Citat:
Det ryska flygvapnet har en del relativt kompetenta flygplan, men saknar i stort moderna styrda bomber och robotar i någon större utsträckning. Det är därför de hela tiden går tillbaka till "dumb bombing", där man släpper ostyrt bombtonnage, med tvivelaktig träffsäkerhet.
Det finns, som sagt, men går inte att använda i parti och minut som t.ex. USA gör. Dels därför att man saknar större produktionskapacitet av sådant, och dels därför att man nu med embargot saknar en hel del tekniska komponenter som behövs för framställningen. De mer kvalificerade robotar de har på lager vill de spara i händelse av nödsituation.
Ja, nästa steg är massförstörelsevapen, kemiska, biologiska eller nukleära. Om Ryssland skulle gå till insats i full skala med sådana vapen, så skulle det utlösa en världsomspännande kris, med risk för utbyte av strategiska kärnstridsspetsar med NATO-länder. Det vill Ryssland ABSOLUT INTE, varför jag har svårt att tänka mig att de går åt det hållet.
Det är, förstås, aldrig helt uteslutet att sådana vapen kan sättas in, om Putin blir tillräckligt trängd, men jag tror inte att så kommer att ske.
Resultatet av kriget i Ukraina kommer förmodligen bli att Ryssland har ett antal år i skolbänken när kriget väl är avslutat, för att rätta till det som nu gått katastrofalt fel.
Det finns, som sagt, men går inte att använda i parti och minut som t.ex. USA gör. Dels därför att man saknar större produktionskapacitet av sådant, och dels därför att man nu med embargot saknar en hel del tekniska komponenter som behövs för framställningen. De mer kvalificerade robotar de har på lager vill de spara i händelse av nödsituation.
Ja, nästa steg är massförstörelsevapen, kemiska, biologiska eller nukleära. Om Ryssland skulle gå till insats i full skala med sådana vapen, så skulle det utlösa en världsomspännande kris, med risk för utbyte av strategiska kärnstridsspetsar med NATO-länder. Det vill Ryssland ABSOLUT INTE, varför jag har svårt att tänka mig att de går åt det hållet.
Det är, förstås, aldrig helt uteslutet att sådana vapen kan sättas in, om Putin blir tillräckligt trängd, men jag tror inte att så kommer att ske.
Resultatet av kriget i Ukraina kommer förmodligen bli att Ryssland har ett antal år i skolbänken när kriget väl är avslutat, för att rätta till det som nu gått katastrofalt fel.
Nu talar aftonbladet om att de flyttar fram omgrupperar moderna vapensystem s400 kryssningsmissiler eller vad det nu kan vara närmare gränsen i någon slags respons till Finlands ansökan. Vet att jag borde länka men står på första sidan i Aftonbladet.
Återigen om de nu har dessa vapen varför används inte dessa i Ukraina? För mig får de ha gärna ha skräp ju sämre desto bättre. Det är logiken jag inte förstår.
På Aftonbladet låter det som någon slags top notch vapen. Om det finns sådana borde de inte redan ha använts i Ukraina? Talar inte om kärnvapen. Utan försöker förstå logiken. Med risk för att vara rejält tjatig varför gör de som de gör. Varför använda modernare vapenslag där och inte i Ukraina? Eller så har AB fått del fel alt jag själv.