2022-05-15, 16:45
Medlem
Så länge du lånar till en bostad så är det en bra affär. Alla priser går upp med åren, men sitter du på en hyresrätt och bara slänger pengarna i sjön så gör du ju en dålig affär.

Tänk att sitta o hyra i 25år och sen flyttar du....inget mer med det...sitter du på ett hus o flyttar efter 25år....då får du med största sannolikhet en slant över i handen efter försäljning.

Sen går det ju lite slantar till att underhålla huset men du kommer billigare undan ändå....I allafall med ett normalt Svensson hus
Citera
2022-05-15, 16:50
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Jag tänker på om man kan tjäna pengar på inflation genom att ta ett långt banklån på många år.

Det beror på räntor och inflation de kommande 30 åren. Det finns ingen nu levande människa som har en aning om detta.

Ta ett bolån om du har behov av att låna pengar till ett boende. Som alla andra.
Citera
2022-05-15, 18:04
Medlem
När inflationen är högre än räntan, som den är just nu, är det mycket riktigt extremt gynnsamt att sitta på stora lån. Lånet inflationeras ju bort snabbare än räntan som man behöver betala. Detta är dock ett extremläge och ingenting som är hållbart i längden. Inom kort kommer garanterat räntan stiga över inflationen och då kommer du inte kunna tjäna pengar genom att ha stora lån längre.
Citera
2022-05-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Så länge du lånar till en bostad så är det en bra affär. Alla priser går upp med åren, men sitter du på en hyresrätt och bara slänger pengarna i sjön så gör du ju en dålig affär.

Tänk att sitta o hyra i 25år och sen flyttar du....inget mer med det...sitter du på ett hus o flyttar efter 25år....då får du med största sannolikhet en slant över i handen efter försäljning.

Sen går det ju lite slantar till att underhålla huset men du kommer billigare undan ändå....I allafall med ett normalt Svensson hus

Det som jag ser är det positiva med att investera pengar i ett boende är att det blir ett tvingat sparande varje månad de flesta har ej disciplinen att sätta undan pengar själv i investeringar därav kan ett boende hjälpa en att sätta undan kapital för framriden.

Dock kan man ju bo i hyresrätt och investera i fastighetsbolag eller aktier i övrigt och få riktigt fin avkastning över tid men gemene man har nog ej den disciplinen att sätta undan så pass mycket i en aktiefond som man gör i ett boende då man ej "ser" investeringen på samma sätt och blir lättare att tänka jag hoppar över att lägga pengar på aktier denna månad och tar en resa istället jämfört med en amortering som måste bli av oavsett vad man känner.
Citera
2022-05-15, 21:04
Medlem
Den som är satt i skuld är icke fri...
Citera
2022-05-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Den som är satt i skuld är icke fri...

Så kan man ju se det men samtidigt....lån till bostad...då betalar du till dig själv så länge du amorterar iallafall istället för att när du hyr så betalar du bara räntor på någe som du aldrig kommer att kunna äga, enkelt sett på saken 😁
Senast redigerad av jkm77 2022-05-15 kl. 21:13.
Citera
2022-05-15, 22:40
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Jag tänker att $100k idag kommer vara värt knappt $200k om 30 år efter inflationen.

Är det alltså inte då smart att ta ett banklån för att köpa ett hus med och sen sakta betala av lånet i 30 år? Eftersom lånets summa är en fast siffra medan pengarnas värde minskar men själva summan lön man tjänar och kan betala av lånet med stiger. Alltså borde det gå snabbare att betala av lånet ju längre tiden går.

Det skulle vara intressant att förstå mer om för- och nackdelarna med banklån. Kan man ta ett smart banklån till sin egen fördel utan att bli ägd av banken?

Ja det hade fungerat om du tar lånet i "Ebberöds Bank". Men som du förstår så var Ebberöds Bank bara en fiktiv bank i en film. Ungefär lika verklighetfrånvänt som ditt scenario. Så länge du inte använder de lånade pengarna i en investering som ger högre avkastning än banken utlåningränta så kommer du att gå back.
Citera
2022-05-16, 06:47
Medlem
Man lånar till hus för att kunna bo friare, inte med premissen att tjäna pengar.
Du tar inte med i beräkningarna att det kostar underhålla huset och trädgården. Ett takbyte om du anlitar firma, 300-400k inkl material. Fasadbyte säkert 150k. Måla huset kanske 50k. Osv osv..

Som någon annan skrivit så ser vi på huset som ett sparande och går vi +-0 (med inflationen räknad) så är vi jävligt nöjda. Lägg därtill att ju äldre hus, och ju mindre som renoverats desto mer tid får du lägga. Jag har inte riktigt haft någon fritid värt att nämnas dom senaste 4 åren, all tid går åt att greja i huset så det är en annan faktor att ta hänsyn till. Men vi älskar att bo i hus och den friheten det ger oss. Jag skulle inte byta vårt boende med en 10.miljoners lägenhet i Stockholms innerstad.
Citera
2022-05-16, 08:27
Medlem
Citat:
Att banken tjänar mer på mig än vad jag tjänar på dom.
Så du menar att det finns ett sätt för dig som konsument att tjäna pengar på bankerna?
Berätta gärna hur. 🥳
Citera
2022-05-16, 10:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Så länge du inte investerar i något kan aldrig tjäna på ett banklån. Tar du ett lån på 300 0000kr är det 300 000kr plus ränta som ska betalas tillbaka.

Han skulle ju köpa ett hus skrev han.
Citera
2022-05-16, 14:04
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Så du menar att det finns ett sätt för dig som konsument att tjäna pengar på bankerna?
Berätta gärna hur. 🥳

Genom inflation tänkte jag. Sålänge inflationen är högre än bankens ränta på lånet så borde man ju tjäna på att ta lån tycker jag. Ännu bättre om man köper ett hus för pengarna som även det stiger i värde.

Jag hade väl planer på att göra något sådant om bostadsmarknaden kraschar och man kan köpa sig ett hus billigt som sen stiger ganska bra i värde efter kraschen.

https://smartasset.com/investing/inf...tor#ole32C3iFf

Testade med $50k på 30 år, alltså från 2022-2052.
Citera
2022-05-16, 17:27
Medlem
Emma18s avatar
Problemet med din ide är att räntorna följer inflationen. Om inflationen går upp till 6% så kommer räntorna gå upp till strax över detta. Det är förstås inte omöjligt att tima sina lån och låsningar av räntor så att man fortfarande tjänar på situationen, men det bygger ju då på att du är bättre än banken på att förutspå inflationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in