2022-05-16, 22:41
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag skrev alltså att man kapitulerar och har att hoppas på att Geneve-konventionen följs. Man överlämnar sig villkorslöst för att man är besegrad. Man har inget val.
Kapitulation under krigsregler eller, som du sade, geneve-konventionen innebär inte alls villkorslöshet . Tror du som är så intellektuell och påläst behöver uppdatera dina gamla prosor från Sarajevo 92
Citera
2022-05-16, 22:43
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnswerIs42
Du skrev detta ja....och jag läste exakt detta med. Du hade bara ett litet fel i din kalkyl...Geneve eller konventioner är inget som existerar innanför Rysslands gränser. Där kan man bara säga att det aldrig hänt, och sen finns det inte mer. Nästan som om att du tar en handuk och håller den framför dina ögon och så helt plötsligt finns inget mera. Praktisk som fasiken ja, rätt eller sant?...njaaaaaaeeeeee

Jag gör ingen kalkyl och har därför vare sig gjort något stort eller litet fel. Jag skrev att de som kapitulerat har att hoppas på att Geneve-konventionen följs. Varför skulle de inte hoppas på det?
Citera
2022-05-16, 22:44
Medlem
Citat:
Jag skrev alltså att man kapitulerar och har att hoppas på att Geneve-konventionen följs. Man överlämnar sig villkorslöst för att man är besegrad. Man har inget val.
Detta är vad Denys Prokopenko säger:
Han uppger att han verkställer en order från den ukrainska militärledningen som går ut på att rädda soldaters liv, men nämner inget om att ge upp.
Källa: Reuters

Så undrar var påståendet om att dom överger sig villkorslöst kommer ifrån?
Citera
2022-05-16, 22:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Är de konstigt tycker du när hela världen och dess supermakter pumpar in miljarder, toppmoderna vapensystem, spionage, träning och stöd?

Har du hört talas om proxykrig? Det är det som försiggår nu.

Snacka om att ni sväljer allt.
Erkänn! Det var en gigantisk missräkning att invadera.
Putins stora felkalkyl var att han trodde Västvärlden skulle rycka på axlarna som man (i princip) gjorde vid den första invasionen 2014. Att underskatta risken för ett proxykrig mot en enormt mycket starkare motpart är allt annat än begåvat.
Citera
2022-05-16, 22:49
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnswerIs42
Kapitulation under krigsregler eller, som du sade, geneve-konventionen innebär inte alls villkorslöshet . Tror du som är så intellektuell och påläst behöver uppdatera dina gamla prosor från Sarajevo 92

Som kapitulerande soldat, vilka villkor kan du ställa när du kapitulerar? Hur framför du villkoren?
Citera
2022-05-16, 22:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag gör ingen kalkyl och har därför vare sig gjort något stort eller litet fel. Jag skrev att de som kapitulerat har att hoppas på att Geneve-konventionen följs. Varför skulle de inte hoppas på det?
Hoppet är det sista som överger människan. Men tror du verkligen på det själv, att RU kommer följa Geneve-konventionen?
Citera
2022-05-16, 22:50
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det där var mycket intressant. Varför går Strelkov (GRU) ut med att man inte ser någon väg framåt i specialoperationen? Är det ett försök att få ytterligare stöd från Moskva?

Eller är det ett försök att få en ändring av taktik till att hålla det man tagit och vara nöjd så för att inte riskera att förlora allt? Om DPR kollapsar är han trots allt död.
Strelkov har från dag 1 sagt att operationen är feltänkt (och på sistone att felet nog är civilisten och försvarsministern Shoigus). Den bygger på önsketänkande och tar inte fasta på realiteterna.

För att besegra Ukraina måste man erövra hela landet och för att göra det måste man mobilisera hela den ryska armén. 190 000 man och 135 bataljoner är för lite folk för att bemästra ett land som är större än Frankrike och har 44 miljoner invånare.

Strelkov vill gärna införliva Ukraina med Ryssland, men då måste man göra rätt med total mobilisering. Fixar man inte en sådan (av politiska eller ekonomiska skäl) ska man låta bli.

Allt har nu blivit en fruktansvärd halvmesyr enligt Strelkov och kan på sikt leda till att Ryssland besegras och upphör vara en stormakt.

Därför är han förbannad. Han vill ha mobilisering nu.
Citera
2022-05-16, 22:50
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Nej ,nej....Det sade jag inte att du gjorde heller. Jag sade bara att du hoppades på att geneve-konventionen skulle komma gälla azovister som är på rysk mark utan civiliserade länders kontroll. Ungefär som att hoppas på att brödet är lika färskt efter 4 veckor om du bara sitter på det hela tiden. Ge dig.....du blir inte ödmjuk och ännu mindre intellektuellt vedertagen bara för att du försöker passa in helt plötsligt. Håll du dig till dina sälla jaktmarker och räkna dina vinster på slava.ru så fungerar det bättre skall du se. Den dagen du vet vad konventioner innebär är den dagen du undrar varför vi inte tog med oss resten av skiten när Slobodan hade agerat som Putin. Men, som sagt....ingen väntar sig att du skall förstå det eftersom att du är en av de vi räknar in i kön när det verkligen gäller
Citera
2022-05-16, 22:51
Medlem
Tillssons avatar
Azovstal evakuerar? Uppgifter på Twitter

D
Citat:
NR forces removed 10 buses with Azov militants from Azovstal.

https://twitter.com/DrazaM33/status/1526280851704659975
Citera
2022-05-16, 22:53
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Tross har man väl ändå i bataljonen. Låg själv i amfibie och där hade vi en trosspluton på kompaninivå. En fullt uppställd amfibiebataljon skulle även ha ett tross/underhållskompani.

Vad Sverige byggt på bataljonsnivå har ryssen byggt på divisionsnivå. Iallafall för runt 20-30 år sedan och jag är skeptisk till att det är ändrat.
Citera
2022-05-16, 22:54
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Detta är vad Denys Prokopenko säger:
Han uppger att han verkställer en order från den ukrainska militärledningen som går ut på att rädda soldaters liv, men nämner inget om att ge upp.
Källa: Reuters

Så undrar var påståendet om att dom överger sig villkorslöst kommer ifrån?

Om man kapitulerar så ger man upp. De innebär att man anser sig besegrad och överlämnar sig i kontrahentens händer utan att ställa villkor. Det är bara så det är.
Citera
2022-05-16, 22:56
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Som kapitulerande soldat, vilka villkor kan du ställa när du kapitulerar? Hur framför du villkoren?
Först har vi Geneve- konventionens regler som medgör att du skall behandlas som icke stridförande motstånd så fort du har "visat" vit flagg. Sedan utöver det så har vi vi(civiliserade) ett antal doktriner som innebär att så fort någon från fiendens sida "ger upp", så skall denna behandlas som civil i alla dess former ända tills att han höjer vapen mot dig igen. detta bryter en mycket fåtal idioter emot,och oftast pågrund utav ilskan i situationen, men ett väldigt fåtal! I Ryssland(Soviet) har det tyvärr visat sig vara mer kutum att bryta mot detta då man har chansen eftersom att "ingen ser", vilket har visat sig inte ha förändrats ett skit. Beviset har du framför dina ögon I Ukraina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in