Citat:
Ursprungligen postat av
Nittiotva
Senast jag kollade min kalender var Turkiet en diktatur, det är alltså ett land vi måste ta ansvar för som medlem i NATO, ytterligare en anledning till att passa.
Väldigt märkligt att Kroatien och Turkiet öppet går ut med att de inte vill ha Sverige i NATO. Jag kan tänka mig att rösta för NATO om ett par länder utesluts...
Blir det fler länder?
Titta på kartan, befolkningsmängd, försvarsmakt et.c. Reglektera därefter över hur Sverige i övrigt ser ut idag, och har att erbjuda. Att ställa krav och diktera villkor är väl knappast det aktuella förhandlingsläget. Att vilja utesluta andra p.ga att de inte har exakt samma system eller statskick som det överlägsna Sverige är lite typiskt den svenska högfärden. Vad ska vi mer ställa för krav, för att förära militär-alliansen med vårat deltagande? ”Värdegrunden”? Obligatoriska pride-tåg?
”Ta ansvar för”? Detta är en försvarsallians som i första hand är till för att avskräcka omotiverade angrepp. Det är ingen klubb för inbördes beundran. Ingen plats för moralisering över kultur eller övrig politik. Det är rent militärt.