2022-05-18, 09:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Och Ukraina har en chans menar du?

Ryssland kommer att sätta in vad som krävs för att vinna det här om det så leder till allmän mobilisering.

Man vinner inga krig med enstaka framgångar särskilt om motparten har i det närmaste obegränsade material- och manskapstillgångar.

Svårigheten blir för Ryssland om de kan få hemmaopinionen med på en sådan mobilisering. Ryska massan måste uppleva NATO som ett reellt hot, att NATO vill dem illa, vill svälta dem och ta deras livsstil ifrån dem, kanske t om bomba dem. Och att man kan undvika det genom att vinna kriget.

Omvänt, så länge det går "hyfsat" för ryssarna rent militärt, så kan de inte mobilisera fullt.

Därför är detta ett krig som inte är som t ex WW2. Varken NATO eller Ryssland vill sätta in allt vad de har. Tyvärr är det därför upplagt för en lång köttkvarn, tills något ändrar denna status quo. Frågan är vad som skulle kunna ändra det?
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Motståndet växer i Melitopol, flygblad sprids och klistras upp med lite härliga uppmaningar till ryssen om att "Vi vet era patrull vägar " och flera högt uppsatta militärer och kollaboratörer har dött senaste dagarna helt oförklarligt

https://twitter.com/mhmck/status/1526783623373934592?s=20&t=IBqIY-UvFaCScfQ54zAwDg

Citat:
In occupied Melitopol in Zaporizhzhya region, partisans killed high-ranking Russian officers. The rashist regime in the city is trying to cover up the success by Ukraine's National Resistance.
–Zaporizhzhya Regional State Administration situation report as of 22:00 on 17 May 2022
Citera
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:

Ryssland kommer att sätta in vad som krävs för att vinna det här om det så leder till allmän mobilisering.

Man vinner inga krig med enstaka framgångar särskilt om motparten har i det närmaste obegränsade material- och manskapstillgångar.

Allmän mobilisering vågar inte kreml ta till eftersom risken för revolt är extremt stor om hela folket beväpnas.

Det vet putin och vi väst också
Citera
2022-05-18, 09:27
Medlem
Citat:
Jag talar varken om Rysslands rätt i detta eller lämpligheten i att attacker Ukraina.

Men istället för att läsa WikiPedia kan du ju ta del av den rättsliga grund man åberopar nämligen artikel 51. Och rapporter från OSCE.

Om man hävdar att detta är ett krigsbrott (OBS att jag inte tar ställning här) så är samtliga av USA:s och västs ingripande utomlands de sista tre decennierna olagliga.

Det stämmer för det första inte, bortsett från invasionen av Irak (vilket verkligen inte kan tillskrivas hela västvärlden) så har alla militära interventioner sanktionerats av FN. Och för det andra, vad är det för jävla pissargument? ”USA började, då har vi också rätt att invadera”

Det är ju för övrigt inte första gången Ryssland invaderar ett grannland, ens i modern tid
Citera
2022-05-18, 09:29
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:

Sovjets misslyckande i Afghanistan ledde inte bara till att de förlorade där utan att hela unionen imploderade.

Sovjet var bra mycket mer resursstarka och större än dagens Ryssland. Ukraina får dessutom ännu mera stöd så nej Ryssland är alldeles för efterblivet får att kunna matcha väst i något avseende.
Citera
2022-05-18, 09:31
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Kunniga analytiker som tror Ukraina till sist vinner kriget tycker inte bron ska sprängas. Det är bättre att ha den öppen så hundratusentals etniska ryssar kan fly över den, innan det ukrainska artilleriet gör Mariupol 2.0 med Sevastopol. Efter flyktingvågen kan man så klart spränga bron.

De vet bättre än mig och det låter rimligt.

Om vi leker med tanken att Ukrainas hjältar lyckas återta och driva tillbaka de ryska rödfascisterna till Krim så kommer det bli oerhört tufft att återta Krim då vägarna dit är väldigt begränsade.

Den som lever får se, i dagsläget känns det som att vadsomhelst kan hända. Skyttegravskrig a la 2015 eller eskalering.

Personligen tror jag att Kremlin har panik och letar efter utvägar ur detta utan att tappa ansiktet för mycket.

Mitt tips är då att de skyller förlusten på att det var NATO de mötte i Ukraina.
Citera
2022-05-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vi har knappast samma historia som Ukraina/Ryssland.

Men jag förstår dig. Det är enkelt att svepas med av känslor, flaggor och massa scriptade tv-tal från en korrupt president. De är dock inget SVERIGE ska utgå ifrån när det handlar om NATO-frågan.

