2022-05-17, 10:11
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Ann Linde retar upp Turkiets utrikesminister 2020, ser ut som relationen var dålig redan då.

https://twitter.com/omerarvas/status/1316047061188567048

Turkiets utrikesminister säger nånstans att "PKKare är kurder, är inte de andra kurder de också?". Svaret fick vi i nån seminarium som SUITS Stockholm University Institute for Turkish Studies under Turkietexperten Pål Levin anordnade inte för länge sen. Nämligen att "alla kurder stödde PKK i Turkiet eftersom de som röstar på AKP, CHP etc. etc. inte var kurder". Så långt är PKKs infiltration av Swe...
Citera
2022-05-17, 10:17
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Turkiets utrikesminister säger nånstans att "PKKare är kurder, är inte de andra kurder de också?". Svaret fick vi i nån seminarium som SUITS Stockholm University Institute for Turkish Studies under Turkietexperten Pål Levin anordnade inte för länge sen. Nämligen att "alla kurder stödde PKK i Turkiet eftersom de som röstar på AKP, CHP etc. etc. inte var kurder". Så långt är PKKs infiltration av Swe...

Joe Biden sa ju något liknande i stil med "You ain't black if you vote for Trump"
Citera
2022-05-17, 10:24
Medlem
Madagascars avatar
Sossarna ville ju riva av medlemskapet innan valet. Men nu ser det ut som att det var en grov missräkning. Det är mycket möjligt att att det kommer ta flera månader och att Nato-frågan trots allt blir en valfråga. Och det kanske blir mycket en fråga om hur mycket man säljer ut sig för att få Turkiets godkännande.

Jag tror sossarna börjar bli oroliga inför valet.
Citera
2022-05-17, 10:24
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-4-2
Skäms över att vi har Ann Linde på utrikesministerposten. Hon hade passat bättre som dagisfröken. Ni vet den där fröken som ingen tycker om för att hon är tvär och luktar konstigt.

Det var mitt bidrag till världen denna morgon.

Håller med!
Fast inte att hon hade passat bättre som dagisfröken - däremot kanske hon hade gjort något mindre världspolitisk skada för Sverige.
Tvär och luktar konstigt - spot on!
Citera
2022-05-17, 10:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Sverige måste alltså bidka en diktator för att slippa bli hunsad av en annan. Hur man än vänder sig har man röven bakåt brukar man säga va?

Att Turkiet skulle hålla emot i alla evighet är det väl ingen som tror. Tom Nordmakedonien kunde gå med(nu tog det ju närmare 2 år från ansökan till medlemskap) så skulle väl även denna knut kunna lösas upp. Frågan är väl bara vad Erdogan vill ha? Han pratar om att vi ska utlämna terroristet osv. Men det kan väl knappast räcka...?

Det kan vara en politisk fråga också vinna röster i sitt eget land. Dom går mot val snart och det går väl inte jättebra för honom vad jag förstått det som.

En annan sak är väl att han helt enkelt inte vill ha oss med för hans personliga åsikt! Kanske är han helt enkelt inte gillar oss och eftersom han sitter på makten så kan han bestämma att de ska bli så.
Citera
2022-05-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sossarna ville ju riva av medlemskapet innan valet. Men nu ser det ut som att det var en grov missräkning. Det är mycket möjligt att att det kommer ta flera månader och att Nato-frågan trots allt blir en valfråga. Och det kanske blir mycket en fråga om hur mycket man säljer ut sig för att få Turkiets godkännande.

Jag tror sossarna börjar bli oroliga inför valet.

Varför vill dom det? Sossarna är det mest brutala maktgalnaste partiet.
Dom styr agendan 100% efter dit opinionssiffrorna pekar. Att dom sedan totalkvaddarlande genom arabimport skiter dom i. Det gör att dom vinner valen i framtiden.

Natofrågan bryr dom nog inte så mycket om egentligen men nu vill den breda majoriteten att vi går med samt Finnarna. "Finlands sak är vår sak".
Citera
2022-05-17, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Detta är just varför man inte ska gå med i globala avtal, man förlorar sin egna bestämmanderätt och sitter i knät på andra stater som har sin agenda och sin framtid och såklart vurmar för den och inte vår egna suveräna och unika framtid.

