2022-05-17, 10:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Finska propagandan levererar.

Citat:
Varken hon eller Erkki tycker det är bra att Finland vill gå med i Nato.

– Ryssland är inget hot. De kommer inte att göra något mot Finland, säger Erkki.

– I så fall tror jag Sverige ligger värre till, för Sverige har inte så bra militär som Finland, säger Elin.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4743Ae/elin-kinnunen-farligare-bo-i-sverige-an-nara-ryssland

Två finnar så klart som tror Finland har så mycket bättre militär än Sverige. Rätt märkligt då att Sverige kommer nära 30 platser före Finland där man nu räknar militär styrka. Men man måste ju säga att den finska propagandan kring sin militär verkar funkat. Folk verkar helt ärligt tro på det.
Citera
2022-05-17, 10:38
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taco-Paco
Kanske det är dags att inse att USA och resten av NATO-länderna skiter fullständigt i oss. Annars hade dem gjort något mot Turkiet, men tydligen inte. Ska vi gå med Ryssland istället? Hade varit så jävla kul att se Jens Stoltenbergs min när vi närmar oss Ryssland bara på grund av inkompetensen av hans organisation.

Ta det lugnt. Det är ju bara nån dag sedan Erdogoon kom med sitt hot. Naturligtvis kommer "dem" att göra nåt, och tvisten få sin lösning. Det är ju så här man brukar göra affärer med turkar och andra orientaler.
Nej, att "gå med Ryssland'"är inget att rekommendera. Alla de små länder, som efter 1945 var tvungna att " med" Ryssland i dess sovjetiska inkarnation, har nu anslutit sig till NATO. De vill få ryssarna som herrar några fler gånger.
Citera
2022-05-17, 10:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Två finnar så klart som tror Finland har så mycket bättre militär än Sverige. Rätt märkligt då att Sverige kommer nära 30 platser före Finland där man nu räknar militär styrka. Men man måste ju säga att den finska propagandan kring sin militär verkar funkat. Folk verkar helt ärligt tro på det.

Sveriges försvarsmakt har en budget om 6 miljarder Euro och Finland har 8 miljarder.
Citera
2022-05-17, 10:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sveriges försvarsmakt har en budget om 6 miljarder Euro och Finland har 8 miljarder.

Stämmer inte:

Finland €5.8 billion
Sweden's current military budget is at about $7.18 billion

2022 Military Strength Ranking
Sweden 25
PwrIndx Score: 0.4231

Finland 53
PwrIndx Score: 0.8149
https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php

Vet inte hur den här snacket fått fäste? Det är inte så att Finland har en så mycket starkare militär än Sveriges. Det är inte heller så att Finland idag har någon fördel med att de kämpade bra mot Sovjet under 40-talet. Finns snart ingen vid liv som ens var liten unge då.
Citera
2022-05-17, 10:46
Medlem
doncroces avatar
Citat:

Sverige har bättre flyg och flotta, och bättre hårdvara, men den stora skillnaden är väl att Finland har 900.000 reservister mot Sveriges 30.000.
Citera
2022-05-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Putler tänker kanske hjälpa Erdogan att fuska i nästa val.

Vad hände min vän? Jag trodde vi skulle in i NATO.

Verkar som turken kukblockerar oss, och främst dig då som var så säker.
Citera
2022-05-17, 10:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Sverige har bättre flyg och flotta, och bättre hårdvara, men den stora skillnaden är väl att Finland har 900.000 reservister mot Sveriges 30.000.

Jo men det är ju snabbat ordnat eftersom Sverige är dubbelt så stort sett till folkmängd. Hade fram till 90-talet större mängd och med värnplikt så sakteliga på väg tillbaka blir det ju allt större mängd här. Sedan som vi ser i Ukraina är det inte mängden kanonmat som betyder något heller i modern krigföring.
Citera
2022-05-17, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Vad hände min vän? Jag trodde vi skulle in i NATO.

Verkar som turken kukblockerar oss, och främst dig då som var så säker.

Var inte orolig kamrat!

Turkarna kommer pressas till ett ja av övriga NATO-länder.
Citera
2022-05-17, 10:55
Medlem
Citat:

Nja, statistik är en sak verkligheten en annan. Ta bara beredskapen, vad hade Finland i sina lager och vad hade Sverige i sina lager angående pandemin. Tror inte att du ens har varit på en färja till Finland utan sitter bara bakom tangentbordet och tror.

Visst pandemin är inte samma sak som krig, men beredskapen inför något är det. Sverige kan bara försvara sig till CNN landar är en verklighet som är bekräftad. Det kan du tacka Göran Persson och Reinfeldt för.
Citera
2022-05-17, 10:57
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Jo men det är ju snabbat ordnat eftersom Sverige är dubbelt så stort sett till folkmängd. Hade fram till 90-talet större mängd och med värnplikt så sakteliga på väg tillbaka blir det ju allt större mängd här. Sedan som vi ser i Ukraina är det inte mängden kanonmat som betyder något heller i modern krigföring.

Nu är jag ingen militär expert, men jag gissar att det inte är så snabbt ordnat att tillhandahålla logistik, vapen och ammunition för 900.000 man, men jag kan ha fel.
Jag vet att reservisterna i Finland i regel köpt sina egna vapen och ammunition, men gissar det aldrig skulle tillåtas i Sverige.
Citera
2022-05-17, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Var inte orolig kamrat!

Turkarna kommer pressas till ett ja av övriga NATO-länder.

Låter som önsketänkande från någon som bara någon dag felaktigt trodde att vi redan skulle ha gått med. Turkarna vill ha det de vill ha och Sverige kommer inte kunna tillmötesgå dom då de inte lämnar ut svenska medborgare bara sådär och verkligen inte skulle komma undan med det inrikes. Turkar kan va jävligt envisa.
Citera
2022-05-17, 10:58
Medlem
Citat:

"Snabbt ordnat" vet jag inte, eller vad menar du för tidsspann? Framförallt om man ska utbildas på mer avancerade vapensystem.

Håller med om att det inte är mängden kanonmat som avgör men det finns ju ändå någon slags nedre smärtgräns för hur få soldater ett försvar kan ha och fortfarande vara effektivt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in