2020 skrev världens största medier om de korrumperade Ukraina, hur de var bortom räddning, hur Zelensky slängde politiska motståndare i fängelse och även media som var kritisk mot honom, idag är den råttan en symbol. Makalöst.

Men hoppet om det svenska folket är förlorat sedan länge. Sällan har världen skådat ett mer lättmanipulerat folk. Naiva, drivna av känslor och självupptagna.

200 års frihet. Nu säljer våra horor till politiker ut landet till USA som nu fått exakt som de ville och here We go.

Källor på det? Och inte dina ryska källor.

Kritiken av Zelensky var främst att han inte var så handlingskraftig. Knappast att han bedrev upprensning av meningsmotståndare. Det där är rakt av en lögn från dig
Citera
2022-05-18, 09:34
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som förväntat så förnekar nu Ryssland att det har träffats något avtal, Ukraina får gång på gång en påminnelse om att det inte är någon mening att förhandla med Ryssland.

Motivationen att kasta ut ryssarna ur landet via militära muskler borde vara skyhög nu, förhandlingsvägen har ryssarna stängt för gott i och med att de fular redan i det här skedet.

[/b]

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Kan nog sätta en peng på, att det finns inga tatueringar med hakors på de som gav upp igår. Om det nu finns kvar av dessa i Azov-förbandet, så är de kvar i stålverket och tänker inte ge upp. För de vet garanterat sitt öde i rysk fångenskap.

Tror inte att det fanns politiskt övertygade utav gänget som gav upp igår.
Citera
2022-05-18, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, det finns ju de som inte faller på eget grepp, dvs som inte utgår från statspropagandan och de korrupta ryska informationskällorna utan har förmåga att tänka och bedöma själv. Han har kanske inte så mycket att förlora på att berätta sanningen. Han är en respekterad journalist och Putin vågar inte röra honom.
Ja att en mer nyanserad information om kriget när ut kan ju aldrig vara fel. Det är ju bara att konstatera att det inte går så bra som Putin vill påskina. Det går sämre för ryssen ju längre kriget pågår är väl den uppfattning dom flesta insatta har. Når verkligheten om kriget ut till allt fler ryssar så stärker det ju i alla fall inte Putins maktposition.
Citera
2022-05-18, 09:35
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Motståndet växer i Melitopol, flygblad sprids och klistras upp med lite härliga uppmaningar till ryssen om att "Vi vet era patrull vägar " och flera högt uppsatta militärer och kollaboratörer har dött senaste dagarna helt oförklarligt

https://twitter.com/mhmck/status/1526783623373934592?s=20&t=IBqIY-UvFaCScfQ54zAwDg

Det var ett tag sedan jag hörde något om nyinstallerade pro-ryska borgmästare i belägrade städer.

Insåg kandidaterna kanske att det inte är värt rubel-lönen när den genomsnittliga ämbetsperioden är ca 4 dagar och varje gång slutar med bly?
Citera
2022-05-18, 09:40
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer

Personligen tror jag att Kremlin har panik och letar efter utvägar ur detta utan att tappa ansiktet för mycket.

Mitt tips är då att de skyller förlusten på att det var NATO de mötte i Ukraina.

Jag tror inte de har panik. Men ja, om de ger upp, så blir det deras narrativ. Vilket ju bara är bra för alla - de måste ha en väg ut, annars är det never-ending. Det ligger också mycket i att det är NATO som de möter. Inte för att ryssarna "egentligen" är duktiga. Men Ukrainas armé anno 2014-2015 var helt patetisk, de har ju gjort en enorm uppryckning - NATO kan vara förklaringen.
Citera
2022-05-18, 09:43
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
De vet bättre än mig och det låter rimligt.

Om vi leker med tanken att Ukrainas hjältar lyckas återta och driva tillbaka de ryska rödfascisterna till Krim så kommer det bli oerhört tufft att återta Krim då vägarna dit är väldigt begränsade.

Den som lever får se, i dagsläget känns det som att vadsomhelst kan hända. Skyttegravskrig a la 2015 eller eskalering.

Ja ryssarna är experter på att skylla på andra. Man måste ge dem något som har symbolvärde mer än en reell betydelse. Något som kan redovisas som en framgång. Avnazifiering? AvNATO-fiering? Att sedan Ukraina behåller sitt oberoende och kan håva in stödmiljarder och bli medlemmar i EU är en annan sak.
Senast redigerad av stevenstills 2022-05-18 kl. 09:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in