Visst är det så. Mot slutet av dagen är ”bygga säkerheten gemensamt” bara innehållslösa floskler som större stater utnyttjar för att det finns idioter som Sverige som hela tiden vill vara relevanta och känna sig betydelsefulla internationellt.

Men att det är Sverige sist i alla sammanhang visste vi från förr.
Citera
2022-05-17, 10:32
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Är det alternativet?

Nej, om jag får välja lever jag helst i ett land som har nära samarbeten med sina grannländer men inte är med i EU och Nato.

Jag hade fel i inlägget du citerade: allra bäst vore så klart om varken Sverige eller Finland går med. Då kan vi ha en egen försvarsallians.
Om Finland tänker så blir även Ryssland med i det samarbetet.
Senast redigerad av Onkel-Ben-ny 2022-05-17 kl. 10:36.
Citera
2022-05-17, 10:32
Medlem
Turkiet är en skurkstat och dom vet att dom enkelt kan suga ut pengar från svenska skattebetalare.

Därför blir det ett jävla liv varje gång det blir flyktingkris och nu krig. Dom har lärt sig att man kan tjäna pengar på den vägen.

Det bästa hade varit om vi förintar Ryssland och sedan kastar ut Turk-araberna från nato och istället sedan ber Ukraina invardera dom.
Ukraina hade enkelt kunnat besegra dem.

Tänk vilken fin plats världen hade blivit då.

Turkiet är en pissnation med pissfolk vars enda kompetens är att göra skitmat som kebabb.
Förinta hela det jävla landet så blir både EU och Sverige bättre.
Senast redigerad av korvstofft 2022-05-17 kl. 10:38.
Citera
2022-05-17, 10:33
Medlem
Vi naiva svenskar kan (skulle säga mindre än en promilles kunskap) alldelles för lite om Turkiets långa kamp mot terrorism och dess historia.
Vi stödjer Kommunist-Marxismistiska terrorgrupper som till exempel PKK (ja, de är erkänt en Terroristorganisation enligt terrorlistorna i EU, USA).
Bakom YDP står precis samma grupp som PKK, de bytte namn för att försöka kringgå sin sanning enligt EU och PKK, de är terrrorister.
Det är PKK som ligger bakom bombningar av oskyldiga civila sedan decennier tillbaka.
De är en kommunistisk Marxistisk grupp som har väldigt starkt stöd av Marxisterna i EU.
De är bara ett verktyg för att fullfölja alla onda agendor som finns i världen.
Terroristkramande Sverige och många andra länder i EU ger mycket stora bidrag för att de ska fortsätta mörda oskyldiga civila.
När ska vi svenskar förstå vad alla dessa kurder (inte alla, men en överväldigande majoritet) som sympatiserar med terrorism och begår terrorhandlingar är för några?
Recep Tayyip Erdoğan har helt rätt - Sverige är terroristkramare och bidrar starkt med sitt enorma stöd till terrorism.
Svenskar är helt hjärntvättade och tror på allt vad MSM skriver och säger.
Svenskar förstår inte rörelserna inom internationell politik.
Israel stödjer PKK i syfte att underminera Turkiet för sitt stora mål med att skapa ett "Storisrael", bara det säger väldigt mycket.
Ryssland har gött PKK med massvis med vapen.
Man vill inte ha ett starkt Turkiet, det är huvudsyftet.
Vet ni som skriver här ens om planerna kring "Storisrael".
De senaste internationella handlar om energikrig, precis som majoriteten av de tidigare.
Läs på om Petrodollar och dess påverkan.
Turkiet är och förblir Natos näststarkaste militär, efter USA.
Det är en storspelare.
Vad tror vi svenskar att vi är för något?
Ska vi skicka våra transfjollbög"soldater" som kan böga sig runt ute i fält?
Förstå att vi göder terrorister som PKK och YDP.
Alla ni som stödjer "kurderna" och dess terrorgrupper stödjer inte bara en form av terrorism, ni sympatiserar även direkt med Kommunism och Marxism i samma veva.
Skulle ni som sympatiserar med kurdiska terrorister (de som är det) bara ta emot om terrorister härjade och mördade svenskar stup i kvarten? Konflikten är fortfarande pågående, efter decennier av oskyldigt mördade turkar och turister.
Vi svenskar är inte dumma, men vi har totalfördummats av all hjärntvätt.
Sluta upp med vikingsnacken, Sverige är i dag en gigantisk böghög.
Vår regering har gjort en deal med Amineh Kakabaveh, tvättäkta Marxist-kommunist.
Kurderna är tyvärr lurade av Marxisterna.
Väst måste SLUTA hugga turkarna i ryggen som de gjort sedan landet grundades.
Turkarna har varit extremt tålmodiga.
Vad hade ni gjort om er familj mördades av kurdiska terorrister kallblodigt via lömskt placerade bomber i tätort?
// Jävligt trött men Stolt Svensk, sluta stödja terrorism.
Senast redigerad av Sann-Fakta 2022-05-17 kl. 11:18.
Citera
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Jag tror inte att detta egentligen handlar om PKK. Jag tror att det handlar om någon typ av överenskommelse mellan Putin och Erdogan. Båda två ser västvärlden som sina fiender. "Min fiendes fiende är min vän". Turkiet kommer sannolikt att få något från Ryssland om de inte accepterar Sverige och Finland i NATO. Antingen militära vapen, eller naturresurser.

