2022-05-14, 22:31
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Turkiet har hjälpt Ryssland att dra ned byxorna på Sveriges försvar, inte endast på Linde och S.

Ja, är det något att vara stolt över menar du?
Citera
2022-05-14, 22:32
Medlem
staticages avatar
Citat:
Jag befarar att Erdogan ville ha det exakt så här.

Problemet är att Erdogan har goda grunder för sitt påstående.Sossarna är vana att blåneka på hemmaplan och ingen höjer ett ögonbryn.Blir svårt att förklara hur ett parti köpte en röst indirekt från YPG (1,5 miljarder)för att få igenom sin statsminister kandidat.
Nog inte bara diktator Erdogan som tycker detta är sjukt.
Citera
2022-05-14, 22:33
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Jag har ingen bra koll på specifikt turkisk inrikespolitik, men det förvånar mig inte.

Margot gjorde oss till ovänner med de flesta. Linde har fortsatt i samma spår.

Vi har fördömt och retat fler länder i Nato tex Ungern i åratal. Med vår svansföring. Sen när saker börjar hända så blir vi förvånade att de länderna sätter sig på tvären.
Den största oron tror jag de andra medlemsländerna har med sve fin i nato är just det geografiska läget. Spänningen runt östersjön kommer bli hemsk om vi går med.
Och sosseriet i sverige har väl inget land i europa förtroende för? De kan såsa till det rejält.
Citera
2022-05-14, 22:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Ja, är det något att vara stolt över menar du?
Hade jag ansett att det var något att vara stolt över hade jag förstås inte sagt att det är en katastrof.

Har vi både turkar och Sveavägen 68 i tråden?
Citera
2022-05-14, 22:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vi har fördömt och retat fler länder i Nato tex Ungern i åratal. Med vår svansföring. Sen när saker börjar hända så blir vi förvånade att de länderna sätter sig på tvären.
Den största oron tror jag de andra medlemsländerna har med sve fin i nato är just det geografiska läget. Spänningen runt östersjön kommer bli hemsk om vi går med.
Och sosseriet i sverige har väl inget land i europa förtroende för? De kan såsa till det rejält.
Vet du hur Ungern och Slovakien ställer sig till Finlands ansökan?
Citera
2022-05-14, 22:38
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Sverige är inte i en position att vi kan kräva saker, eftersom det är vi som ansöker om att bli medlem i samma organisation som Turkarna. Men om det inte finns en vilja till förståelse från Turkiets sida så undrar man hur Erdogan tänker göra om Sverige ställer in sin ansökningsprocess? Har han någon B-plan?

Sverige + Finland skulle säkra hela norden, det är ingenting som Biden vill släppa p.g.a. några hundra Kurder. Turkiet angränsar till Ryssland via svarta havet och det finns kärnvapen där. Men om Turkarna visar sig vara helt bergfasta i sin övertygelse är det geografiskt lättare att bara operera bort den Turkiska blindtarmen. Det här är människor som vi förväntas att gå i döden för i ett skarpt läge. Det kan vi inte göra om dom hatar oss.

Det är inte Sveriges roll här att lägga ner någon kraft på Turkiet. De är de övriga NATO- länderna som får fundera över deras allierade. Vi har lika mycket att erbjuda NATO som NATO har att erbjuda oss. Jag undrar vad Balterna eller Polen tycker om Erdogan just nu till exempel?

Ditt resonemang är helt fel, med tanke på att Europa knappast har något försvar värt namnet.

Turkiet har den överlägset största militären i NATO efter USA. Turkiet kontrollerar dessutom Bosporen. Turkiet är USA:s kanske viktigaste strategiska partner inom NATO.

Turkiet har en betydligt viktigare och starkare ställning inom NATO än Tyskland, Polen, Frankrike och de baltiska länderna.

Det är detta du måste inse.
Citera
2022-05-14, 22:39
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Vet du hur Ungern och Slovakien ställer sig till Finlands ansökan?

