Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så vad beror denna rockad på, oenigheter ?
Zelenskyy replaces territorial defence forces chief
Volodymyr Zelenskyy has replaced the head of Ukraine's Territorial Defence Forces nearly three months into the war, it has been announced.
Without giving a reason, the country's defence ministry said today that the Ukrainian president had appointed Major General Ihor Tantsyura to take over from Yuriy Halushkin as commander of the forces that are helping the Ukrainian army defend the country following Russia's invasion.
https://news.sky.com/story/ukraine-news-live-russia-has-lost-one-third-of-ground-forces-says-uk-mod-as-large-convoy-of-refugees -leaves-besieged-port-city-12541713
Jag har hört lite olika takes på det, men den i mitt tycke trovärdigaste förklaringen är att just territorial defence stått för lejonparten av Ukrainas försluter och då finns det ju antagligen ett brådskande förbättringsarbete att utföra där. Att man inte går ut med den exakta orsaken just nu kan jag tycka är rimligt, förändringar tar tid att genomföra och det vore dumt att basunera ut sina egna svagheter innan problemet är löst.
I och med att man byter på ledningsnivå så kan det väl röra sig om allt från kommunikationssvårigheter, att man tagit allvarliga felbeslut, att det finns någon annan som är bättre lämpad för att leda trupperna i den här fasen av kriget, att man behöver lämna pga sjukdom eller personliga skäl etc. Det lär vi nog få reda på tids nog.