2022-05-16, 22:57
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Som kapitulerande soldat, vilka villkor kan du ställa när du kapitulerar? Hur framför du villkoren?
Jag glömde säga att villkoren inte BEHÖVS sägas utav dig som enskild soldat, eftersom att det finns konventioner och oskrivna regler gällande ALLA "soldater" i sådan situation
Citera
2022-05-16, 22:58
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Nu försöker rySSen sälja in att ockupanterna av Azovstal skulle ha börjat kapitulerat. Jo tjena. Alla uppgifter om att motståndet skall upphöra är falska!

Detta är faktiskt en strid som är värd att slåss till den sista ukrainare, sista tegelstenen. Jag hoppas att de hellre dör än att ge upp, och att mongolerna måste demolera varenda centimeter av stålverket. Ett liv i rySSkt fångenskap är ändå inte värt att leva.

Slava Ukraini!
Citera
2022-05-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Strelkov har från dag 1 sagt att operationen är feltänkt (och på sistone att felet nog är civilisten och försvarsministern Shoigus). Den bygger på önsketänkande och tar inte fasta på realiteterna.

För att besegra Ukraina måste man erövra hela landet och för att göra det måste man mobilisera hela den ryska armén. 190 000 man och 135 bataljoner är för lite folk för att bemästra ett land som är större än Frankrike och har 44 miljoner invånare.

Strelkov vill gärna införliva Ukraina med Ryssland, men då måste man göra rätt med total mobilisering. Fixar man inte en sådan (av politiska eller ekonomiska skäl) ska man låta bli.

Allt har nu blivit en fruktansvärd halvmesyr enligt Strelkov och kan på sikt leda till att Ryssland besegras och upphör vara en stormakt.

Därför är han förbannad. Han vill ha mobilisering nu.
Det tåget måste väl dock ha gått? De klarar inte av logistiken till 200k soldater. Tänk då en miljon. Dessutom har de nog förlorat en rejäl mängd fordon, tanks, ammunition osv. Tvivlar på att de kan utrusta sina soldater i en total mobilisering.
Citera
2022-05-16, 22:59
Medlem
X3treams avatar
Rätt häftigt att se soldaterna filma när de står vid gränsen, vet det visats i media, men mer intressant att se från soldaterna direkt.

https://www.tiktok.com/@radionorth/video/7098098808831118597?is_copy_url=1&is_from_webapp=v 1&lang=sv-SE
Citera
2022-05-16, 23:00
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Om man kapitulerar så ger man upp. De innebär att man anser sig besegrad och överlämnar sig i kontrahentens händer utan att ställa villkor. Det är bara så det är.
Är inte alls "så det är" . Tror du behöver lite mer tid med en basker på skalpen innan du säger det igen. Sorry, men du sitter och tror saker du inte har en blekaste aning om.
Citera
2022-05-16, 23:00
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnswerIs42
Nej ,nej....Det sade jag inte att du gjorde heller. Jag sade bara att du hoppades på att geneve-konventionen skulle komma gälla azovister som är på rysk mark utan civiliserade länders kontroll. Ungefär som att hoppas på att brödet är lika färskt efter 4 veckor om du bara sitter på det hela tiden. Ge dig.....du blir inte ödmjuk och ännu mindre intellektuellt vedertagen bara för att du försöker passa in helt plötsligt. Håll du dig till dina sälla jaktmarker och räkna dina vinster på slava.ru så fungerar det bättre skall du se. Den dagen du vet vad konventioner innebär är den dagen du undrar varför vi inte tog med oss resten av skiten när Slobodan hade agerat som Putin. Men, som sagt....ingen väntar sig att du skall förstå det eftersom att du är en av de vi räknar in i kön när det verkligen gäller

Nej jag har aldrig påstått att jag hoppas på några Geneve-konventioner. Jag har dock påstått att de som kapitulerat har att göra det, inte så mycket mer.

Du tycks dock ha en massa föreställningar om lite av varje som inte är riktat mot det jag skrivit.
Citera
2022-05-16, 23:01
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Nej jag har aldrig påstått att jag hoppas på några Geneve-konventioner. Jag har dock påstått att de som kapitulerat har att göra det, inte så mycket mer.

Du tycks dock ha en massa föreställningar om lite av varje som inte är riktat mot det jag skrivit.
Citat - " de som har kapitulerat har att göra det ".....göra vad?, vem? när? bingolotto?
Citera
2022-05-16, 23:02
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Det tåget måste väl dock ha gått? De klarar inte av logistiken till 200k soldater. Tänk då en miljon. Dessutom har de nog förlorat en rejäl mängd fordon, tanks, ammunition osv. Tvivlar på att de kan utrusta sina soldater i en total mobilisering.
Ja. Det där med mobilisering nu sade han faktiskt redan när tillbakadragandet började från Kiev. Han sade också att det kanske redan var för sent. Han är intressant att läsa eftersom han är 100 procent på ryssnationalismens sida - men till skillnad från andra rysstroll ljuger han inte för sig själv. Om det går åt helvete så säger han det.
Citera
2022-05-16, 23:04
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Om man kapitulerar så ger man upp. De innebär att man anser sig besegrad och överlämnar sig i kontrahentens händer utan att ställa villkor. Det är bara så det är.

Man kan kapitulera med villkor. Beror helt och hållet på situationen och vad det är värt för endera part.
Citera
2022-05-16, 23:04
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Citat - " de som har kapitulerat har att göra det ".....göra vad?, vem? när? bingolotto?
Jag har en attans massa föreställningar om både krig, konflikter och Ukraina ja, det har du rätt i. Skillnaden mellan dig och mig är kanske den lille kepsen i detta fallet....så fortsätt du hoppas eller tycka. Ingen stoppar dig, men mången av oss ser dina ord som hämtade från en serietidning för de intellektuellas förbund.
Citera
2022-05-16, 23:08
Medlem
Arnstads avatar
Citat:

Det är ganska vanligt att man syftar i språk. Man kan syfta bakåt, man kan syfta framåt. Saknar man förståelse för det är det svårt att förstå språkliga meddelanden, framför allt skrivna meddelanden.
Citera
2022-05-16, 23:11
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Man kan kapitulera med villkor. Beror helt och hållet på situationen och vad det är värt för endera part.
Beror inte så mycket på situation som det beror på inkluderade parter i den. Men det är för en annan tråd att beröra skillnaden mellan Angola och Ryssland(vilken?). Kapitulationen han talar om handlar heller inte om en hel parts kapitulation,utan ett förbands eller liknandes....och det är precis där konventioner och regler kommer in. För den enskilda "soldatens" rätt......och det var det han påtalade nu med....Som om att Geneve-konventionen existerar innanför rysslands gränser. Handduken....handduken.......syns det inte, finns det inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in