2022-05-14, 17:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ja, och ja. Nu tror jag inte att det är riktigt så, men ja. Absolut.

Varför skulle jag inte köpa det, menar du? Har du blandat ihop idén att ifrågasätta en tro på att vi bor på en snurrande boll, med någon sorts religiös rörelse? Om ja, vem har gett dig den idén?

Tja, kanske detta?

Citat:
Enligt min logik så finns det en skapare om jorden är platt. Så... Att dölja en skapare, kanske?

Vad vet jag. Man kan ju spekulera fritt.
Citera
2022-05-14, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är roligt att se professor Dave avvisa och förlöjliga allt nonsens som kommer från plattisarna, men jag tror inte att någon av oss behöver honom för att inse att jorden omöjligt kan vara platt. Jag har diskuterat med flera personer som är övertygade om att det står skrivet i Bibeln att jorden är platt, och det er de som säger att människan måste stå i centrum för det har Gud sagt.

Säkert jättekul. Roligt att du uppskattar professor Dave på YouTube.

Väldigt intressant hur ni slänger runt er med ord som "omöjligt kan vara platt". Ni har en treårings nivå av att "tänka utanför boxen". Glöm inte det. Ni skrämmer mig, faktiskt. Sättet ni försvarar er tro med sådan glöd. Riktigt starka sektvibbar. Kan väl närmast jämföras med hur en ateist känner då de diskuterar Gud med en religiöst troende. Inget svängrum i hur de är kapabla att resonera.
Citera
2022-05-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tja, kanske detta?

Varför är idén med en skapare något du kopplar till religion?

Är du religiös för att du erkänner att någon har skapat toaletten du skiter på?

Är du religiös för att du erkänner att någon har skapat ugnen du rostar din potatis i?
Citera
2022-05-14, 17:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Varför är idén med en skapare något du kopplar till religion?

Är du religiös för att du erkänner att någon har skapat toaletten du skiter på?

Är du religiös för att du erkänner att någon har skapat ugnen du rostar din potatis i?

Ooo ’intelligent design’. O la fucking la.

Tror man på en skapare är man per definition religiös.
Citera
2022-05-14, 17:42
Medlem
Citat:
Ja, och ja. Nu tror jag inte att det är riktigt så, men ja. Absolut.

Varför skulle jag inte köpa det, menar du? Har du blandat ihop idén att ifrågasätta en tro på att vi bor på en snurrande boll, med någon sorts religiös rörelse? Om ja, vem har gett dig den idén?

Då är du ett undantag. De flesta plattjordare har en geocentrisk världsbild där jorden är i centrum av en skapelse.

Så du köper iden om att jorden är en obetydlig stenklump i utkanten av en galax? Och att jorden roterar runt solen och att solen bara är en av miljarder andra solar?
Citera
2022-05-14, 17:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Enligt min logik så finns det en skapare om jorden är platt. Så... Att dölja en skapare, kanske?

Vad vet jag. Man kan ju spekulera fritt.
Så kyrkan, religiösa inom islam osv skulle vilja dölja en skapare i över 2000 år? Totalt ologiskt.
Citera
2022-05-14, 17:56
Medlem
På över 3000 sidor kan den här frågan redan ha ställts- men jag ställer den igen.
Exakt var går jordens kanter nånstans?
Om kanten skulle gå någonstans längst stilla havet hade det varit spännande att höra en flat-earthers förklaring på t.ex Pearl harbor, det skulle ju betyda att japanerna tog en rätt hyfsad "omväg" till Hawaii...
Vidare hade Kon-tiki expeditionen varit det sista Thor Heyerdahl gjort i detta liv om kanten gick efter stilla havet?
Så, min första och främsta fråga är: var menar ni flat-earthers att jordens kanter går nånstans?
Senast redigerad av journeyman2k 2022-05-14 kl. 18:24.
Citera
2022-05-14, 18:01
Medlem
Citat:

Väldigt intressant hur ni slänger runt er med ord som "omöjligt kan vara platt". Ni har en treårings nivå av att "tänka utanför boxen". Glöm inte det. Ni skrämmer mig, faktiskt. Sättet ni försvarar er tro med sådan glöd. Riktigt starka sektvibbar. Kan väl närmast jämföras med hur en ateist känner då de diskuterar Gud med en religiöst troende. Inget svängrum i hur de är kapabla att resonera.
Har jag en treårings nivå så har du inte nått en tvååring än och boxen du tänker i är otroligt liten. Du vågar i alla fall inte tänka utanför din box. Om du hade vågat det skulle du ha insett att bevisen som visar och jorden är rund är så många och så tydliga att det inte råder några tvivel. Du har blivit introducerad för de flesta, och varje gång försvinner du eller börjar prata om något annat. Säg inget fel om nivån på en treåring. Jag tror att en treåring förstår lika mycket om detta ämne än du.
Citera
2022-05-14, 18:18
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Fast du trot inte på en platt jord mer än någon annan här, alltså ingen.

