2022-05-17, 00:04
Medlem
Ännu en gång försöker Erdogan utpressa EU och väst! Om inte flyktingar som ska skickas in i Europa så är det något annat. Väst måste sluta böja sig från denna islamist pajas! Han snackar om terrorister när han själv är en del av IS!
Citera
2022-05-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inningboxer
Han är muslim, han har nog ingen förhud.
Han har den sparad i en glasburk som står i bokhyllan vill jag minnas.
Den tas fram och visas upp vid bl.a. bjudningar.

Det ska bli intressant att se hur det hela kommer utspela sig när nu Erdogan kommit med specifika krav på 21st personer som ska utlämnas.
Han borde egentligen ha accepterat Finland för att sätta ännu större press på Sverige.
Det finns ju ingen politisk möjlighet för någon regering i Sverige att gå detta krav tillmötes.

Erdogan har inhemskt ek. kaos och behöver fiender utrikes som kan ena landet och förflytta fokus från sina egna tillkortakommanden.

Upplägget känns igen...
Citera
2022-05-17, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Ännu en gång försöker Erdogan utpressa EU och väst! Om inte flyktingar som ska skickas in i Europa så är det något annat. Väst måste sluta böja sig från denna islamist pajas! Han snackar om terrorister när han själv är en del av IS!

Tre miljoner araber (inte "flyktingar") som skulle slungas in i Europa var ett av Erdogans senaste utspel. Det var hans hot - dessa miljoner araber som vill bo i Svedala.

Turkiet är ju dock en stor maktfaktor i NATO - typ värdens sjätte största militärmakt.

Som ingår i Nato. En kompis ni är sugna på att hänga med?
Citera
2022-05-17, 00:11
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Med andra ord så var det inte så pass smart. Att vara informerad med korrekt information är en del av att vara rationell. Men han fick donbass i alla fall! Så helt dumt var det ju inte, om man bortser alla tusentals ryska kroppar som är i gropar runt omkring Ukraina samt ekonomiska problemen han fått och en bräcklig allians med Kina. Du motsäger dig själv lite men men!

Angående fastigheter och att du bott i Kina var intressant likaså, då det är hur jäkla svårt som helst att äga fastigheter i Kina om man inte är medborgare, så många granskningar och så mycket spioneri att det är nästan tramsigt.
Skulle vara intressant o höra hur du klarat dig i en hel generation utan den problematiken, eller du kanske haft det?

Personligen har jag svårt att se att ryssland får behålla Donbass. Mitt grundtips är att de tvingas ut innan årsskiftet.

Om fastighetsägande i Kina: Jag var gift med en Kinesisk medborgare. Senare har de övergått i våra gemensamma söners namn.
Citera
Medlem
samtidsspeglings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AClD
Övriga Natoländer kanske ska överväga att utesluta Turkiet från alliansen istället...

Kommer inte hända.. NATO tycks vara fast i samma geopolitiska och militärstrategiska tankesätt som ryssarna (dvs 50-talets) där Turkiet av någon anledning ansetts viktigt för att komma åt ryssen. Det kanske var sant innan baltländerna gick med i NATO, men nu har de ju gjort det. Vad den faktiska poängen skulle vara med att kontrollera Svarta havet vet nog ingen, bra skidbackar är det väl inte i Sochi. Rysslands flotta existerar bara för att ingen skulle våga säga att den knappt tjänar något syfte.

Det är klart att de också anser Turkiet vara en "viktig allierad" i det alltid så händelserika Mellanöstern, men med ISIS insåg ju jenkarna att de enda som gick att lita på i området var kurder, inte minst i form av den syriska motsvarigheten till just PKK. Dessutom har Mellanöstern rätt lite med NATO att göra egentligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Tre miljoner araber (inte "flyktingar") som skulle slungas in i Europa var ett av Erdogans senaste utspel. Det var hans hot - dessa miljoner araber som vill bo i Svedala.

Turkiet är ju dock en stor maktfaktor i NATO - typ värdens sjätte största militärmakt.

