Citat:
Ursprungligen postat av
oresundsbroen
När har jag sagt att en borgerlig regering inte kommer agera på ett visst sätt under NATOs ansökningsprocess?
Ingen vet hur Erdogan tänker. Allt ligger i hans händer.
Och jag förnekar inte att Erdogan kanske nöjer sig med det du tar upp. Samtidigt vet vi inte om det är ett ultimativt krav från hans sida att få ut dom där PKK-snubbarna.
Men jag tror väl ändå att Turkiet kommer ge efter. Erdogan vet själv att Sverige förr eller senare kommer bli medlemmar eftersom Erdogan ändå kommer torska i nästa val. Och då kommer en ny regering föra en helt annan utrikespolitik, betydligt mer västorienterad. Med det i vetskap så lär nog Erdogan nöja sig med de sakerna du listar upp.
Det finns för det första inga garantier för att det ska bli en borgerlig valseger, det måste du ändå förstå någonstans.
Erdogan förhandlar i syfte att avancera Turkiets positioner. Han går ut hårt men det får man ta för vad det är, dvs förhandlingstaktik.
Erdogan är ingen politisk galning, han förstår att det kravet är omöjligt för Sverige att uppfylla. Det handlar som sagt bara om att gå ut hårt i förhandlingarna med Sverige. Dock tror jag att han kommer att få det som han (egentligen) tycker är rimligt. Dvs slopade sanktioner och slut på svenska bidrag till kurdiska terrorister.
Nej den starkaste kandidaten är betydligt mer nationalistisk än Erdogan så det kan du glömma. Vinner han så kan det bli att Turkiet sätter ned foten på riktigt mot Sverige, och då blir det kanske inget NATO-medlemskap. Men jag tippar att Erdogan vinner.