2022-05-16, 22:52
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det mesta talar för att det blir en borgerlig valseger och då blir det en helt annan uppgörelse med Erdogan. Varför ignorerar du detta faktum?

Du måste vara autist som tror att Erdogan bokstavligen menar exakt det han säger.

Erdogan öppnar upp hårt i sin förhandling med Sverige. Det är så man gör när man förhandlar, men det har du föga förvånande ingen aning om. Sverige kommer att slopa sanktionerna mot Turkiet och börja sälja vapen till dem, samt slopa biståndet till kurdiska organisationer. Gott så.

Men för äventyrs skull. Vad tror du själv kommer att hända?
Jag tror inte att Turkiet vill att NATO utvidgas, varför skulle Erdogan vilja det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Stödet till Kurdistan hade kunnat vara en hundralapp extra till våra pensionärer i något år.. straffavgiften från Turkiet kommer kräva några tusen lappar som kunde gått till pensionärerna i ett par år..

Heja Kurdistan eller vad säger ni?

Sverige ska varken bry sig om Kurdistan eller Erdogan. De får behålla sina konflikter bäst dom vill och vi ska inte härbärgera dessa idioter inom landets gränser.

Erdogan har helt RÄTT i att Sverige inte har koll på vilka som bor här och vad de heter och de som har blivit utvisade blir beviljade uppehållstillstånd om de lyckas gömma sig för myndigheterna tillräckligt länge.

Ingen normal svensk håller med om den politiken utan välkomnar att Erdogan sätter käppar i hjulen på den punkten.

Sen behöver man inte älska Erdogan för det eller tycka att landet istället ska invaderas av turkar.

De flesta svenskarna är innerligt trötta på att befinna sig i konflikter som inte har med Sverige att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Om det innebär att Putin rensar bland alla terrornätverken i Sverige, så tror jag att en del svenskar skulle välkomna det.
Japp
Citera
2022-05-16, 22:53
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Vilka uppskattar inte Turkiet? Har du länk till uttalanden om detta eller hittar du på?
Turkiet har bara skapat problem för NATO-medlemmar.

USA och Turkiet har en lång historik utav konflikter.

Citat:
In particular, five crises that have tested U.S.-Turkey relations in recent years are likely to be on the Biden administration’s agenda: Turkey’s purchase of the Russian-made S-400 missile defense systems and the ensuing U.S. sanctions on Turkey, the Syrian Kurds, the Eastern Mediterranean crisis, the court case against Turkey’s state-owned Halkbank related to U.S. sanctions on Iran, and Biden’s views on Turkey’s democratic regression.

https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2021/01/29/us-turkey-relations-will-remain-crisis-ridden-for-a-long-time-to-come/
Citera
2022-05-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Alltså om jag var turk så är Finland och Sverige det sista landet som jag vill försvara. Speciellt om jag är muslim. Putin har fan rätt. Finns så mycket rasism här i Norden.

Haha rasism? Driver du eller? Svergie är knappt svenskt längre…
Citera
2022-05-16, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag tror inte att Turkiet vill att NATO utvidgas, varför skulle Erdogan vilja det?

Varför tror du att Erdogan inte vill utvidga NATO?
Citera
2022-05-16, 22:54
Medlem
Tilteds avatar
Bra att Erdogan tar upp frågan om utlämningar tycker jag. Allt handlar ju om att ge och ta. Tycker gått vi kan lämna över lite terrorister som Turkiet vill lagföra i utbyte emot lite egna terrorister som gömmer sig i Turkiet:

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/de-jagas-i-sverige-skyddas-i-turkiet/

Alla kommer bli nöjda till slut.
Citera
2022-05-16, 22:55
Medlem
Klart det är ett land för terrorister, och vi ger visst stöd till kurder i Syrien vilket Erdogan också stör sig på. Vad det har med NATO att göra vet jag inte. Varför han inkluderar Finland får mig att tro att han går Putins ärende. Hans drönare har fällt en hel del ryssar, och att släppa in Finland skulle betyda stora kostnader för Ryssland iom att gränsen måste skyddas.

För att Erdogan ska vika sig lär det bli riktigt kostsamt, om ens möjligt. Att sparka ut dom ur NATO är inte heller realistisk. Då kommer nästa jävel börja krångla, och deras strategiska värde är skyhögt.
Senast redigerad av DrKrispo 2022-05-16 kl. 22:58.
Citera
2022-05-16, 22:56
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Sverige har inte ens blivit medlem än men Turkiet har redan börjat diktera. Var inte detta mer eller mindre vad Vänsterpartiet varnade för? Har dem för en gångs skull kommit med något vettigt (även om det med största sannolikhet var oavsiktligt)?

Självklart är det så.
Citera
2022-05-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men Turkarna är inte rasister i sin tur mot kurder och armenier då…?
Turkiet är ett skitland och muslimskt. Jag avstår gärna militära samarbeten med muslimer.

Är du seriöst? Turkiet är ett jättebra land. Mycket bättre än Sverige om du frågar mig. Lägg ner din propaganda att Sverige är störst och vackrast. Det är bara skitsnack.
Citera
2022-05-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Vilket drama. Se nu Sverige som ett ensamt barn i vattnet vid en badstrand med en hajfena bara några meter bort..

Vi får väl se om Ryssland ockuperar Sverige, och tvingar på oss Putinpriser på bensin?
Alltså det ryska bensinpriset på 5 kronor litern!
Citera
2022-05-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Är det inte bättre att USA utlämnar ledaren för Gulenrörelsen isåfall, det är ju han Erdogan helst vill ha!

Varför inte? Visste inte ens att han lever längre (måste vara över 80 bast..).

USA sa 2016 att man "övervägde" Turkiets krav på deportering. De har haft 6 år på sig att komma till en slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in