Som ingår i Nato. En kompis ni är sugna på att hänga med?
Vilka är ni? Åt helvete med Erdogan och NATO!
Citera
2022-05-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Vilka är ni? Åt helvete med Erdogan och NATO!

Ay am Ann Linde - and ay wannt to kiss Errrdågan- Aj lajve him soo much!
Citera
2022-05-17, 00:16
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Och där kom underskattningen som ett brev på posten.

Eller hur? putin måste stå för den största underskattningen i modern historia. Synd bara att ryska folket får betala priset. Kollapsen denna gång kommer bli fullständig. Jag var på plats och gjorde affärer där förra gången och det var rena vilda väster. Jag började lite smått redan innan fallet så tidigt som 1986.

Även om det inte hade mycket att skryta med var de lätt att förstå att många längtade tillbaka. För att inte tala om vad de kommer att göra nu.

Arma, arma jävla ryssland.
Citera
2022-05-17, 00:18
Medlem
passports avatar
Sverige är ett land med stora problem helt klart!. Men att vi inte skulle komma med i NATO YPG, PKK är bara löjligt.
Citera
2022-05-17, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
När har jag sagt att en borgerlig regering inte kommer agera på ett visst sätt under NATOs ansökningsprocess?

Ingen vet hur Erdogan tänker. Allt ligger i hans händer.

Och jag förnekar inte att Erdogan kanske nöjer sig med det du tar upp. Samtidigt vet vi inte om det är ett ultimativt krav från hans sida att få ut dom där PKK-snubbarna.

Men jag tror väl ändå att Turkiet kommer ge efter. Erdogan vet själv att Sverige förr eller senare kommer bli medlemmar eftersom Erdogan ändå kommer torska i nästa val. Och då kommer en ny regering föra en helt annan utrikespolitik, betydligt mer västorienterad. Med det i vetskap så lär nog Erdogan nöja sig med de sakerna du listar upp.

Det finns för det första inga garantier för att det ska bli en borgerlig valseger, det måste du ändå förstå någonstans.

Erdogan förhandlar i syfte att avancera Turkiets positioner. Han går ut hårt men det får man ta för vad det är, dvs förhandlingstaktik.

Erdogan är ingen politisk galning, han förstår att det kravet är omöjligt för Sverige att uppfylla. Det handlar som sagt bara om att gå ut hårt i förhandlingarna med Sverige. Dock tror jag att han kommer att få det som han (egentligen) tycker är rimligt. Dvs slopade sanktioner och slut på svenska bidrag till kurdiska terrorister.

Nej den starkaste kandidaten är betydligt mer nationalistisk än Erdogan så det kan du glömma. Vinner han så kan det bli att Turkiet sätter ned foten på riktigt mot Sverige, och då blir det kanske inget NATO-medlemskap. Men jag tippar att Erdogan vinner.
Citera
2022-05-17, 00:20
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, då är vi inte på samma sida. Jag vill slippa komma med i NATO, och jag tycker att det gick alldeles för fort och panikartat, och att processen inte alls var demokratisk. Inte nog med att vi inte fick folkomrösta - inte ens RIKSDAGEN fick rösta. Maggan bestämde själv.

Jag tycker att det skulle vara kul om allt skulle skita sig för Maggan, för att ERDOGAN av alla inte vill ha oss i NATO. Och då med förklaringen att vi har tagit emot för många terrorister. Om ni inte ser det ironiska, så är det ingen idé att jag försöker förklara mer.

Allt är ett missförstånd. När Maggan förklarat för Erdogan den svenska regeringens feministiska utrikespolitik så löser det sig. Maggan kommer inte kunna sälja vapen till Turkiet men lovar att skicka ett hbtq-kompani till Ankara för kunskapsutbyte.
Citera
2022-05-17, 00:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Varför handlar allt bara om Erdoğan och turkarna i nuläget? Vad har plötsligt hänt med "Putins nästa drag" och "Det här kan Putin göra"? Har alla landets journalister glömt bort Putin för storturkens skull?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in