Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-17, 14:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Nåja undrar om det inte finns en rejäl dos av den varan i varje hög maktspelares CV. Men nej ingen av dem är sympatisk precis. Men så länge Erdogan tjafsar om ansökan är jag nöjd.

Erdogans nej till svensk NATO-ansökan kommer att vara lika bergfast som Hultqvists aldrig om svensk NATO-ansökan
Citera
2022-05-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att tro att USA skulle ta Erdogan i hampan och tvinga honom att vika ner sig är bara naivt. Blinken har nog lika litet förståelse för Kakabaveh och andra PKK:are här i Sverige som Erdogan har, och Turkiet är dessutom en tungviktare i alliansen. Det blir Maggan som hamnar i skruvstädet.

Jag håller med att jag tror det här blir en tuff nöt att knäcka om Sverige ska kunna gå med i NATO. Om USA och andra tyngre NATO länder typ UK, Frankrike och Tyskland försöker övertala eller sätta press på Erdogan så kan det ha viss effekt men oklart om det räcker.
Det är desto bättre att processen äntligen kommit igång för oss som önskar ett NATO medlemskap för det här kan ta tid om det ens kommer att gå
Citera
2022-05-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Erdogans nej till svensk NATO-ansökan kommer att vara lika bergfast som Hultqvists aldrig om svensk NATO-ansökan

Hur lång tid tror du det tar innan Erdogan viker ner sig då? Till skillnad från Hultqvist har han ingen partipiska över sig. Han är piskan. Lite fel där Usa lär piska förstås.
Citera
2022-05-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Inget parti gick till val på Nej till NATO. Vi svenskar vet att NATO varit en ickefråga i svenska val åtminstone de senaste 25 åren. I Ryssland däremot har NATO varit stort och viktigt, så svensktalande ryssar i Putins trollfabriker vill förstås lyfta upp NATO-frågan som en vattendelare.

Nja, nej till NATO stod i S partiprogram. Det har inte varit en valfråga - och kommer inte att bli det heller, eftersom beslutet fattas före valet.

Uppfattar du mig som en svensktalande ryss i Putins trollfabrik?
Självklart är natofrågan en vattendelare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag håller med att jag tror det här blir en tuff nöt att knäcka om Sverige ska kunna gå med i NATO. Om USA och andra tyngre NATO länder typ UK, Frankrike och Tyskland försöker övertala eller sätta press på Erdogan så kan det ha viss effekt men oklart om det räcker.
Det är desto bättre att processen äntligen kommit igång för oss som önskar ett NATO medlemskap för det här kan ta tid om det ens kommer att gå
Förhoppningen var väl att alla länder skulle ha gett klartecken tills NATO-mötet i Madrid den 2 juni., och så skulle de båda nya medlemmarna formellt kunna skrivas in redan några dagar efteråt, och saken vara utagerad för Sveriges och sossarnas del. Det tidsschemat kan de fetglömma.
Citera
Medlem
Citat:
Hur lång tid tror du det tar innan Erdogan viker ner sig då? Till skillnad från Hultqvist har han ingen partipiska över sig. Han är piskan. Lite fel där Usa lär piska förstås.

USA? Vad skulle de piska med? Tror du inte att USA hellre vill ha Turkiet med 85 miljoner invånare och en fot inne i Mellanöstern än två små fjuttländer uppe vid tundrans kant? USA måste ha Turkiet av flera skäl, att Turkiet inte ska alliera sig med Ryssland, att Turkiet inte ska hamna i konflikt med Grekland och att Turkiet inte ska bomba bort judarna från västra Palestina, alltså från den delen av Palestina som somliga kallar israel. Nato behöver Turkiet mycket mer än vad Nato behöver Sverige och Finland.
Citera
2022-05-17, 14:55
Medlem
StigaSols avatar
"Ryssland lämnar Östersjöstaternas råd

Ryssland drar sig ur Östersjöstaternas råd, meddelar ryska statliga nyhetsbyrån Tass.

Landet stängdes av från att delta i rådet i mars och nu väljer man att lämna helt.

I rådet ingår medlemsländer som Sverige, Norge Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Island, Lettland, Litauen, Norge, och Polen. Även EU-kommissionen har en plats."

Källa Aftonbladet
Citera
2022-05-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det viktigaste är dock att förstå tankegången och Kuba låg inte heller dikt an mot USA:s landgräns.

Jo men jag menar att tankegången av att en potentiell fiende eller fiende allierad ligger nära har extremt mycket mindre betydelse när vi pratar om länder som besitter enorm kärnvapen arsenal och massvis med satelliter och annan övervakning som har koll på minsta rörelse hos fienden. Så var det inte 1962.
Citera
2022-05-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
USA? Vad skulle de piska med? Tror du inte att USA hellre vill ha Turkiet med 85 miljoner invånare och en fot inne i Mellanöstern än två små fjuttländer uppe vid tundrans kant? USA måste ha Turkiet av flera skäl, att Turkiet inte ska alliera sig med Ryssland, att Turkiet inte ska hamna i konflikt med Grekland och att Turkiet inte ska bomba bort judarna från västra Palestina, alltså från den delen av Palestina som somliga kallar israel. Nato behöver Turkiet mycket mer än vad Nato behöver Sverige och Finland.

Min fråga var ställd till en annan postare.

Jag föreslår ingen antingen eller variant av Turkiet/Sverige i Nato. Skulle aldrig falla mig in. Jag gillar att de bråkar. Det fördröjer medlemskapet. Så jag hoppas Erdogan har lång växande lista av omöjliga krav. Tycker han har kommit bra bit på väg.
Citera
2022-05-17, 15:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Hur lång tid det tar är oväsentligt. När han blir tillfrågad och det verkligen gäller kommer han att säga ja.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-05-17 kl. 15:31.
Citera
2022-05-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jo men jag menar att tankegången av att en potentiell fiende eller fiende allierad ligger nära har extremt mycket mindre betydelse när vi pratar om länder som besitter enorm kärnvapen arsenal och massvis med satelliter och annan övervakning som har koll på minsta rörelse hos fienden. Så var det inte 1962.
Reaktionstiden blir betydligt kortare ifall man har anledning befara att NATO kan skicka robotar bestyckade med vätebomber mot tunga ryska mål (t ex Moskva) från östra Ukraina, än ifall de närmaste nukesen finns i låt oss säga Tyskland eller Tjeckien.

Ur rysk synvinkel skulle ett NATO-anslutet och aggressivt Ukraina vara som att ha kniven på strupen mer eller mindre hela tiden.
Citera
2022-05-17, 15:26
Medlem
Citat:
Ja jag längtar också efter Kärnvapenbaser.Ju fler desto bättre. Gärna en i Stockholms inre skärgård och gärna en på Öland. Kan vara bra att ha när jag är på semester. Slava Nato hela veckan liksom
En kärnvapenenbas är ju det första stället man skickar kärnvapen på...

Men jag håller med. Då dör man omedelbart. De som överlever ett kärnvapenkrig kommer bara ha en önskan:
Att de inte hade överlevt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in