2022-05-16, 23:32
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Precis! Tack vare att man är öppen om ens misstag så kan vi se tillbaka på dessa och säga nej det ska inte hända igen! Det är en utveckling, men att se länder som gör idag hemskheter och nekar till det är något du verkar vilja ha

Erkänna misstag efter atombomben för att sen bomba med napalm i Vietnam och mörda ännu fler civila menar du? Sen åker vi och mördar ytterligare någrahundratusen i Irak och sen erkänner det också.

De döda i Vietnam, Afganistan, Irak etc. är nog jättetacksamma för det...
Citera
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Fast du skrev väl att han är nyckfull och verkar vara redo att göra vad som helst för att utföra sin plan (vilket har varit att utöka ryssland och ta över de gamla delarna av sovjetunionen).

Du säger emot dig själv lite, men ja håller med om att det inte skulle vara så vettigt att använda kärnvapen... men det är som sagt en resurs de har att använda för att hota och få sin vilja igenom.

Du förväxlar mina inlägg med någon annan. Jag har inte påstått att putin är nyckfull eller beredd att "göra vad som helst".

Men ingen ko på isen, tråden ror sig fort och det är lätt att förväxla.

Men "for the record". Jag tror putin är både rationell och skicklig. Det är uppenbart att han gör det bästa han kan med det lilla han har. Det kommer dock inte rädda varken honom eller den ryska stat som bildades efter sovjetunionens fall. Allt det är ett minne blott innan vi skriver 2023, antagligen tidigare än så.
Citera
Medlem
Övriga Natoländer kanske ska överväga att utesluta Turkiet från alliansen istället...
Citera
2022-05-16, 23:33
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Hultgren åker i alla fall ståndsmässigt på vår bekostnad.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnW7rB/nato-peter-hultqivst-flyger-till-usa
Citera
2022-05-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
För mig handlar det om att vi är sekulariserade. Bygger samhället på vetenskap och inte fantasier från stenåldern.

Kvinnor klär sig som de vill.
Homosexualitet är ointresssant utan något som skall accepteras utan snack.

Bland annat.

Jag är inte sekulariserad. Men jag kan hålla med om resten av det du skriver.

Är du då beredd att ta till vapen för att försvara kvinnors rättighet att klä sig som de vill och bögars rätt att böga?

Mot dem som inte är beredda att acceptera bögeriet utan snack? Framför allt då muslimerna. Står du där redo med vapen i hand för att försvara kvinnors klädsel och bögars livsstil?

Jag hoppas att du gör det. Att du inte bara är ord så länge elnät och fiber finns kvar.
Citera
2022-05-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Det är många som är rädda här. Låt mig försäkra er: Det finns inget att vara rädd för. ryssen har inget kvar att hota oss med. De kan i dagsläget inte ens skicka något till finska gränsen. Dessutom är putin borta inom kort. ryssland kommer inte vara ett hot mot oss igen de närmaste decenierna.

Ryssland har gjort ett strategiskt val att satsa på Kina istället för EU och Väst.
Utan uppbackning från Peking skulle Putin aldrig vågat ge sig på Ukraina.
Massor med Västföretag med verksamhet i Ryssland har insett detta, och drar sig helt ur Ryssland, istället för att bara pausa sin verksamhet för att vänta på bättre tider.
Är dessutom övertygad om att Putins efterträdare kommer fortsätta ge kineser företräde till all handel och kontakter med Ryssland, i jämförelse med EU och Väst!
Citera
2022-05-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo då blir det intressant. Frågan är vem. Det beror ju helt på skälen som Erdogan går efter. Gäller det några kurder är det ju en skitsak som bara han vill ryta lite om för att få röster på sin hemmaplan. Bägge länderna kommer in. Agerar han efter order från Putin så är det nog så att Finland kommer ha det tuffare. De som direkt granne till Ryssland och ingår i denna intressfär som Putin talar om med sitt Storryssland. Sverige kan han nog acceptera, men det är nog svårare med Finland.

Men det förutsätter ju då att dåren i Istanbul agerar under order från dåren i Moskva.

