2022-05-14, 19:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jajo. Många verkar vara insnärjde i varandra på ett osunt sätt.
Ja, det är hyckleriet jag tar upp. Allt från allierande för att få FTF med vem som helst, hur katastrofal personen än är går det bra att teama upp och mingla med korven.
Det är ytstädning via Cito när det blir kvar utplacerade burkar som överges och det är vissa som är maniskt fixerade 24/7 av burkar.

Mysigt att och hänga över datorn och mobilen i soffan och logga, släppa allt vind för våg när det plingar i mobilen, dumpa barn eller fixa semester med barn planerat utifrån burkjakt.
Den här fup har även gett insyn i de mer extrema delarna av det sk familjära och naturvänliga.
Citera
2022-05-14, 19:23
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Utredningen är miserabel. Schwartz sitter i media och tuggar om packpapper på golvet när protokoll är så sent skrivna att det genererar kritik från ÅK via rekommendationer från profileringsgruppen inom NOA om vad som behöver effektiviseras.
Det är undermålig dokumentation och bilder, en viktig tråd på benet som tas för givet att den redan fanns på BP sen tidigare.

Det är avspärrningar som tas bort och möjliggör storstädning initierat av HD. Det är avspärrningar som flyttas av Schwartz & Barbro, finns dock inget dokumenterat från ÅK ang manövern relaterat till tvångsmedel.

Det är förbud från Jouråklagaren att ens bära ut SDs datorer - sen är det fritt fram av SDs polare att bistå vid tömning och ha ansvar för tömning av Lenas digitala media, åberopad som självaste porrpastorn.

SD vet hur lång tid det tog att tömma hans mobil enligt hans förhör.

Vapen letar de efter i brunnar sent om sider.
En cementblandare åker mellan SD, JGs torp och Folketorp.
JG undanhåller att en polis hjälpte honom att mura golvet i hallen. Den polisen har nog inte murat in nåt vapen men vem fan hjälper till med nåt så dumt under en polisutredning.

Det fuskas kors och tvärs om att logga burkar i tiden upp till mordet. JG är rätt bekymrad om de kan se vart han varit istället för det han påstår. HD tycker han kan fuska med bildbevis som krävs, det kan hon maila över.
Det är bråk om burkar, ett motiv som inte ges nån speciell uppmärksamhet inför rätten.

JS mobil töms inte, den har för dåligt batteri.
JS nämns inte som vittne relaterat till HD och multitaskaren till far om hur de fick veta att Lena hittats död.

Det finns polisiär vänskap i grannskapet. Det är privatsamtal rätt in till stationen om att SD är död istället för samtal till 112.
Sent om sider görs ändå återuplivningsförsök.

Det är en ren fars från början till slut.

För att inte tala om skadorna på SD:s ben som ”dokumenteras” via någon polis’ mobiltelefon den 15/5 (om jag inte missminner mej).

Rättsläkaren AL får kolla på det materialet, samt från övervakningskamera/stillbild då hon 31/5 gör sin undersökning. Även foton från besöket på Ängsö 10/5 har hon tillgång till.

Bilder på mobilen kan vara väldigt varierande när det gäller färg. En ordentlig kamera som använts 15/5 samt att läkare tidigare än 16 dagar senare fått titta på SD låter rimligt tycker jag.
Citera
2022-05-14, 20:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
För att inte tala om skadorna på SD:s ben som ”dokumenteras” via någon polis’ mobiltelefon den 15/5 (om jag inte missminner mej).

Rättsläkaren AL får kolla på det materialet, samt från övervakningskamera/stillbild då hon 31/5 gör sin undersökning. Även foton från besöket på Ängsö 10/5 har hon tillgång till.

Bilder på mobilen kan vara väldigt varierande när det gäller färg. En ordentlig kamera som använts 15/5 samt att läkare tidigare än 16 dagar senare fått titta på SD låter rimligt tycker jag.
Ja, en detaljerad granskning skulle generera en lång lista.
Att de anordnat övervakning av HDs mobil, det räknade hon ut. Värdelöst.
Aktuellt bevisläge fick hon veta genom SDs advokat enligt egen utsago i förhör. 👍
Citera
2022-05-14, 20:22
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Aktuellt bevisläge fick hon veta genom SDs advokat enligt egen utsago i förhör. 👍

Suck…
Citera
2022-05-14, 20:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag vet ine om polisen får någon slags intern utbildning i hur man ska fotografera skador i samband med anhållande/häktning, men varför finns inte bilder tagna på hela kroppen, händer, armar osv i bra sljus med en riktig kamera? Här sitter ju SD och typ drar upp byxbenet (trekvartsbrallor), ungefär som att man upptäckt en skada av en slump?
Hur såg armarna ut? Kanske fullt med blåmärken?

Det skulle förstås ha varit allra bäst att man tog en riktig närbild på såret. Jag kan förstå att en rättsläkare inte kanske kan titta på ett litet rivsår på människor som är misstänkta, men det borde vara exremt svårt för rättsläkaren att kunna säga något avgörande på det tunna underlaget.

