2022-05-15, 17:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, kanske det. Bryr mig dock mindre om vad sosse väljarna tycker, det krävs någon form av brist på sunt förnuft att rösta på det partiet, (om man inte är bidragsparasit förstås), men oväntat positivt att de nu inser vad jag insåg redan för 30 år sen.

Tur vi inte har kvar svetsaren, han hade väl vara mumlar på om att vi såg det inte komma, skyllt på SD, och allmänt gjort bort sig och landet igen.

Andersson verkar ju faktiskt förstå sin arbetsuppgift.

För 30 år sedan fanns det ju inga tecken som antydde det som du har beskådat. Dina bevekelsegrunder torde därför vara helt andra än grunden för S omsvängning idag.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-05-15 kl. 18:14.
Citera
2022-05-15, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Källa på att Turkiet har fler krav ?
Det är helg och jag tänker inte googla åt nån slacker här på FB

Eller okay, det tog bara typ 10 sekunder att hitta ett bra exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av Reuters
Kalin said the militant Kurdistan Workers Party (PKK) - designated a terrorist organisation by Turkey, the United States and the European Union - was fund-raising and recruiting in Europe and its presence is "strong and open and acknowledged" in Sweden in particular.

"What needs to be done is clear: they have to stop allowing PKK outlets, activities, organisations, individuals and other types of presence to...exist in those countries," Kalin said.

"NATO membership is always a process. We will see how things go. But this is the first point that we want to bring to the attention of all the allies as well as to Swedish authorities," he added. "Of course we want to have a discussion, a negotiation with Swedish counterparts."

https://www.reuters.com/world/exclusive-turkey-not-closing-door-sweden-finland-nato-entry-erdogan-advisor-says-2022-05-14/

Ibrahim Kalin är Erdogans presstalesman. Det fetade är en klar indikation att det kommer fler krav: "this is the first point...". Och de kommer nog inte enbart att handla om PKK:

Jag uppfattar också att Turkiet inte har bråttom, de vill låta processen ta sin tid och själva få utdelning på den.
Citera
2022-05-15, 17:57
Medlem
Fan vad skönt! Då är NATO SPIKAT!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5G7G0e/historiska-beskedet-socialdemokraterna-sager-ja-till-nato
Citera
2022-05-15, 17:58
Medlem
Turkarna kommer inte ens godkänna Sverige som NATO-medlem.
Pinsamt bara det.

Står verkligen majoriteten av svenska folket bakom det här beslutet?
Citera
2022-05-15, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Turkarna kommer inte ens godkänna Sverige som NATO-medlem.
Pinsamt bara det.

Står verkligen majoriteten av svenska folket bakom det här beslutet?
Nej, bara i pimpade opinonsundersökningar och i NATO-lobbyns drömmar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
kan nog få asyl

Hoppas, har ju inget pass : /
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
När man ställt frågan om vi bör gå med om Finland också gör det så har antalet osäkra och nejsägare minskat påtagligt. Jag tror man kommer se motsvarande effekter nu hos både s-sympatisörer och i den allmänna valmanskåren. De där ”vet ej” kommer nog i hög grad tycka som de partier de sympatiserar med och Finland har ju också gett klart besked. Tror vi inom kort kommer ha större folklig enighet kring Natomedlemskap än om hur man rätteligen uttalar ordet ”kex”.

Det är ju en konst att ställa frågor och inte sällan vrids frågeställningen åt ett visst håll för att bli, inte falska, men propagandistiska.

Det finns egentligen fyra aspekter om man verkligen vill få svar på hur människor ställer sig:

- Aktivt för
- Inte emot
- Aktivt emot
- Vet inte
Citera
2022-05-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För 30 år sedan fanns det ju inga tecken som antydde det som du har beskådats. Dina bevekelsegrunder torde därför vara halt andra än grunden för S omsvängning idag.

I praktiken samma orsak, skillnaden nu är att sossarna har vaknat när verkligheten visar sig vara precis som man kunde förvänta sig, nämligen att länder som står ensamma riskerar att anfalla av starkare och större grannländer.

Det är exakt det argumenter jag alltid haft.
Citera
2022-05-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
I praktiken samma orsak, skillnaden nu är att sossarna har vaknat när verkligheten visar sig vara precis som man kunde förvänta sig, nämligen att länder som står ensamma riskerar att anfalla av starkare och större grannländer.

Det är exakt det argumenter jag alltid haft.
Är det U-137 du tänker på? Nej visst fan, det var ju fyrtio år sedan.
Citera
2022-05-15, 18:14
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svearike96
Fan vad skönt! Då är NATO SPIKAT!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5G7G0e/historiska-beskedet-socialdemokraterna-sager-ja-till-nato

Ansökan är spikad.
Citera
2022-05-15, 18:17
Medlem
COV-NL63s avatar
Peter Hultqvist: Exakt då ändrade jag mig om Nato

Måndagen den 11 april träffades fem–sex förtrogna för ett morgonmöte. De samlades i ett avlyssningssäkert rum i betong, inrymt i Försvarsdepartementet på Jakobsgatan 9. Mötet började klockan 08.00.

– Vi hade gått igenom alla handlingsalternativ, vi hade värderat alla typer av möjligheter och handlingsvägar som militärt alliansfritt land. Jag hade gått och grunnat på det här rätt länge själv. När situationen förändras måste man också ta ställning. Jag bestämde mig för det här den 11 april klockan 08.15.
Du kom fram till att alliansfriheten hamnat i en återvändsgränd?
– Min känsla var: det går inte längre, svarar Peter Hultqvist.

https://www.dn.se/sverige/peter-hultqvist-exakt-da-andrade-jag-mig-om-nato/
Sorry, men detta är tillrättalagt för att visa att s har en långvarig analysprocess om att bli medlem i Nato. Om det är sant skulle det innebära att försvarsministern inte tagit till sin briefings som han borde förstått för flera månader (om inte år) sedan. Det handlar bara om att få med sig sina väljare, och under tiden har det utsatt Sverige för fara.
Citera
2022-05-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Är det U-137 du tänker på? Nej visst fan, det var ju fyrtio år sedan.

Nä, då var jag inte så gammal att jag hade några åsikter om NATO. Men när frågan diskuterades på gymnasiet hade jag samma åsikt som nu, och argumentet i stort det som sades på presskonferensen.

Vi är ju rätt kraftigt fredsskadade i det här landet numera, polletten har trillat mer nu verkar det som, och det är bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in