2022-05-14, 10:18
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Frågan är om turken kan stoppa sveriges och finlands inträde i nato och svaret är nej. Turken gör som vanligt och tar varje chans att klämma ur lite mer pengar.

Din fråga om vi ska dö för turken är OT men ok, ställer motfråga till dig, vilket land är du rädd ska anfalla en natomedlem? Vi talar om 30 moderna (nåja) välbeväpnade stater. Vem ska attackera alla dessa tänker du?

Du verkar veta mkt om Turkiet.
Jag är inte rädd för anfall, tror inte alls ryssen är det minsta intresserad av Gotland. Därför ser jag ingen anledning att gå med i Erdogans klubb.
Att GB och USA så gärna vill ha med oss beror på att ökad spänning i Europa ger pengar i kassan för dom, min åsikt.
Citera
2022-05-14, 10:20
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Songbird-84
Då ska Finland också göra det.

Vi kan väl lösa våra egna saker, varför skall vi vara beroende av vad Finland gör.
Citera
2022-05-14, 10:21
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Erdogan vill främst inte ha pengar för att godkänna sverige i nato utan han vill att kurdiska terrorister skall skickas hem till turkiet dvs nalin pekgul kurdo baksi och vilden i riksdagen tex.

https://www.washingtonpost.com/world/2022/05/13/sweden-finland-nato-turkey-ukraine-war/

Intressanta åsikter erdogan framför
Utvisas Özz Nujen till Turkiet svänger jag helt och är 100% för ett NATO-medlemskap.
Citera
2022-05-14, 10:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Vågen Fin/Swe borde väga tyngre än vad Turkiet vill och inte vill.
Nu är det ju inte heller endast Turkiet som ej är positiva.
Citera
2022-05-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Vågen Fin/Swe borde väga tyngre än vad Turkiet vill och inte vill.

Det som bör gälla är förstås vad Natos stadgar säger.
Citera
2022-05-14, 10:25
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Man knöt Turkiet till Nato för att inte Erdogan skulle bli alltför kelis med Ryssland eller araberna... tyvärr har nu detta även vissa baksidor..

Vad snackar du om? Turkiet har varit NATO medlem sedan 1952, tre år efter att NATO skapades. (Innan Erdogan ens var född).
Turkiet var NATO medlem innan Tyskland tex.
Senast redigerad av doncroce 2022-05-14 kl. 10:30.
Citera
2022-05-14, 10:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Lustigt också att så många svenskar önskar gå med i samma klubb som Erdogan.
Du kallar honom "turken" och säger dom inte platsar men vill skriva på ett avtal som binder oss att försvara och dö för "turken".
Desamma svenskar (?) du nämner tror ju att de slipper dö för Sverige i händelse av krig om vi är med i NATO, så de fattar knappast att ett medlemskap innebär att de ska vara beredda att dö för turken.

Nato är för många ett sätt att slippa ta ansvar - tror de.
Citera
2022-05-14, 10:26
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Ja helt rätt vi skickar hem terroristerna till deras hemländer så blir det lugn och ro i sverige igen
Hahaha exakt. Skicka tillbaka alla PKKare till Turkiet.
Citera
2022-05-14, 10:26
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
@ Moderatorer: Ändra gärna titel på tråden. Den är ju inte sann (ännu, i alla fall).

Däremot så far ju inte Erdogan med någon direkt osanning. Sverige har ett gott hjärta till män som förtrycker, terroriserar och förtrycker. Den som säger annat är vänsterpolitisk och/eller helt sonika dum i huvudet.

Så, tycka vad man vill om Turkiets president och (ironiskt nog) landets minst sagt medeltida rättsväsen, men fel har han inte, den där oberäknelige Erdogan.

För övrigt så tycker jag att Sveriges paniska beteende att ansluta till NATO, nu när den gamla "vi behöver inte nåns jävla hjälp"-kaxighet hoppat upp och bitit landet i arslet, är urbota patetiskt. Så dags, liksom. Och så har vi mage att böla över att vi, på inte helt felaktiga grunder, riskerar att nekas medlemskap.

(Nej, jag är inte emot svenskt NATO-medlemskap.)
Det är lite festligt att se hur många Nato-positiva som plötsligt nyktrar till litegrann och ser vad det är regeringen försöker sig på (jag säger inte att just du måste vara en av dem, Dr.Necessitas). Att det är förhastat, att det är dåligt tajmat och uppenbarligen dessutom dåligt förankrat. Att det råder masshysteri i Sverige. Det har varit väldigt mycket, "jag är egentligen för Nato, men fan vad pinsamt om det skiter sig nu", i den här tråden. Och så kan man inte annat än att erkänna att Erdogan ju knappast har fel.

Det skulle uppstå en, ska vi säga, spännande situation inrikespolitiskt om terrorist-vännerna och Nato-vännerna måste skylla på varandra — ibland inom samma parti.
Citera
2022-05-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Hahaha exakt. Skicka tillbaka alla PKKare till Turkiet.

Turkiet tar ju hand om dem på lämpligt sätt då istället för att ösa bidragspengar över dem som Sverige gör. Jag förstår att Turkiet inte vill ha med ett sådant land som Sverige.
Citera
2022-05-14, 10:31
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Desamma svenskar (?) du nämner tror ju att de slipper dö för Sverige i händelse av krig om vi är med i NATO, så de fattar knappast att ett medlemskap innebär att de ska vara beredda att dö för turken.

Nato är för många ett sätt att slippa ta ansvar - tror de.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Citera
2022-05-14, 10:33
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Turkiet tar ju hand om dem på lämpligt sätt då istället för att ösa bidragspengar över dem som Sverige gör. Jag förstår att Turkiet inte vill ha med ett sådant land som Sverige.
Sverige har blivit en skitland med sitt vurmande för allehanda kriminella . Varningslampa för de styrande vad de sista 20 åren har gjort med Sverige. Nu är vi inte ens välkomna i Nato.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in