Tur är ändå att det gjordes, eftersom man inte tog hand om skorna som SD hade på sig.
Citera
2022-05-14, 20:49
Avslutad
Citat:

Citat:
Skadorna var mer än vad som redovisats. Det var en del rivsår på armarna och benen, en nagel på foten hade blåmärke
Att han inte ställdes upp likt andra som plockas in, mot väggen, in på kallingarna, är under all kritik.
Hanna som var häktad och misstänkt, vart finns hennes mugshots?
Steffes?
Det är oerhört viktigt att analysera trosor, kondomer, trosskydd osv, hur kan det komma sig?
Steffes sopor innehållande telefonkortsrester, presentpapper mm, det fotas av, men kommer aldrig längre än till Morins kännedom, om jag inte minns fel.
Morin som fick veta av Uffe hur Lenas konton kunde kontrolleras, det dröjde ett 1 år för henne..
Än idag är det polis Re*n som ansvarar för den avslutade utredningen.
Vid fråga till Re*n, vem som var stationsbefäl och emottog samtalet om domen, skickar hon mig vidare, till en högre chef, som avslår min begäran med anledning av personalens sekretess..
Nej, det är pissdåligt hur detta än idag kan försöka gömmas undan.
Jag glömmer inte, jag gillar inte när skyldiga människor försöker komma undan rättvisan.
Citera
2022-05-14, 20:52
Medlem
doktor-millers avatar
Håller med er, så mycket slarv och misstag som begicks. Men åklagarna kämpade tappert in i det sista, trots kaos på myndigheten. Tänker på LW just nu. För 4 år sedan hade hon bara några timmar kvar i livet. Vilken sorglig historia. Det är bara att hoppas på karma så småningom
Citera
2022-05-14, 20:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet ine om polisen får någon slags intern utbildning i hur man ska fotografera skador i samband med anhållande/häktning, men varför finns inte bilder tagna på hela kroppen, händer, armar osv i bra sljus med en riktig kamera? Här sitter ju SD och typ drar upp byxbenet (trekvartsbrallor), ungefär som att man upptäckt en skada av en slump?
Hur såg armarna ut? Kanske fullt med blåmärken?

Det skulle förstås ha varit allra bäst att man tog en riktig närbild på såret. Jag kan förstå att en rättsläkare inte kanske kan titta på ett litet rivsår på människor som är misstänkta, men det borde vara exremt svårt för rättsläkaren att kunna säga något avgörande på det tunna underlaget.

Tur är ändå att det gjordes, eftersom man inte tog hand om skorna som SD hade på sig.
Va?

Det är väl i högsta grad deras jobb vid en kroppsundersökning, vilket dock inte skedde då.

Alla skador är lika viktiga relaterat till misstänkta avvärjningssksdor osv.
Man kan väl undra över varför de enbart fotar själva om de nu tyckte det var av intresse.
Citera
2022-05-14, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
Det snabba frisläppandet av den anhållne har jag ifrågasatt några gånger och har svårt att tro att man hann med rättsmedicinskt utlåtande innan midnatt den dagen.

S hade skador på kroppen (kniv mot halsen?) och därför anhölls mannen på platsen.

Han anhölls klockan 18.02, skäligen misstänkt för mord, vilket är den lägre misstankegraden. Strax innan midnatt släpptes mannen på fri fot, då en åklagare beslutade att häva anhållandet, uppger polisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/domde-hjarstamordaren-efterlyst

Om åklagaren som beslutade häva anhållandet heter M*ts B*rg föranleder det ännu mer grävande.
MB var den som inte tyckte det behövdes djupare teknisk undersökning hos SD dagen efter mordet och som släppte honom efter förhör under tisdagskvällen.

Under kvällen kom SOA med dator o mobil till SD. Hur visste han att det skulle behövas? Det var ju inga poliser hemma hos hans dotter HD och hämtade datorer eller kollade efter LW.

Tack för presslänken.

Mordmisstänkt anhölls kl 18.02 . Senare samma kväll hävs anhållan.
Vem var jouråklagare under fredagskvällen?
Citera
2022-05-14, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Tack för presslänken.

Mordmisstänkt anhölls kl 18.02 . Senare samma kväll hävs anhållan.
Vem var jouråklagare under fredagskvällen?
Mats Berg
Citera
2022-05-14, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
Det snabba frisläppandet av den anhållne har jag ifrågasatt några gånger och har svårt att tro att man hann med rättsmedicinskt utlåtande innan midnatt den dagen.

S hade skador på kroppen (kniv mot halsen?) och därför anhölls mannen på platsen.

Han anhölls klockan 18.02, skäligen misstänkt för mord, vilket är den lägre misstankegraden. Strax innan midnatt släpptes mannen på fri fot, då en åklagare beslutade att häva anhållandet, uppger polisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/domde-hjarstamordaren-efterlyst

Om åklagaren som beslutade häva anhållandet heter M*ts B*rg föranleder det ännu mer grävande.
MB var den som inte tyckte det behövdes djupare teknisk undersökning hos SD dagen efter mordet och som släppte honom efter förhör under tisdagskvällen.

Under kvällen kom SOA med dator o mobil till SD. Hur visste han att det skulle behövas? Det var ju inga poliser hemma hos hans dotter HD och hämtade datorer eller kollade efter LW.
Han säger emot sig själv flera gånger.
11:18 samtal om att något hänt
11:29 beviljar stationsbefäl handräckning.... då var han ju redan död?!
Stationsbefälet fick samtal 11:02 om att Stefan skulle häktas, allt var klart sen hovrättsförhandlingarna.
Hade detta gällt en annan kriminell, hade polisen stått redolångt innan domen föll. Men nu var det busiga Steffe...
Citera
2022-05-14, 21:19
Avslutad
Citat:
Detta, att hon under förundersökningssekretess får inside information, borde föranleda uteslutning ur advokatsamfundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in