Anledningen till att Sverige vill gå med i NATO handlar heller egentligen inte om något hot från Ryssland. Det handlar om svenska oligarker och vapentillverkare som vill kunna tjäna pengar på att sälja militär utrustning till andra länder. Detta är något som Sverige redan har gjort i små skalor, men de har alltid behövt dölja det och fått mycket skit för det pga av Sveriges neutralitet. Folk måste tänka på att Sverige har väldigt bra militära vapen. Vi har vårt eget stridsflygplan (något de flesta länder inte har). Den enda anledningen till att vi inte har kärnvapen, är pga ett avtal vi gjorde med USA på 50-talet. Med andra ord, de som äger fabrikerna som tillverkar dessa vapen, kan tjäna väldigt mycket pengar om de bara får lov att sälja vapen till andra länder. Detta är vad medlemskapet i NATO främst handlar om.

Missförstå mig inte, det finns ett rent strategiskt hot från Ryssland, vilket är väldigt enkelt att inse om du tittar på en karta över världen, och vilka länder som är med i NATO. Men detta hotet kommer inte att försvinna för att vi går med i NATO. Det kommer antagligen att bli ännu högre. Dessutom tvivlar jag väldigt starkt på att Sverige i praktiken hade fått någon militär hjälp från något stort land om Ryssland hade attackerat. Jag tror inte att makthavare i USA, England, Frankrike eller Tyskland vill riskera ett kärnvapenkrig med Ryssland för lilla Sveriges (som inte hjälpte någon under andra världskriget) skull.

Det är precis som med allt annat när det handlar om politik. Väldigt förmögna oligarker sitter och styr bakom stängda dörrar. De behöver aldrig ställas till svars för något, då det är politikerna som är deras ansikte utåt. De tjänade länge mycket pengar på massinvandringen, vilket de fortfarande gör. Men detta har de i princip drivit till sin gräns, där det inte längre finns lika mycket pengar att tjäna. Nu handlar det om att göra Sverige till ett militärt land så att de kan sälja militär utrustning till andra länder. Det finns en anledning till varför Sverige hela tiden blir mer och mer som USA, då det är det dessa oligarker vill. De vill ha ett rå-kapitalistiskt samhälle där pengar styr allt och du kan tjäna pengar på allt. Västvärlden har blivit så pass framgångsrik ekonomiskt, att vissa människor har kunnat bli stenrika. Det är därför politiken aldrig förändras, oavsett vilka som styr, då de har tillräckligt med pengar för att kunna muta varenda politiker. Det är bara när någon som Trump kommer in i bilden som saker och ting förändras. Trump kunde inte mutas, och därför kunde oligarkerna inte styra honom. Därför gjorde de allt för att få bort honom, vilket de till slut lyckades med.
Citera
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Kan jag göra något? Jadå, finns hur mycket som helst att göra åt det.

Och jodå, jag är mycket väl medveten om att vår regering vill ha korkade zombies utan tankeförmåga som inte har någonting att säga till om, sen har jag ju slutat se Sverige som en fungerande demokrati också..
Finns inget du kan göra! Möjligtvis innan ett beslut är taget, men det är just därför vi inte får vara med innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in