Nej. Jag efterlyser en offentlig redovisning från sossarna på alla natos 30 länder hur de ställer sig. Det enda vi vet är väl vi INTE fått garantier från mer än Tyskland?
Samma torde redovisas för Finland med. Offentligt.
Linde som knappt kan engelska kan lätt missuppfatta saker och måste få hjälp snabbt.
Citera
2022-05-14, 22:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Sverige är inte i en position att vi kan kräva saker, eftersom det är vi som ansöker om att bli medlem i samma organisation som Turkarna. Men om det inte finns en vilja till förståelse från Turkiets sida så undrar man hur Erdogan tänker göra om Sverige ställer in sin ansökningsprocess? Har han någon B-plan?

Sverige + Finland skulle säkra hela norden, det är ingenting som Biden vill släppa p.g.a. några hundra Kurder. Turkiet angränsar till Ryssland via svarta havet och det finns kärnvapen där. Men om Turkarna visar sig vara helt bergfasta i sin övertygelse är det geografiskt lättare att bara operera bort den Turkiska blindtarmen. Det här är människor som vi förväntas att gå i döden för i ett skarpt läge. Det kan vi inte göra om dom hatar oss.

Det är inte Sveriges roll här att lägga ner någon kraft på Turkiet. De är de övriga NATO- länderna som får fundera över deras allierade. Vi har lika mycket att erbjuda NATO som NATO har att erbjuda oss. Jag undrar vad Balterna eller Polen tycker om Erdogan just nu till exempel?

Just det gör det misstänkt likt att det bara är spel för hemmagallerian. Om det är allvar kommer inte Finland och Sverige att ens skicka in en ansökan för man kommer inte sitta i långbänk och slicka Erdogans röv. Konsekvensen kommer bli att han får två fiender för livet i Finland och Sverige.

Möjligen kommer det också vara en del andra länder inom Nato som kommer bli ordentligt sura på honom. Kan tänka mig de baltiska länderna och Polen främst men givetvis även USA, Norge, Danmark och nog de flesta länderna i västeuropa.

Ge upp att få hela norden i samarbetet för en djävul bråkar som inte är i nordens närområde. Det kommer nog vara illa. Men Erdogan kanske helt enkelt inte bryr sig och han vet ju att Nato kan inte slänga ut Turkiet för de är för viktiga.
Citera
2022-05-14, 22:41
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ditt resonemang är helt fel, med tanke på att Europa knappast har något försvar värt namnet.

Turkiet har den överlägset största militären i NATO efter USA. Turkiet kontrollerar dessutom Bosporen. Turkiet är USA:s kanske viktigaste strategiska partner inom NATO.

Turkiet har en betydligt viktigare och starkare ställning inom NATO än Tyskland, Polen, Frankrike och de baltiska länderna.

Det är detta du måste inse.

Den Turkiska armén erbjuder kvantitet. Men det är inte hos Turkarna man hittar AI-styrda drönare. Dessutom är Turkiet en diktatur och de flesta av dessa soldater är vad man i Sverige skulle kalla värnpliktiga.
Citera
2022-05-14, 22:42
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Anledningen är att Sveriges flyktingpolitik har gjort Sverige till ett hem för PKK och terroristgrupper enl Turkiet

Blir vi ensamma utan NATO och en mumsbit för Ryssland nu?

https://www.expressen.se/nyheter/direktrapport-senaste-nytt-om-sakerhetslaget/

Turkiet är ju ett skämtland om man ser till mänskliga rättigheter (de har inget alls att säga i denna fråga).
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/motion/manskliga-rattigheter-i-turkiet_GM02U623
Erdogan är ju själv ett skämt:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/att-stalla-erdogan-infor-internationell-domstol_H310399
Citera
2022-05-14, 22:43
Medlem
Känns som NATO är rätt splittrat och att USA idagsläget inte är ett land som kan bestämma över NATO. Finns risk att länder hoppar av eller helt enkelt inte hjälper till vid behov
Citera
2022-05-14, 22:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nej. Jag efterlyser en offentlig redovisning från sossarna på alla natos 30 länder hur de ställer sig. Det enda vi vet är väl vi INTE fått garantier från mer än Tyskland?
Samma torde redovisas för Finland med. Offentligt.
Linde som knappt kan engelska kan lätt missuppfatta saker och måste få hjälp snabbt.
Hon måste bli sjuk. Långtidssjukskrivning och in med ny utrikesminister! Ta Hultqvist, han är den ende sossarna har som kan sköta detta åtminstone skapligt då han inte är helt dum i hela huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in