Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Tack, jag vet att jag skummat detta tidigare. Men Esbjörn demens var väl inte på tapeten just då.
Här framgår det tveklöst att Esbjörn är dement, och inte så lite heller. En geriatriker kan säkert räkna ut vad som står under det svärtade.
Han beskrivs precis som jag har trott att han är. Han tappar fokus, han låsas förstå information, men om man ställer frågor upptäcker man att han inte är med. Han har svårt att ta in skriftlig information. Han försöker dölja sina brister genom att tala om annat.
Fy fan vad ful Ebba var, det är självklart att hon visste.
Kan inte se att Esbjörn fått någon diagnos här som innebär demens.
Däremot skriver läkaren i klartext att
Citat:
Jag har också informerat patienten själv om detta och han är väl införstådd.
När en läkare talar med Esbjörn, så är Esbjörn väl införstådd. Fortfarande nästa två år efter att Esbjörn sålde sitt hus, så är han väl införstådd med saker som en läkare talar med honom om.
Dement? Knappast. Väl införstådd. Just det.
Esbjörn har varit väl införstådd med allting hela tiden. Att han sålde sitt hus. Att de hängde ut och smutskastade Ebba. Om att han skulle ljuga om sin ånger. Om att han skulle ljuga om sin glömska. Om att han skulle ljuga om månskenet när det var nymåne. Om att han skulle ljuga om tvånget från advokaterna. Och om allting annat som han har ljugit om.
Men vad någon läkare säger om Esbjörn idag spelar ingen roll.
Men om han dör imorgon kommer Sture att lämna in en dödsattest och påstå att Esbjörn inte kan ha sålt sitt hus för att han är död

För så korkade är Esbjörnligan och hans hangarounds här på flashback.