2022-05-14, 12:42
Medlem
Jag har sökt indek i Lund till hösten, men har börjat ifrågasätta vad för livsbana den faktiskt kommer sätta mig på. Mitt resonemang när jag sökte var följande:

1. Jag gillar matte
2. Jag är mer intresserad av "mjukare" vetenskaper än "hårdare" (föredrar exempelvis samhällskunskap framför biologi)
3. Indek verkar kombinera matte med "mjukare" kurser i ekonomi
4. Indek har hög intagning, vilket tyder på bra rykte
5. Jag kommer komma in på vilken utbildning jag än söker, så jag borde sikta på toppen
-> Jag söker indek

Men på senare tid har jag funderat på vilken framtid detta faktiskt kommer leda till. Min oerfarna uppfattning är att indek endast leder till s.k. bullshitjobb där ens uppdrag är att öka vinstmarginalen något på ett stort företag genom att sitta i massa onödiga möten och inte göra någon nytta. Min största mardröm, näst efter att ha ett jobb där jag endast sitter hemma ensam hela dagarna, är att inte bidra med någonting i samhället. Min vän, som förvisso säkert har lika dålig koll som mig, kommenterade att jag borde söka något där jag faktiskt kan göra nytta. Jag vet inte hur jag ska tyda det här. Vad är er åsikt? Är indek fel program om man vill göra nytta i samhället?

Bonusfråga: Har ni någon erfarenhet av människorna på indek i Lund? Är de genuina och härliga?
Citera
2022-05-14, 13:35
Medlem
För mig har industriell ekonomi ett mycket gott ryckte, speciellt om intagningspoängen är höga.
Hur väl du lyckas efter det beror på hur du är som person - inte vad du lär dig.

Jag tycker inte att du ska hänga upp dig på att "göra nytta". Få människor gör nytta enligt den mening.
Efter några år i arbetslivet landar man på jorden.
Citera
2022-05-14, 14:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natteravn3
Min oerfarna uppfattning är att indek endast leder till s.k. bullshitjobb där ens uppdrag är att öka vinstmarginalen något på ett stort företag genom att sitta i massa onödiga möten och inte göra någon nytta. Min största mardröm, näst efter att ha ett jobb där jag endast sitter hemma ensam hela dagarna, är att inte bidra med någonting i samhället. Min vän, som förvisso säkert har lika dålig koll som mig, kommenterade att jag borde söka något där jag faktiskt kan göra nytta. Jag vet inte hur jag ska tyda det här. Vad är er åsikt? Är indek fel program om man vill göra nytta i samhället?
Alla jobb gör väl nytta.
Sopåkarens.
Marknadschefens.
Företagskonsultens.
Det handlar mer om att definiera bullshit så att man kan undvika det det och specificera vilken nytta man vill åstadkomma.
Med den utbildningen kan du välja att göra nytta för ett företag på så sätt att du bidrar till ökad vinst, ökad tillväxt, nöjdare kunder och så vidare.
Å det är väl bra om man säljer t ex teknik för att utvinna vatten ur luft?
Det gäller väl mer att välja verksamhet för ens förmåga.
Vilken nytta vill du göra?
Vilka branscher gillar du?
Citera
2022-05-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vilken nytta vill du göra?
Vilka branscher gillar du?

Nu är jag för ung och för osäker för att vara inriktad på någon särskild branch, så jag är egentligen öppen för det mesta. Jag är dessvärre för vänster för att se nytta i att sälja en konsumtionsprodukt som inte hjälper samhället. Innovativ teknik, att jobba offentligt med något samhällsbärande, kämpa emot klimatförändringarna eller att sälja något som hjälper människor hade naturligtvis varit kul. Helst i så stor skala som möjligt. Mitt största dröm är nog egentligen att bli politiker, journalist eller dylikt, där jag snarare kan försöka forma samhället än att enbart bidra till det. Möjligtvis är det lite stora ambitioner, men hörnini man får drömma.
Citera
2022-05-14, 14:34
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Nu är jag för ung och för osäker för att vara inriktad på någon särskild branch, så jag är egentligen öppen för det mesta. Jag är dessvärre för vänster för att se nytta i att sälja en konsumtionsprodukt som inte hjälper samhället. Innovativ teknik, att jobba offentligt med något samhällsbärande, kämpa emot klimatförändringarna eller att sälja något som hjälper människor hade naturligtvis varit kul. Helst i så stor skala som möjligt. Mitt största dröm är nog egentligen att bli politiker, journalist eller dylikt, där jag snarare kan försöka forma samhället än att enbart bidra till det. Möjligtvis är det lite stora ambitioner, men hörnini man får drömma.
Det är ju bra att du är så ung för då har du ju hela livet på dig att göra vad du tycker är nytta.
Jag skulle föreslå att du engagerar dig politiskt under din studietid
Välj miljöpartiet kan jag tycka trots att jag själv inte är mp.
Läser du industriell ekonomi får du en vass kompetens och profil som det är lite dåligt med i mp.
Det tror jag de kan ha nytta av i debatter, framtagande av förslag, interna diskussioner.
Citera
2022-05-14, 14:58
Medlem
E.B.Lustigs avatar
Vill du göra nytta bör du läsa till jurist eller läkare, vill du även ha prestige kan du läsa jurist på Lund eller Uppsala och läkare på Karolinska. Du får genom sådana utbildningar verktygen till att kunna bidra till samhället, så länge du inte blir affärsjurist eller dylikt. Det går givetvis att bidra till samhället på en mängd olika sätt, men jag tolkar det som att du söker en utbildning som är svår att komma in på?

