2022-05-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
Hvis du følger med i tråden, så skrev Svartediket nettopp følgende: « Du glemmer at riksadvokaten fortløpende må godkjenne opprettholdelse av siktelser i alvorlige straffesaker»
Sitat fra mitt tidligere vedlegg:
«Dersom beviskravet ikke er oppfylt, er det påtalemyndighetens plikt å stanse straffeforfølgningen»

Jeg er forøvrig ikke tilstede her for å svare på meningsløst flisespikkeri og personlige angrep. Jeg forventer faktisk en viss tankevirksomhet og seriøsitet fra deltagerene her inne.
Alt du har skrevet i tråden stemmer godt med den informasjonen jeg har. Hun hadde snakket med noen om mulig skilsmisseoppgjør, hun var under sterkt press de siste månedene.

Den som skrev trusselbrevet, er helt overbevist om at han måtte utføre dette. At det var helt nødvendig å gjøre dette, på denne måten. Det finnes en overbevisning i teksten og ingen rom for tvil eller anger.
Det er etter min mening samme person som har skrevet trusselbrevet og e-postene, bortsett fra at selve trusselbrevet er jobbet frem over lang tid. Hvert ord er veid og målt og bevisst satt sammen. Setningsstillingen er satt sammen fra norsk til engelsk og oversatt tilbake til norsk, inkludert merkelige ord med svensk og feil engelsk. Det overforklarer, er omstendelig langt og og har alt for mye informasjon.
Måten han bruker ordet « fuck» på og valget av nettopp dette, tyder på at han i sitt offisielle liv legger vekt på pen fremferd, på grensen til å forfekte kristne verdier, solidaritet. Men personen har også en annen personlighet som han skjuler godt. Kontroll og makt er også en viktig faktor for denne personen.
Det er en dualisme i brevet og e- postene, fra trussel til rettferdighet.
Vanskelig å forklare, men forfatteren etterlater seg et tydelig, personlig avtrykk. For de som kan lese det.
Citera
2022-05-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
De etterlyste videoopptak, mer enn det vet jeg ikke.
Takk
Det høres ikke ut som om hun i dette intervjuet ble spurt om noe av politiet. Kanskje hun bodde et stykke unna, og at politiet kun snakket med noen få av de nærmeste naboene?
"Nabo: – Jeg gikk forbi huset til ekteparet Hagen samme morgen som Anne-Elisabeth Hagen forsvant
Nå er V*ctoria V*ita Kr*stiansen (24) kritisk til at politiet ikke gikk ut med forsvinningssaken tidligere. – Hvis jeg hadde fått vite om dette før, ville jeg kanskje ha husket flere detaljer."
https://www.aftenposten.no/norge/i/QlvjzA/nabo-jeg-gikk-forbi-huset-til-ekteparet-hagen-samme-morgen-som-anne-elisabeth-hagen-forsvant
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-15 kl. 19:45.
Citera
2022-05-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Hvilken virus tenker han på ? Jeg finner mange virus som bruker folks datamaskiner til å utvinne Monero. Fantes det noen virus som stjal Monero fra folks datamaskiner i 2017/2018 ? I så fall, hva heter de virusene ?
ja dette henger ikke på greip. Vm
Citera
2022-05-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Du har nok rett i at de sannsynligvis ikke har sjekket ut slikt.
Jeg mener at politiet burde ha snakket med alle som bodde i nabolaget til Sv4 så raskt som mulig og f.o.m. forsvinningsdagen for å skaffe eventuelle viktige vitneobservasjoner. Politiet kunne da vel bare ha ilagt taushetsplikt til alle de snakket med?
Slike samtaler med med folk i nærområdet kunne politiet ha utført på telefon, hvis de ville unngå å bli sett av eventuelle kidnappere som eventuelt fulgte med.
Hvorfor politiet lot det stå på flombelysning i huset, har de opplyst om grunnen? Kidnappere ville jo potensielt kunne ha observert dette.

Det er for sent å være etterpåklok. Det leder ingen vei. Det politiet nå burde gjøre er å ta kjente, for dem, fakta i saken og få noen til å tenke mye utenfor boksen. Har de noen slike ansatt burde de ta dem i bruk sporenstreks. Har de ikke, gå for en midlertidig ansettelse av noen med slike evner.

Da løser man saken og man vil også kunne finne levningene hennes. Men noen må evne «koble». Og deretter handle på tross av at koblingene kan fremstå som vanvittige i utgangspunktet.
Citera
2022-05-15, 19:50
Medlem
Citat:
Jeg?
hvordan kan du tro det. Du er rene poirot.
Citera
2022-05-15, 19:55
Medlem
Hvis politiet finner ut hvor startpakken er solgt, og tidspunktet det ble solgt.

Kan de da klare å gjenskape slettede bilder fra overvåkningskameraer?
Citera
2022-05-15, 20:01
Medlem
Ut fra RUs reaksjon i første politiavhør des 2018, der RU selv tok opp temaene kidnapping og Monero, synes jeg det er logisk å anta at RU var uvitende om trusselbrevet.