Det är helt enkelt så att enbart en lallande idiot skulle tro att jorden är platt när vi har alla dessa bevis.
Det är ingen tro att veta att jorden är ett klot, exakt på samma sätt att det inte är en tro att vi vet hur barn blir till, att vatten blir till is under 0 grader vid normalt tryck eller att en blomma vissnar utan vatten och solljus

Bevisen för en klotformad jord har du i tråden här i hundratals. Att du låtsas inte förstå dom gör inte jorden mer platt.
Senast redigerad av Jazzil 2022-05-14 kl. 18:21.
Citera
2022-05-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Fast du trot inte på en platt jord mer än någon annan här, alltså ingen.

Det är helt enkelt så att enbart en lallande idiot skulle tro att jorden är platt när vi har alla dessa bevis.
Det är ingen tro att veta att jorden är ett klot, exakt på samma sätt att det inte är en tro att vi vet hur barn blir till, att vatten blir till is under 0 grader vid normalt tryck eller att en blomma vissnar utan vatten och solljus

Bevisen för en klotformad jord har du i tråden här i hundratals. Att du låtsas inte förstå dom gör inte jorden mer platt.
Jag vet att jag gnäller om och om igen om vad som händer söder om ekvatorn. Jag får aldrig svar från våra flate kompisar. De tror därför att de många tusen som har arbetat på Sydpolen och i Antarktis är lögnare eller betalda skurkar.

De tror att alla dom flera hundra tusen som har varit på kryssningar till Antarktis antingen ljuger eller är skurkar som betalas av NASA. De tror att alla 56 956 människor som bor i Ushuaia antingen är fullständiga idioter eller att alla får betalt av NASA, och att alla som kommer på besök tvingas skriva under att de aldrig kommer att avslöja vad de har upplevt, och ingen har någonsin avslöjat nogot som helst.

Och över det hela hänger Söderkorset rakt i söder, och ingen av de platta har någon förklaring till hur det är möjligt på en platt jord.
Men vi tänker förstås inte utanför boxen, och hade vi gjort det hade vi förstås insett att alla söder om ekvatorn antingen är idioter eller lögnare.
Har nogon av de platte från Sverige eller Norge någonsinne varit söder om ekvatorn? Vet inte....de pratar åtminstone inte om det.
Citera
2022-05-14, 21:49
Medlem
Citat:

Fast är det inte ni som ger vibbar av att vara en sekt? Ni nekar till absolut alla bevis som finns, har otaliga modeller för att förklara fenomen i naturen. Många av dessa strider dessutom mot varandra och ingen av er plattisar verkar vara överens. När ni ville bevisa att jorden är stationär så misslyckas ni med det trots dyr och avancerad utrustning. Säger att värdena måste vara fel och ni gör otaliga fler försök med diverse förändringar och får ändå siffror som visar på en roterande jord.
Sekter brukar ju skapa sina egna sanningar som ingen utomstående ska förstå eller ens kunna bevisa, platt jord går inte att bevisa men det går att bevisa en sfärisk jord.

Ert klassiska att zooma in något som försvunnit bakom horisonten, testa att när skeppet försvunnit att peka en laserstråle mot skeppet och se om det når skeppet. Om skeppet går att zooma in så kommer också laserstrålen att träffa skeppet eller hur? Så varför gör det inte det?

Med min blåa 5W laser kan jag belysa IIS men jag når inget som är bakom horisonten, är då IIS närmare mig än skeppet som är 20km ut på havet?

Varför behövs det olika kartptojektioner för jorden om den är platt? Varför stämmer inte kartprojektionrrna över stora avstånd om jorden nu är platt? Hur stämmer avstånd vi väl känner till på en platt jord? Är det inte märkligt att efter ekvatorn att jordens omkrets ökat på en platt jord, det skulle ju innebära att ekvatorn ligger vid ett sydpol och inte i mitten av jorden.
Citera
2022-05-15, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Skulle du vilja förklara för en okunnig vad "Inversa kvadratlagen" är?.
Och hur den förklarar varför objekt ser ut att döljas nerifrån bortom horisonten.
Det gör jag här: https://www.flashback.org/sp80229993
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in