Citat:
Ursprungligen postat av
Drozd
Ryssarna har redan för många år sedan inlett en omfattande förundersökning och bevisinsamling om de olika krigsbrotten i östra Ukraina. Säkert utreder de också teatermassakern i Mariupol. Skulle tro att en del av Azovbefälen ligger rätt pyrt till här, inte minst Denys Prokopenko.
Jag har tagit detta som ett litet "case" i propaganda. Det finns två saker som tyder på att det är västlig propaganda/false flag:
1) Ryssarna vill inte döda civila i Mariupol för sin egen skull.
2) Initial rapport från KiyvIndependent (USA-stöttad propagandasite) rapporterade att "som ett mirakel blev ingen skadad". Denna tycker jag är ett rätt tungt argument.
3) Azov hade motivet - uppbåda tillräcklig sympati för att bli räddade, evt via havet
4) Extremt medie-kåta Ukraina har inte gjort en enda video av räddningsarbetet.
Men mot detta finns ett annat tungt argument. AP press (bland de högst rankade i trovärdighet) gjorde en undersökning och intervjuade 20+ personer. Om man inte tror på dem, så är verkligen västliga medier djupt korrumperade/infiltrerade.
Personligen viktar jag ändå AP press högre än false-flag-sidans argument. Men sanningen är sällan säker i detta krig.