RU kan kanskje hjulpet TH med oppretting av Monero-konto nevnt i trusselbrevet, veksling av dash til bitcoin, oppretting av bitcoin-kommunikasjonskonto.

Og så, trusselbrevet. Har TH hatt en 2. medhjelper til å forfatte og skrive ut trusselbrevet. En annen gammel mann. Som har hjulpet til med kodene for kommunikasjon i bitcoin. Men tviler.

Ville TH ha bedt RU skaffe pc og printer til trusselbrevet. Tviler. Jeg tror ikke TH ville ha stolt på at noen pc RU hadde skaffet var trygg å bruke. Enten pcen var ny, brukt eller stjålet. Spionvare, virus osv.

Jeg tror at TH ville ha kjøpt ny pc og ny printer, for trusselbrev og utskrift. Og så ødelegge pc og printer etter at trusselbrevet var skrevet ut.

Eller. TH har jo tungt for å skille seg av med penger. Kunne TH ha slettet alt på pcen og solgt den, gitt den til noen, eller lignende. Det ville være en ekstrem risiko å ta da.

Kanskje ikke for en som er overbevist om at han er smartest av alle, og som slett ikke er redd risiko.
Citera
2022-05-15, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Hvis politiet finner ut hvor startpakken er solgt, og tidspunktet det ble solgt.

Kan de da klare å gjenskape slettede bilder fra overvåkningskameraer?
I denne saken greide de det.
(FB) Odin André Hagen Jacobsen forsvunnen fra Trondheim, Norge 18. Nov. 2018
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
En grunn til at politiet står uten svar, er at viktige videoopptak fra Trondheim havn er slettet. Politiadvokat Hans Vang sier til NRK at han gjerne skulle ha hatt disse, men at han har manglet rettslig grunnlag til å samle de inn.

Trondheim havn er byens tettest kameraovervåkede område. Det er i praksis umulig å bevege seg her uten å bli fanget på video. Flere kamera står også direkte på aktuelle funnsteder.

I tråd med regelverket ble bildene slettet fra serveren etter sju dager. En tid etter dette ville det allikevel være mulig å gjenskape opptak, men politiet venter i tre måneder før de bestemmer seg for å lete etter bilder på serveren.

https://www.adressa.no/meninger/kronikker/2019/03/06/Politiet-og-Odin-saken-18593119.ece#cxrecs_s
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-15 kl. 20:07.
Citera
2022-05-15, 20:08
Medlem
Citat:
I denne saken greide de det.
(FB) Odin André Hagen Jacobsen forsvunnen fra Trondheim, Norge 18. Nov. 2018

Det har gått lang tid så det spørs om det i det hele tatt er mulig.
Citera
2022-05-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
1) Ut fra RUs reaksjon i første politiavhør des 2018, der RU selv tok opp temaene kidnapping og Monero, synes jeg det er logisk å anta at RU var uvitende om trusselbrevet.

2) RU kan kanskje hjulpet TH med oppretting av Monero-konto nevnt i trusselbrevet, veksling av dash til bitcoin, oppretting av bitcoin-kommunikasjonskonto.
1) Enig.
2) Det tviler jeg sterkt på. I et slikt scenario hadde TH risikert at RU hadde fortalt om dette til politiet.

Det er nok andre personer enn TH og RU som bør granskes.
Citera
2022-05-15, 20:18
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Det er etter min mening samme person som har skrevet trusselbrevet og e-postene, bortsett fra at selve trusselbrevet er jobbet frem over lang tid. Hvert ord er veid og målt og bevisst satt sammen. Setningsstillingen er satt sammen fra norsk til engelsk og oversatt tilbake til norsk, inkludert merkelige ord med svensk og feil engelsk. Det overforklarer, er omstendelig langt og og har alt for mye informasjon.

Ja, brevskriveren har brukt tid og krefter på å skrive brevet. Ikke så mye i epostene, der
han ser ut til å plagiere seg selv, det synes som om tiden har vært knapp og de språklige
vurderingene har vært mindre gjennomført. Mer stresset i formen, og det bærer preg av
at vedkommende er mer desperat. Brevet derimot er kaldere og mer kalkulert i tonen.

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ut fra RUs reaksjon i første politiavhør des 2018, der RU selv tok opp temaene kidnapping og Monero, synes jeg det er logisk å anta at RU var uvitende om trusselbrevet.

(...)

RU kan kanskje hjulpet TH med oppretting av Monero-konto nevnt i trusselbrevet, veksling av dash til bitcoin, oppretting av bitcoin-kommunikasjonskonto.

(...)

Ville TH ha bedt RU skaffe pc og printer til trusselbrevet. Tviler. Jeg tror ikke TH ville ha stolt på at noen pc RU hadde skaffet var trygg å bruke.

Gode betraktninger. Kan det være gjort omtrent slik politiet gjorde i "Operasjon Frank"?
Kanskje TH skaffet ny laptop som RU lånte kun til dette formålet - å sette opp kryptorigget.
Så har TH fått den igjen når rigget var klart, og ødelagt den.
Citera
2022-05-15, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
Jeg forventer faktisk en viss tankevirksomhet og seriøsitet fra deltagerene her inne.

Du må være ny her.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in