Citat:
Ursprungligen postat av
Sinestro
Det finns för det första inga garantier för att det ska bli en borgerlig valseger, det måste du ändå förstå någonstans.
Erdogan förhandlar i syfte att avancera Turkiets positioner. Han går ut hårt men det får man ta för vad det är, dvs förhandlingstaktik.
Erdogan är ingen politisk galning, han förstår att det kravet är omöjligt för Sverige att uppfylla. Det handlar som sagt bara om att gå ut hårt i förhandlingarna med Sverige. Dock tror jag att han kommer att få det som han (egentligen) tycker är rimligt. Dvs slopade sanktioner och slut på svenska bidrag till kurdiska terrorister.
Nej den starkaste kandidaten är betydligt mer nationalistisk än Erdogan så det kan du glömma. Vinner han så kan det bli att Turkiet sätter ned foten på riktigt mot Sverige, och då blir det kanske inget NATO-medlemskap. Men jag tippar att Erdogan vinner.
När har jag sagt att det är garanterat att de borgerliga vinner valet?
Ja, Erdogan kan nöja sig med dom sakerna du tar upp.
Märks att du inte kan så mycket om turkisk politik. Oppositionen är helt enkelt socialdemokratiska kemalister. Alltså mer patriotiska än nationalistiska. Som även är öppna för att ta stöd av prokurdiska HDP. De nationalistiska fascisterna hittar du hos Erdogan och hans kompanjon Bahceli i det ultranationalistiska MHP som är stödparti åt Erdogan. Inte en chans att oppositionen skulle syssla med detta apspel och reservera sig mot ett svenskt nato-ansökan om de hade suttit vid makten idag.