2022-05-15, 15:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vattenytan är enligt dig böjd på avståndet till tornet! Du säger att tornets nedre del försvinner bakom horisonten pga den böjda ytan och samtidigt säger du att kurvan inte går att se på det avståndet.
Du sa just att det gick att observera.

Enligt dig försvinner tornets nedre del pga den böjda ytan, alltså observerbart. Men samtidigt enligt dig så kan man inte se den böjda ytan pga avståndet till tornet, alltså inte observerbart.

Enligt dig kan man alltså observera den böjda ytan samtidigt som man inte kan observera den böjda ytan.

Om du får det att gå ihop så är religion din förklaring.
Nej en kurvatur på ett antal meter på någon mil får självklart inte vattenytan att se kurvig ut. Har ingenting med religion att göra. Hur menar du själv att vattnet skulle kunna vara ett hinder mellan dig och tornet om det är platt? Är vattnet platt kan det självklart inte hindra ljuset mellan mina ögon och tornets bas.
Citera
2022-05-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Så du förnekar att du på dessa två videorna jag länkade till inte visar att vi har olika tryck på olika höjd ovanför marken?
Om det inte beror på olika tryck på olika höjd, varför ser vi att påsarna blir utsträckta ju högre upp dom är?

Låt mig gissa, du kommer inte svara mig på min fråga, eller så kommer du svara mig att du inte förstår, eller så kommer du skriva något helt annat som inte rör detta med chipspåsarna.
Jag begär av dig att du ska producera bevis för hur en boll som snurrar i vakuum kan behålla sitt tryck utan behållare, du visar upp en chipspåse på ett berg. Om du säger att bollen och vakuumet existerar och vetenskapen har bevisat detta varför då denna chipspåse?

Det är du som undviker att bevisa det du påstår vara bevisat.
Citera
2022-05-15, 15:28
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Tornet sjunker nedför horisonten, det kan vi se med blotta ögat vilket enligt dig beror på den böjda ytan.
Vi kan alltså, enligt dig, se tornet försvinna på avstånd men inte se kurvan på samma avstånd för då är det för långt bort och för lite böjning. Det låter som en bekväm förklaring, dock helt helt ovetenskaplig utan något som helst bevisvärde.

Om du pressar din ena kind mot Globen i Stockholm och tittar mot Globens horisont, kommer du då kunna se en kurva från sida till sida. Om inte, varför inte i så fall.

Låt mig gissa, du kommer inte svara på min fråga eller säga att Globen inte är jorden. Allt för att slippa svara på frågan.
Citera
2022-05-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det förklarar inte saken.

Föreställ dig en helt spikrak jättelång bräda. På brädan är en katt som du ser. Katten börjar gå bort från dig längs brädan. Hur långt måste den gå innan brädan börjar skymma katten? Visa vilken matematik du använder för din uträkning.
Här är mitt ursprunglig inlägg, svar på dina frågor.
https://www.flashback.org/sp80229993
Citera
2022-05-15, 15:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag begär av dig att du ska producera bevis för hur en boll som snurrar i vakuum kan behålla sitt tryck utan behållare, du visar upp en chipspåse på ett berg. Om du säger att bollen och vakuumet existerar och vetenskapen har bevisat detta varför då denna chipspåse?

Du behöver bara förflytta dig snabbt ett par hundra meter upp för att själv känna att trycket minskar med ökat höjd. Finns ju ingen barriär mellan luften på toppen av Åreskutan och Åre by. Ändå existerar olika tryck.
Citera
2022-05-15, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför måste kurvan vara synlig för blotta ögat för att kunna ge effekten att saker försvinner bortom horisonten? Det finns ju ingen koppling alls däremellan.
Om det finns en kurvan vore det ju klädsamt om man fick se den någon gång. Vid ett exempel som Turning Torso borde kurva vara synlig, eftersom effekten av den är det. Men ingenstans återfinns kurvan.
Citera
2022-05-15, 15:33
Bannlyst
Det finns ingen INGEN vuxen normalbegåvad människa på denna jord som tror att jorden är platt på riktigt.

Dom tramsar sig. Om allt är fejk så finns det det en enkel lösning för dessa inavlade personer.

Köp en Stor helium ballong, sätt på en kamera som live streamar. Släpp ballongen

Vänta ett tag och wooops du ser med egna ögon att jorden är rund. Och du kan gå vidare i livet
Citera
2022-05-15, 15:35
Avslutad
Citat:
Här är mitt ursprunglig inlägg, svar på dina frågor.
https://www.flashback.org/sp80229993
Nej, det inlägget svarade inte på frågan.

Hur långt måste katten gå innan den skyms av brädan?
Citera
2022-05-15, 15:35
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Jaha, jag fick rätt. Du ignorerade att i vanlig ordning svara på mina frågor.

För att kunna bevisa något måste man ibland ta det olika ”steg”. Enligt många plattskallar så kan inte olika tryck finnas bredvid varandra. Ändå har vi så bevis på det, ett så enkelt sätt att bevisa detta på med en chipspåse ignorera ni plattskallar för då kan ni ju inte fortsätta låtsas att ni tror att olika tryck kan finnas bredvid varandra.

Så: Förnekar du att det är olika tryck vid havsnivå mot vad det är på ett högt berg?

Låt mig gissa, du kommer inte svara på min fråga.
Citera
2022-05-15, 15:36
Avslutad
Citat:
Om det finns en kurvan vore det ju klädsamt om man fick se den någon gång. Vid ett exempel som Turning Torso borde kurva vara synlig, eftersom effekten av den är det. Men ingenstans återfinns kurvan.
Så ditt svar på frågan om varför den måste vara synlig om effekterna av den är synlig är ett simpelt "det borde vara så" helt utan motivering?
Citera
2022-05-15, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej en kurvatur på ett antal meter på någon mil får självklart inte vattenytan att se kurvig ut. Har ingenting med religion att göra. Hur menar du själv att vattnet skulle kunna vara ett hinder mellan dig och tornet om det är platt? Är vattnet platt kan det självklart inte hindra ljuset mellan mina ögon och tornets bas.
Vattnet som är hindret är alltid på samma avstånd, även på din runda jord är vattnet hindret och på samma avstånd. Horisonten är i ögonnivå medan tornet förflyttas bort och blir mindre för ögat, men horisonten (hindret) är oförändrad.

Du tror att byggnaden skall förbli i sin helhet på horisonten med ökande avstånd. Men horisonten är oförändrad enligt inversa kvadratlagen medan tornets storlek förändras enligt densamma. Det är är alltså två olika fenomen av den lagen i samma bild.
Citera
2022-05-15, 15:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vattnet som är hindret är alltid på samma avstånd, även på din runda jord är vattnet hindret och på samma avstånd. Horisonten är i ögonnivå medan tornet förflyttas bort och blir mindre för ögat, men horisonten (hindret) är oförändrad.

Du tror att byggnaden skall förbli i sin helhet på horisonten med ökande avstånd. Men horisonten är oförändrad enligt inversa kvadratlagen medan tornets storlek förändras enligt densamma. Det är är alltså två olika fenomen av den lagen i samma bild.
Det där förklarar ingenting. Är fortfarande ingenting som hindrar mellan mig och tornet om jorden hade varit platt och någon fast horisont på ett visst avstånd skulle inte uppstå heller. Platt jord skulle innebära att TT krympte ihop men det skulle inte försvinna ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in