2022-05-17, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samtidsspegling
Kommer inte hända.. NATO tycks vara fast i samma geopolitiska och militärstrategiska tankesätt som ryssarna (dvs 50-talets) där Turkiet av någon anledning ansetts viktigt för att komma åt ryssen. Det kanske var sant innan baltländerna gick med i NATO, men nu har de ju gjort det. Vad den faktiska poängen skulle vara med att kontrollera Svarta havet vet nog ingen, bra skidbackar är det väl inte i Sochi. Rysslands flotta existerar bara för att ingen skulle våga säga att den knappt tjänar något syfte.

Det är klart att de också anser Turkiet vara en "viktig allierad" i det alltid så händelserika Mellanöstern, men med ISIS insåg ju jenkarna att de enda som gick att lita på i området var kurder, inte minst i form av den syriska motsvarigheten till just PKK. Dessutom har Mellanöstern rätt lite med NATO att göra egentligen.
Trots att turk-Hitler är ett satans ofog att dras med så var jag inte helt seriös. Tack för svar ändå.
Citera
2022-05-17, 01:10
Medlem
pansarbrittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebroffessor
HAHA det gör vi inte alls. Var ska annars alla raketforskare komma ifrån?
Precis… Hur fan ska jag käka min pizza på helgerna utan Turkiets välutbildade kebabtekniker?
Citera
2022-05-17, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Ett land som inte fullt ut kontrollerar sitt försvar och sin säkerhetspolitik har förlorat de viktigaste hörnpelarna som oberoende stat.

Fascinerande att denna enkla aspekt inte överhuvudtaget tas upp i debatten.

Sverige har nu gett upp sin självständighet i kärnan av vad som utgör staten Sverige.

Och när vi väl är med så sitter den vithövdade havsörnens klor så djupt att vi aldrig kan gå ur.

Så är det nog, och vi (ja, inte jag) har röstat fram detta....allt åt alla! Fast inget åt oss!
Inga murar mm, mm
Citera
2022-05-17, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Har du ens varit i sydostasien? Kineser, Japaner och Koreaner kan se mycket olika ut precis som européer. Dessutom är det ofta inte möjligt att säga var ifrån de kommer bara med hjälp av utseendet. Med K-Pop menar jag just det. Det är ett arketypiskt utseende. Bildgoogla.

I övrig är jag själv en helt vanlig svensk och bor i äran och hjältarnas land tre månader varje sommar. Annars bor jag i London sedan 10 år tillbaka. Min nuvarande fru är svenska liksom de från två tidigare äktenskap. De är båda i livet och i utmärkt hälsa.

Flickan från Shanghai var ett undantag. En passion om man så vill. Liksom min nuvarande engelskfödda flickvän med rötter i Hong-Kong och Osaka. Hon blir oftast tagen för koreanska här i London. Tills hon öppnar mun på sin breda cockney.

Så det är inte alltid så lätt det där.

Det var du som skrev om dina Kina-barn som skulle ta över fastigheter där. Kul att höra att dina övriga fd fruar mår bra. Och att det blir ännu en asiatbaby nästa gång. Oavsett om mamman öppnar sin breda mun. Så en cockney-talande asiat alltså som inte alls kommer att se ut som du (som sagt, jag vet inte, du är kanske själv asiat?). Jag vet inte, det kanske är jättefint för män att få barn som inte alls ser ut som dem själva?
Citera
2022-05-17, 01:14
Medlem
passports avatar
Jösses! ta det lugnt! Vi är en nation som kan bygga egna attackflyg, och moderna ubåtar! Tror ni att vi ens bry oss om en skit nation som Turkiet!? USA och GB kommer att slappa skiten ur dom! och förklara att vi ska gå med!
Citera
2022-05-17, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Utan Sverige under 1940-talet hade varken finska krigsbarn, danska motståndsmän/kvinnor eller norska motståndsmän/kvinnor haft någonstans att ta vägen.

Fast judar ville Sverige inte släppa in.
En Judestämpel i passt som Sverige bidrog med sen va det kört för judarna att resa.
Nice try.
Citera
2022-05-17, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Dom får gå igenom Finland först va!? Ett land med över 300k reservister som dessutom ha är välutbildade.
Du kan kanske softa lite. Ryssland kommer aldrig att invadera Norden så länge dom är sysselsatta i Ukraina.

Det är väl bara för Ryssland att skicka över några välriktade missiler genom luften?
Skulle inte förvåna mig om de snärtar till Sverige ganska snart.
Tror att det blir Stockholm, inte Gotland.
Inte en superdödlig missil, men säkert en som kommer kräva många tusen människors liv.
Citera
2022-05-17, 01:18
Medlem
BonerBatmans avatar
Var tidigare en motståndare mot hela den här NATO rörelsen men nu när man ser att både vänstern (PKK) och Erdogan lipar måste man vara på rätt spår. Finns ingen bättre markör för vad som är rätt
Citera
2022-05-17, 01:18
Medlem
Har någon den där rapporten på 666 sidor där de bland annat sa att Peter Hultqvist va en terrorist?
Citera
2022-05-17, 01:19
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacX
En Judestämpel i passt som Sverige bidrog med sen va det kört för judarna att resa.
Nice try.

Tog ju inte lång tid innan judarna som kom till Sverige fick gå med i svenska kyrkan och således bli "kristna" på pappret dock.
Citera
2022-05-17, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacX
Nice try.

Klart dom ville, Wallenstam skötte det perfekt under radarn...... hur Wallenberg fick ett sådant ekonomiskt försprång är en annan gåta som folk borde lägga lite tid på att utforska.
Citera
2022-05-17, 01:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Khadaffi hotade och försökte utpressa Europa. Gick inte så bra för honom.

Tror nog att Europa och USA är ganska irriterade på erdogan. En dag kanske han går över en linje med sina metoder.

Erdogan och många av hans anhängare tror ju redan de har försökt. Att militärkuppen var understödd av CIA. Även om det finns noll bevis för det.

Vi får se hur långt han tar det här. Även om det inte finns någon bestämmelse över om man kan kasta ut ett land från Nato så betyder inte det att Natos högsta ledning inte kan införa en sådan paragraf. Fanns ingen mening med en sådan tidigare. Det har ju varit på tal om länge innan det här utspelet. Vi har ju sett amerikanska politiker gå ut med att det är dags nu. Går inte att ha med honom i Nato längre.

Man har ju tidigare försökt få Turkiet att frivilligt lämna Nato men låta USA ha kvar Incirlik basen. Den är väl egentligen det primära för USA. Då har de närvaro och kontroll i området. Det övriga med Turkiet i Nato kvittar nog. De skickar ju ändå inga soldater till övningar och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in