innan.
Slänger in Linde PLC, enorm spindel i kedjan av gasproduktion.
Samt Desert Mountain Energy, än så länge liten, och en riktig chansning, men fått bra svar på en del av sina provkörningar efter helium.

Det var jag, sålde av det mesta med vinst men behöll en del för att se vad som skulle hända. Tror det bolaget är ner 50% ungefär, så inget jag rekommenderar att man lägger någon stor del av stålarna i. Sedan kanske det kan gå upp lika fort också, men tror helium är mest en internethype.

Men jag kan inget om branschen, en varningsklocka var att när jag ställde en fråga på twitter varför Total Helium var upp 30% så var enda svaret en inbjudan till en discord.
Citera
2022-05-18, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Det var jag, sålde av det mesta med vinst men behöll en del för att se vad som skulle hända. Tror det bolaget är ner 50% ungefär, så inget jag rekommenderar att man lägger någon stor del av stålarna i. Sedan kanske det kan gå upp lika fort också, men tror helium är mest en internethype.

Men jag kan inget om branschen, en varningsklocka var att när jag ställde en fråga på twitter varför Total Helium var upp 30% så var enda svaret en inbjudan till en discord.

Haha ja discord är verkligen en röd flagga!
Just Total Helium har jag undvikt av många anledningar. Sen hoppas jag spekulationerna om brist på helium stämmer, svårt för mig att sia om som inte har någon kontakt med den marknaden eller branschen. Att sätta sig in i gruvdrift hos små bolag på andra sidan Atlanten är verkligen en slantsingling...
Citera
2022-05-18, 18:43
Medlem
brolinlevers avatar
https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2022/05/18/golar-lng-ltd-snam-and-golar-lng-sign-agreement-for-an-fsru-to-supply-sardinia-with-energy.html

Golar säljer ett av sina LNG-fartyg

Det är nog panik på kontinenten, när de köper ett skepp för att ha det som terminal.
Citera
2022-05-18, 20:23
Medlem
Smutzs avatar
Vi kanske får vara med om ännu ett piratrally innan världen går under. ZIM rapporterar finfina siffror idag, men marknaden verkar fortfarande vara överens om att det är töntigt att tjäna pengar så de sjönk såklart som allt annat. Jag norpade åt mig lite mer iallafall.

https://m.jpost.com/business-and-innovation/energy-and-infrastructure/article-707020/amp

Informativ shippinggubbe:
https://twitter.com/mintzmyer/
Citera
2022-05-18, 20:39
Medlem
Det verkar vara en tjurig dag där borta i Amerikat, finns det några fina olje/servicebolag som dras ner oförtjänt av det? Gärna någon med högre beta hade varit intressant, men alla tips välkomnas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in