2022-05-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Du förväxlar mina inlägg med någon annan. Jag har inte påstått att putin är nyckfull eller beredd att "göra vad som helst".
Men "for the record". Jag tror putin är både rationell och skicklig. Det är uppenbart att han gör det bästa han kan med det lilla han har. Det kommer dock inte rädda varken honom eller den ryska stat som bildades efter sovjetunionens fall. Allt det är ett minne blott innan vi skriver 2023, antagligen tidigare än så.

Tyckte du att Ukraina invasionen var rationell? Har ingen åsikt om det än nämligen men skulle vara intressant att se vad folk tänker angående det.

Angående att jag svarat någon annan och trott att det var du kan mycket väl stämma. My bad.
Citera
2022-05-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
För mig handlar det om att vi är sekulariserade. Bygger samhället på vetenskap och inte fantasier från stenåldern.

Kvinnor klär sig som de vill.
Homosexualitet är ointresssant utan något som skall accepteras utan snack.

Bland annat.

Ja bögande ligger dig varmt om hjärtat.

Samhälle kan inte "bygga på vetenskap" för politik är prioriteringar av intressen. Vetenskap säger dig inte vilka intressen du ska prioritera. Vetenskap säger dig inte att det är bättre att skaffa familj för dina pengar än sportbil och horor.
Citera
2022-05-16, 23:43
Medlem
inningboxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Hahahaha! Stoltenberg. Vilken jävla sopa. Hur kan någon ens respektera den där papegojan.

Nu är det uppenbart att även NATO viker sig för Erdogans krav.

Vad kommer NATO-bottarna att säga nu?

Folk är nöjda över att man kastat bort vår neutralitet och nu står utan försvar och att gå med i NATO är långt borta. Man undrar vad det är för jävla idioter som är ibland oss.
Citera
2022-05-16, 23:43
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Oppositionen allierad endast för att få bort Erdogan, det är det du inte förstår. De har ingen program. Presidentsytemet kan de ej avskaffa, det krävs 2/3 majoritet i parlamentet, det får de inte. Erdogan slår de inte med vem som helst, de måste ha en stark kanditat. Med Kilicdaroglu förlorar de.

Folk är förbannade på Erdogan, men de har ingen alternativ, Kilicdaroglu är inte nån alternativ. Då vinner Erdogan. Det är det du inte förstår. Ska de vinna så ska de vaska fram nån som folk tror ska lösa problemen, då blir det per automatik en stark presidentkandidat dvs en högerman som hatar PKK. Valet ändrar på ingenting för Sverige.
Program eller inte. Jag tror helt enkelt turkarna är trötta efter 20 år med AKP. Inflationen är bananas och allt har bara blivit sämre sedan presidentssystemet implementerades.
Citera
2022-05-16, 23:44
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Så du vill inte se en allians med UK/USA? Du tycker att det vore hemskt att ha en allians med dem? Tur att du inte är en person med ansvar.
Flytta till Turkiet eller Ryssland så blir de nog bra!

Just for the jokes, vilka länder tycker du skulle vara bra att skapa allianser med?

Varför måste du skapa allianser? Har ju funkat bra i 200 år liksom...
Citera
2022-05-16, 23:44
Medlem
U-landsdemokrats avatar
Vafan, Erdogan behöver den svenska gay armén att kriga för Turkiet.
Citera
2022-05-16, 23:46
Medlem
Norge, Island och Danmark har precis tagit ett ställningstagande och det är att de står bakom Finland och Sverige under ansökningstiden till Nato.

Så skönt att höra att de nordiska länderna står upp varandra!
Citera
2022-05-16, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Varför måste du skapa allianser? Har ju funkat bra i 200 år liksom...

Pga säkerhetsläget runt om i världen har förändrats markant. Man står inte precis fast i tiden.
Citera
2022-05-16, 23:47
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Ryssland har gjort ett strategiskt val att satsa på Kina istället för EU och Väst.
Utan uppbackning från Peking skulle Putin aldrig vågat ge sig på Ukraina.
Massor med Västföretag med verksamhet i Ryssland har insett detta, och drar sig helt ur Ryssland, istället för att bara pausa sin verksamhet för att vänta på bättre tider.
Är dessutom övertygad om att Putins efterträdare kommer fortsätta ge kineser företräde till all handel och kontakter med Ryssland, i jämförelse med EU och Väst!

Ja stackars putin. Ännu en grav felbedömning utöver Ukraina. Jag flyttade till Shanghai 1999 och bodde där heltid till 2012. Jag har fastigheter kvar där och i Guangzhou och gör fortfarande mycket äffärer i Kina. Så jag kan Kina mycket väl.

Kina har idag enorma problem och deras sista chans att ordna upp det är att centralkommiten röstar bort Xi nu snart vid nästa tillfälle. Men det kommer inte att hända. De kommer inte våga så Xi kommer att sitta kvar och fortsätta att köra landet rakt ner i avgrunden.

Men det är OT här och ämne för en helt annan tråd.
Citera
2022-05-16, 23:49
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Pga säkerhetsläget runt om i världen har förändrats markant. Man står inte precis fast i tiden.

Vilken säkerhetsläge? Putin kan knappt rädda sitt stjärt i Ukraina. Tror du verkligen att han har kapacitet göra nåt mot Sverige just nu? Och varför Sverige av alla länder?

Fyfan va svensk media hjärntvättar er....
Citera
2022-05-16, 23:50
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtidsspegling
Jaså, båda två ryker alltså snart? Tack för info.

Trodde den infantilt korkade neo-konservatismen och dess spådomar om att "diktaturerna kommer falla, vilket årtionde som helst nu" var så gott som död efter Hillary, men se där.

Jag brukar alltid recitera mig själv när det händer och lovar dig en påminnelse.

putin klarar inte året ut.

erdogan borta inom två år.

Skickar en liten blänkare dagen då de är borta.
Citera
2022-05-16, 23:51
Medlem
Citat:
Norge, Island och Danmark har precis tagit ett ställningstagande och det är att de står bakom Finland och Sverige under ansökningstiden till Nato.

Så skönt att höra att de nordiska länderna står upp varandra!

Utan Sverige under 1940-talet hade varken finska krigsbarn, danska motståndsmän/kvinnor eller norska motståndsmän/kvinnor haft någonstans att ta vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in