Jag tror det är Putin som varit givmild och gett fina kontrakt och löften till turken för att neka både Sverige och Finland. Har inget emot att vi får stå utanför NATO, men då ska det gälla både Fin och Sve så vi kan ha kvar vår starka allians. Om en står ensam tror jag att det bara är en tidsfråga innan ryssen kommer, gissningsvis inom 1-5 år. Gotlands strategiska placering i östersjön där du har både flygplats och kontroll över sjöfarten måste vara en perfekt placering för krigsfartyg, flygvapen och taktiska kärnvapen, eller som du skriver Finland i storryssland är inga vilda gissningar.
Citera
2022-05-16, 23:39
Medlem
samtidsspeglings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Dessutom är putin borta inom kort.

För övrig kommer erdogan inte överleva politiskt länge till.

Jaså, båda två ryker alltså snart? Tack för info.

Trodde den infantilt korkade neo-konservatismen och dess spådomar om att "diktaturerna kommer falla, vilket årtionde som helst nu" var så gott som död efter Hillary, men se där.
Citera
2022-05-16, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Erkänna misstag efter atombomben för att sen bomba med napalm i Vietnam och mörda ännu fler civila menar du? Sen åker vi och mördar ytterligare någrahundratusen i Irak och sen erkänner det också.

De döda i Vietnam, Afganistan, Irak etc. är nog jättetacksamma för det...

Så du vill inte se en allians med UK/USA? Du tycker att det vore hemskt att ha en allians med dem? Tur att du inte är en person med ansvar.
Flytta till Turkiet eller Ryssland så blir de nog bra!

Just for the jokes, vilka länder tycker du skulle vara bra att skapa allianser med?
Citera
2022-05-16, 23:40
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det mesta talar för att det blir en borgerlig valseger och då blir det en helt annan uppgörelse med Erdogan. Varför ignorerar du detta faktum?

Du måste vara autist som tror att Erdogan bokstavligen menar exakt det han säger.

Erdogan öppnar upp hårt i sin förhandling med Sverige. Det är så man gör när man förhandlar, men det har du föga förvånande ingen aning om. Sverige kommer att slopa sanktionerna mot Turkiet och börja sälja vapen till dem, samt slopa biståndet till kurdiska organisationer. Gott så.

Men för äventyrs skull. Vad tror du själv kommer att hända?
När har jag sagt att en borgerlig regering inte kommer agera på ett visst sätt under NATOs ansökningsprocess?

Ingen vet hur Erdogan tänker. Allt ligger i hans händer.

Och jag förnekar inte att Erdogan kanske nöjer sig med det du tar upp. Samtidigt vet vi inte om det är ett ultimativt krav från hans sida att få ut dom där PKK-snubbarna.

Men jag tror väl ändå att Turkiet kommer ge efter. Erdogan vet själv att Sverige förr eller senare kommer bli medlemmar eftersom Erdogan ändå kommer torska i nästa val. Och då kommer en ny regering föra en helt annan utrikespolitik, betydligt mer västorienterad. Med det i vetskap så lär nog Erdogan nöja sig med de sakerna du listar upp.
Citera
2022-05-16, 23:41
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
https://twitter.com/jensstoltenberg/status/1526290954193408001

Hahahaha! Stoltenberg. Vilken jävla sopa. Hur kan någon ens respektera den där papegojan.

Nu är det uppenbart att även NATO viker sig för Erdogans krav.

Vad kommer NATO-bottarna att säga nu?
Citera
2022-05-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
När har jag sagt att en borgerlig regering inte kommer agera på ett visst sätt under NATOs ansökningsprocess?

Ingen vet hur Erdogan tänker. Allt ligger i hans händer.

Och jag förnekar inte att Erdogan kanske nöjer sig med det du tar upp. Samtidigt vet vi inte om det är ett ultimativt krav från hans sida att få ut dom där PKK-snubbarna.

Men jag tror väl ändå att Turkiet kommer ge efter. Erdogan vet själv att Sverige förr eller senare kommer bli medlemmar eftersom Erdogan ändå kommer torska i nästa val. Och då kommer en ny regering föra en helt annan utrikespolitik, betydligt mer västorienterad. Med det i vetskap så lär nog Erdogan nöja sig med de sakerna du listar upp.

man vet aldrig. han kanske gör en Putin och fixar så han får sitta kvar tills dagen han dör. funkade för Putin så man kan nog fixa så i andra länder också tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in