Citat:
Ursprungligen postat av
Nikodemous
Med den inställningen så kan vi ju spä på detta genom att säga att Hitler aldrig sa att man skulle ta kol på alla judarna, utan detta var något som hans närmaste tolkade att han ville. Sen sa aldrig Hitler emot när de började gasa judar på löpande band. Betyder detta att Hitler går fri från de sakerna hans underställda gjorde? Absolut inte! Och när Putin ger de som var i butja hedersmedalj trots att de samtidigt är misstänkta för krigsbrott så rättfärdigar Putin deras beteende och signalerar för andra ryssar att detta är ett ok beteende. Putin är definitivt ansvarig för hans armés beteende!
Du har rätt. Generaler dömdes för krigsbrott under WII för att de inte stoppade trupper på lägre nivå. Ex Japanerna i filipinerna och Kina (Nangking). Men du missförstår mig lite. Alla krigsbrott ska man försöka bestraffa och hitta ansvariga. Putin skulle man kunna döma för han inte har försökt att stoppa massakrerna och straffat de skyldiga. Dessutom har han indirekt uppmuntrat dem.
Men det är en skillnad på att direkt beordra krigsbrott än att inte förhindra dem när man kan.
Jag kan rekommendera en serie om krigsbrotten under WWII. De går igenom "alla" brott begångna av alla sidor. Men det är en skillnad mellan till ex Nazityskland och de allierade. Tyskland hade som mål att begå brott. Medan de allierades mål var att avsluta kriget.
https://www.youtube.com/watch?v=gd5YhhNcC44&list=PLsIk0qF0R1j4cwI-ZuDoBLxVEV3egWKoM
Det kan ju vara så att Putin har köpt sina ideologers bröl om att Ukraina ska utrotas. Om de menade folket eller bara kulturen och landet vet jag inte. Jag tror inte Putin vill utplåna människorna, men han vill utrota ukrainska kultur och nationalstaten Ukraina. Sen bryr sig inte Putin om många människor dör för att nå dessa mål. Men huvudmålet är inte att ha ihjäl alla Ukrainare.