2022-05-17, 01:04
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du slåss mot väderkvarnar. Det finns inga marxister längre. Dagens "vänster" är postmodernister, inte marxister.

Alla ska med. Med marxister menar jag alla dess avkomma som delar dess DNA. Så såssar, nassar, kommunister och postmodernister får alla åka med på tåget. Även de gröna kan få sig slängar av sleven.
Citera
2022-05-17, 05:17
Medlem
Soterns avatar
Nato-anslutningen avgörs slutligen i riksdagen efter valet och det kan gynna V då många sossar är emot Nato. En del kanske till och med går till MP som kanske på det sättet klarar sig kvar i riksdagen.
Skulle gissa att SD nog är det parti som förlorar mest på Nato-frågan då många inom SD är emot Nato, frågan är bara vart de ska gå?
Citera
2022-05-17, 09:45
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Vad jag menade är att jag föredrar demokrati även om du kallar det för demokratur.
Demokrati och demokratur är två olika skick. Du kan inte välja att kalla en demokratur för demokrati bara för att du tycker så.
En spade är en spade.
Klart du föredrar vår demokratur. Det skicket är orsaken till att ni liberaler har makt.
Citera
2022-05-17, 10:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Demokrati och demokratur är två olika skick. Du kan inte välja att kalla en demokratur för demokrati bara för att du tycker så. En spade är en spade. Klart du föredrar vår demokratur. Det skicket är orsaken till att ni liberaler har makt.

Det är som sagt du som kallar vår demokrati för demokratur, så den retoriken får stå för dig.

Det är inte systemet det är fel på, men väljarna kunde vara mer upplysta och engagerade än de är idag.
Citera
2022-05-17, 13:26
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Eftersom vi går med stormsteg in i en recession som EU utlöst med sin idiotiska sanktionspolitik kommer regeringen sannolikt att förlora valet. Särskilt nu när de dessutom skjuter sig i vänsterfoten med sin NATO-ansökan.
Nja, skulle vilja säga att även detta kan vara ett borgligt önsketänkande. Faktum är att vi under de två senaste mandatperioderna har haft en rätt massiv borglig majoritet i riksdagen, men man har ändå inte lyckats samla sig nog för att bilda regering. Så även om det skulle bli en fortsatt borglig majoritet efter valet, så är det långt ifrån säkert att Kristersson förmår/vill bilda regering.

Sedan kan jag väl inte se att s "skjutit sig i foten" genom NATO ansökan, ViIsst, kanske förlorar några völjare tillfälligt till vänster och MP, men det blir nog temporärt.
Citera
2022-05-17, 18:16
Medlem
CyberIngmars avatar
Senaste sifo 13/05
SD: 18.4%

Infostat 13/05
SD: 21%

Ett SD på 19% när valet är över. S på 30%-31% är min gissning.

Är inte utländska väljare mer negativ till Nato än svenskar? S största väljargrupp.
Senast redigerad av CyberIngmar 2022-05-17 kl. 18:19.
Citera
2022-05-17, 18:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nja, skulle vilja säga att även detta kan vara ett borgligt önsketänkande. Faktum är att vi under de två senaste mandatperioderna har haft en rätt massiv borglig majoritet i riksdagen, men man har ändå inte lyckats samla sig nog för att bilda regering. Så även om det skulle bli en fortsatt borglig majoritet efter valet, så är det långt ifrån säkert att Kristersson förmår/vill bilda regering.

Sedan kan jag väl inte se att s "skjutit sig i foten" genom NATO ansökan, ViIsst, kanske förlorar några völjare tillfälligt till vänster och MP, men det blir nog temporärt.

Se mitt svar till Sook ovan. Att regeringen kommer att förlora röster på EU:s ekonomiska hara-kiri är inget borgerligt önsketänkande utan ett realpolitiskt faktum.

Vad gäller den sannolika väljarflykten till V och Mp på grund av NATO så kommer den vid precis fel tidpunkt för regeringen (strax innan ett val) även om den skulle visa sig vara temporär. Erfarenheten från andra europeiska länder är för övrigt att när vänsterväljare överger ett socialdemokratiskt parti blir flykten ofta permanent. Grekiska PASOK och nederländska PvdA är idag spillror av sina forna jag.
Citera
2022-05-17, 20:16
Medlem
greta75s avatar
Jag tror ni lägger för stora förhoppningar på väljarförflyttningar pga NATO.

De allra flesta svenskar har väl varit nöjda med att Sverige stått utanför och det har varit en ickefråga. Antalet människor som var starkt för eller emot lär inte ha varit många.

Sen blev Putin galen och då var vi tydligen inte dummare än att vi agerade.

Jag känner att en stor majoritet av svenska folket accepterar detta och det blir snart en ickefråga igen.
Citera
2022-05-17, 21:00
Avslutad
Grattis allesammans! Med sina futtiga 2,9 procent är MP riksdagens minsta och mest bottenkörda parti.
Citera
2022-05-17, 21:02
Avslutad
Borde inte L plocka lite väljare från ett C som velar om regeringsfrågan?
Citera
2022-05-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Grattis allesammans! Med sina futtiga 2,9 procent är MP riksdagens minsta och mest bottenkörda parti.

Ser att Aftonbladet kör med "liverapportering om klimatet varje dag" under rubriken KLIMATHOTET.
Man försöker få upp frågan igen, och undrar hur NATO-negativa S och C väljare ställer sig
Citera
2022-05-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Borde inte L plocka lite väljare från ett C som velar om regeringsfrågan?

C kommer tappa till Mp och L är mitt tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in