2022-05-14, 22:57
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Anledningen är att Sveriges flyktingpolitik har gjort Sverige till ett hem för PKK och terroristgrupper enl Turkiet

Blir vi ensamma utan NATO och en mumsbit för Ryssland nu?

https://www.expressen.se/nyheter/direktrapport-senaste-nytt-om-sakerhetslaget/
Ja, helt ensamma och utlämnade. Mother Russia comesi comesi!
Citera
2022-05-14, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vad är skillnaden tycker du på Ryssland och USA i rätten att invadera andra länder? Varför vill du bli styrd från Washington?
Om jag nu måste välja så inte vill jag bli styrd ifrån Moskva i alla fall. Jag förstår inte heller det här diskussionen med att allt styrs från Washington. Snacka om foliehattar och att man ser faror i varenda buske. Nato är definitivt inte lösningen på allt men som världen ser ut är inte ensam stark.
Citera
2022-05-14, 23:00
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Nästan alla turkar är samma skit som erogan. Fult rövarspel med lite empati. Självisk beteende. Undvik turkar

Huruvida Erdogan är representativ för alla turkar är något oklart.
Erdogan är en gängledare för ett kriminellt pack med mer muskler än våra gäng i förorterna.
För övrigt känns tramset igen.

Har Erdogan tagit tydlig ställning i kriget i Ukraina än?

Det skummaste är att turkar i Sverige hyllar Erdogan. Jag undrar vad det gör i Sverige om de tycker att Erdogan är så bra?
Sverige står ju för en massa ideal som Erdogan verkar förakta, jag tänker på demokrati, pressfrihet, möjlighet att kritisera regimen etc.
Citera
2022-05-14, 23:00
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsvensk
Om jag nu måste välja så inte vill jag bli styrd ifrån Moskva i alla fall. Jag förstår inte heller det här diskussionen med att allt styrs från Washington. Snacka om foliehattar och att man ser faror i varenda buske. Nato är definitivt inte lösningen på allt men som världen ser ut är inte ensam stark.

Du måste inte välja. Vem har sagt att du måste det. Alliansfri är det absolut säkraste alternativet. Du vet detta är inte första gången det vart oroligt i omvärlden.
Citera
2022-05-14, 23:01
Medlem
Konfucius2s avatar
Ja, nu har Erdogan punggrepp på Sverige

precis som våra intelligent politiker förutsåg
Citera
2022-05-14, 23:02
Medlem
Grontarskonts avatar
Varför är turkiet med i Nato? Undrar hur man tänkte när man tog in ett muslimskt land med störda värderingar!
Citera
2022-05-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperViting
Situationen är en myrstack av problematik, läs om Orangea revolutionen, Krimkrisen, Donbasskonflikten, Euromaidan m.m. så upptäcker du att Puttes invasion inte föll från rymden för någon månad sen. Självklart hittar du även västs sedvanliga tillsättande av sina egna marionetter i den här härvan.

Jag vill för sakens skull tillägga att jag inte är på någons sida, det är som att välja favorit i ett slagsmål mellan en zigenare och en somalier. Så länge konflikten inte väller in i min komfortzon kunde jag inte bry mig mindre, men uppenbarligen ska vi tvunget sticka in nyllet i ett getingbo som inte hänger över vår veranda. Krig är pengar men eftersom dessa pengar aldrig kommer mig tillgodo ser jag inte vitsen med att välja sida.

Om alla ryssar dör, inga problem.
Om alla ukrainare dör, inga problem.

Om svenskar dör p.g.a politisk klåfingrighet, det ser jag dock som oerhört problematiskt. Att turkhelvetet plötsligt är en maktspelare gällande Sveriges framtid är också talande, det belyser gemene mans maktlöshet över den egna situationen.
Jag håller med dig om att det definitivt är ett getingbo med problematik! Jag anser att problemet blir vårt när ett land försöker kasta om den säkerhetspolitiska ordning som funnits i Europa sedan Sovjetunionens fall. Turkiets inblandning är ett spel där man försöker utnyttja situationen till sin egen fördel. En sak är i alla fall säker det här kommer att ta tid att lösa och många vändningar kommer att ske. Låt oss hoppas att freden och diplomatin till slut segrar.
Citera
2022-05-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Varför är turkiet med i Nato? Undrar hur man tänkte när man tog in ett muslimskt land med störda värderingar!

Ligger bra till för USA, Svarta havet
Citera
2022-05-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Du måste inte välja. Vem har sagt att du måste det. Alliansfri är det absolut säkraste alternativet. Du vet detta är inte första gången det vart oroligt i omvärlden.
Det är inte första gången världen är orolig och säkert inte sista men det finns en skillnad denna gången. En person och hans lakejer har egenmäktigt valt att starta ett krig mot ett broderland och använder falska invändningar för krigets legitimitet. Han viftar även med kärnvapen vilket aldrig tidigare gjorts. Ukraina var/är alliansfritt och se hur det gått!
Citera
2022-05-14, 23:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag håller med dig om att det definitivt är ett getingbo med problematik! Jag anser att problemet blir vårt när ett land försöker kasta om den säkerhetspolitiska ordning som funnits i Europa sedan Sovjetunionens fall. Turkiets inblandning är ett spel där man försöker utnyttja situationen till sin egen fördel. En sak är i alla fall säker det här kommer att ta tid att lösa och många vändningar kommer att ske. Låt oss hoppas att freden och diplomatin till slut segrar.
Då måste sossarna lära sig att hålla käft. De har fullständigt förstört vårt svenska arv som diplomater.
Citera
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont

Turkiet har varit NATO medlem sedan 1952, tre år efter att NATO skapades. Turkiet blev medlemmar innan Tyskland tex.
Tror du Turkiet hade "sunda" kristna värderingar 1952?
Citera
Avslutad
Citat:
Diplomati är att låtsas som att man inte alls har kniven mot strupen på sin motståndare.

Vänligt, men väldigt bestämt.

För övrigt, fred på jorden kan enbart uppnås genom att utrota mänskligheten. Konflikt över resurser kommer nämligen alltid att existera, oavsett om det handlar om världsherravälde eller toaletter utifrån könstillhörighet.
Senast redigerad av SuperViting 2022-05-14 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in