Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Ja, jag anser att Ukraina och dess befolkning i stort, varit i en bättre situation i dag om ledningen fattat beslut så att ryssarnas invasion hade undvikits. Absolut.
Självklart är det önskvärt för en regering att undvika krig, i synnerhet på sitt eget territorium. Men det är inte frågan här: du har upprepade gånger skrivit att Ukrainas regering är skadlig för landet, att Ukraina är chanslöst, att man borde kapitulera så snart som möjligt. Som tur är för Ukraina så har de en ledning med viljestyrka som matchar den hos deras stridande förband. Således har de stoppat den ryska invasionen, tagit tillbaka stora landområden och bygger upp sin styrka dag för dag. Hade de haft Arnstad vid bordet så hade Ukraina kunnat blivit en lydstat till Kreml redan i mars.
Jag har samlat ett par av dina bedömningar och ”råd” till Ukraina nedan, som alla har gemensamt att de var lika fel som defaitistiska. Vi får alla hoppas att dina råd aldrig når Rosenbad om Sverige hamnar i ett liknande läge.
Om Ukrainas möjligheter (2/3):
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Herre gud! Du tror verkligen att Ukraina har något att sätta emot. Ryssarna gör i princip hur de vill i Ukraina. Det är ju helt enkelt meningslöst att gå i strid mot en så överlägsen motståndare. Vet du vem Bagdad Bob är?
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Ja det är ju så det är, en helt hopplös uppgift till ingen nytta.
På frågan varför Zelenskyj borde kapitulera (8/3):
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Helt enkelt för att få striderna och lidandet att upphöra om han inte bedömer det som realistiskt att ha något att vinna på fortsatt strid. Hela landet behöver inte vara ockuperat. Det räcker att Ryssarna på något vis kontrollerar för nationen strategiska resurser. ...
Om Ukrainas förhandlingsposition (20/3):
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Ja, eller så är det precis tvärt om. För varje dag som går tar ryssarnas övertag ut sin rätt och Ukrainas förhandlingsposition blir allt svagare. Jag säger inte att det bestämt är på det viset, men mycket talar för det, vare sig man vill det eller ej.
Om läget för Ukraina i Donbas (22/3):
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Olika källor, 50 000 - 70 000 man, en mycket stor del av de Ukrainska stridskrafterna är på reträtt. Otäckt hur detta kan sluta om de inte kapitulerar.