Läkar- och juristprogrammen är Sveriges mest sökta och har därför bland de högsta intagningarna, lite beroende på lärosäte osv. Men överlag är det hög intagning.
Citera
2022-05-14, 15:26
Medlem
Jag skulle absolut säga att du är rätt ute. Som vänsterperson lär du få kompromissa med dina värderingar - allt för att öka en vinst som inte behöver ökas. Samtidigt måste du se till att du ska få ett dugligt leverne, men balansen finns någonstans mittemellan.
Citera
2022-05-14, 15:30
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Jag har sökt indek i Lund till hösten, men har börjat ifrågasätta vad för livsbana den faktiskt kommer sätta mig på. Mitt resonemang när jag sökte var följande:

1. Jag gillar matte
2. Jag är mer intresserad av "mjukare" vetenskaper än "hårdare" (föredrar exempelvis samhällskunskap framför biologi)
5. Jag kommer komma in på vilken utbildning jag än söker, så jag borde sikta på toppen
-> Jag söker indek

Men på senare tid har jag funderat på vilken framtid detta faktiskt kommer leda till. Min oerfarna uppfattning är att indek endast leder till s.k. bullshitjobb där ens uppdrag är att öka vinstmarginalen något på ett stort företag genom att sitta i massa onödiga möten och inte göra någon nytta. Min största mardröm, näst efter att ha ett jobb där jag endast sitter hemma ensam hela dagarna, är att inte bidra med någonting i samhället. Min vän, som förvisso säkert har lika dålig koll som mig, kommenterade att jag borde söka något där jag faktiskt kan göra nytta. Jag vet inte hur jag ska tyda det här. Vad är er åsikt? Är indek fel program om man vill göra nytta i samhället?

Bonusfråga: Har ni någon erfarenhet av människorna på indek i Lund? Är de genuina och härliga?

Det finns bara ett riktigt yrke inom ekonomi: Revisor.

Om inte tillräckligt många poäng redovisning ingår för att kunna bli revisor,
så gör du dig själv en riktig björntjänst.

Ring och fråga.

Så, om ej. Välj annat program!
Citera
2022-05-14, 15:42
Medlem
flycoloreds avatar
Jag förstår vinkeln du menar med att du vill göra något som hjälper folk. Titta in utbildningar där du kan arbeta med miljön kanske, ex:

https://liu.se/utbildning/program/6cemm

https://www.lth.se/utbildning/vag-och-vattenbyggnad/
Citera
2022-05-14, 15:43
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:

1. Jag gillar matte
-> Jag söker indek

Det låter inte som I-linjen är något för dig, helt ärligt.
Industriell ekonomi är just vad det står på etiketten, en utblidning som inriktar sig på behov som finns i svenska industri-företag, och då behov inom organisation/logistik/planering mer än faktiskt teknisk problemlösning (Det löser M, K, F och E-ingenjörerna bättre :-) )

Välj efter bästa förmåga en utbildning som dels passar med din talang (matte här är bra, det är en grundplåt till i prinicp vad som helst) och satsa på en inriktning som intresserar dig, man kan aldrig fejka intresse, och i konkurrens med passionerade motståndare som brinner för det de håller på mig så kommer den som inte har samma drivkraft alltid att hamna i bakvattnet.

Funderat på Biotech? Det är ett rätt bra kluster med life science-företag i Lund och Köpenhamn, där finns många bra karriärmöjligheter sen
Citera
2022-05-14, 16:11
Medlem
Folket på I är precis som på Handels. Curlade barn från finare områden i Sverige och i synnerhet Stockholm. Passar man inte in i gruppdynamiken och har ett egocentrerat beteende så kommer man bli ganska utstött. Viktiga samtalsämnen är bland annat: senaste resemålet, villan i Marbella, gärna golfresor också. Skidstugan i Les Arcs, snygga brudar på klubben, och självklart - ens enastående aktieframgångar.

Sedan finns det självklart människor som inte är så här också, kanske framförallt i Lund, men de är inte av majoritet skulle jag vilja påstå.

Skriv i DM om du vill veta mera detaljer om just Indek.

/Fakeit
Senast redigerad av fakeit 2022-05-14 kl. 16:13.
Citera
2022-05-14, 16:13
Medlem
Indekare är varken ekonomer eller ingenjörer, de är i något diffust mellanläge.

Tekniskt sett är de väl ingenjörer dock, men... nja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in