2022-05-14, 00:42
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Zelensky får väl komma till förhandligbordet med rimliga krav.
Han behöver inte komma till bordet mr. VI kommer till bordet istället.....och såklart med våra krav....som du resonerar - geopolitiska resultat. Förstå istället för att försöka klammra dig fast vid en utopi som var dömd redan innan den skapades i den stackars sekundära kreationens valnöt. Det är över....finito,incantata
Citera
2022-05-14, 00:43
Medlem
Citat:
Zelensky får väl komma till förhandligbordet med rimliga krav.

Han har redan rimliga krav till skillnad från aset i Kreml.
Citera
2022-05-14, 00:44
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Den staden grundades av svenskarna och hette Nyen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyen?wprov=sfti1

Sedan förlorade vi den och fienden byggde en större stad och namngav den efter Karl XII antagonist för att håna oss litegrann.

I praktiken beundrade dock Tsaren Europa och eftersom han rike var helt outvecklat och närmast efterblivet så ville han ha en huvudstad som var närmare Europa. Det här sågs dock inte med blida ögon mer österut av moskoviterna som ville stänga dörren till väst och dess dekadenta leverne.

Känns mönstret igen…!?

Putte är helt historielös.
Känner väl till min lilla stads historia japp....En underbar stad....rysk som svensk
Citera
2022-05-14, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Bara för ryssarna att "kalla in de" och börja dokumentera, varför gör man inte det ?

Om du inte litar på FN, varför inte dra in Kina och låta de se på saken ?

Tycker det vore en bra ide om indien och kina hade observatörer där.
Citera
2022-05-14, 00:45
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Stalin delade upp lite godtyckligt. Den uppdelningen måste jag säga är i närtid. Så kompisar mördar civila i Donbas bara för att dom är rysktalande. Trot du att dom någonsin verkligen har velat tillhöra Ukraina?
Det var väl Lenin som delade upp "Sovjet". Kanske ett misstag men det ursäktar fortfarande inte ett krig för att erövra områden med medeltida argument.

Det finns exempelvis arabiska och latinoländer som klarar av att leva sida vid sida utan att kriga utifrån de argument du framför men orchryssen kanske är en extra primitiv homo sapiens?
Citera
2022-05-14, 00:45
Medlem
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=93916

Fredag ble ukrainske militære observert mens de lastet lik inn på et militært tog.

Ukraina har sagt de vil sende likene av falne russiske soldater hjem, slik «normen for internasjonal humanitær rett er», ifølge Volodymyr Lyamzin, leder for det sivil-militære samarbeidet i Ukraina.

Ryssland är en stor skam för mänskligheten!
Citera
2022-05-14, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Nej det stämmer inte, men eftersom du inte gillar FN eller någon annan oberoende organisation så behöver du såklart inte bry dig om fakta. Precis som att Ryssland inte bryr sig om internationell rätt eller mänskliga rättigheter.

Like lite som att USA gör det
Citera
2022-05-14, 00:46
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag har stirrat på kartor väldigt mycket.
Jag kan se att en ukrainsk offensiv har slagit tillbaka ryssen i Kharkivområdet och att ryssen kanske rört sig några kilometer på en annan front. Låter som en supersucce för ryssen.
Och om det skulle visa sig att ryssen nu helt plötsligt avancerade mer än tillåtet, så kommer vi självklart ordna detta eftersom att det inte är tillåtet på den riktiga kartan
Citera
2022-05-14, 00:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Precis, det konstiga i det hela är att om Sovjet fick nog då, varför får inte ryssen nog nu?

Jag tror att Putin är betydligt knäppare än alla tidigare Sovjetledare förutom Stalin.

Ja det är frågan. Kanske man inte hunnit inse ännu. ta in det. Det handlar inte enbart om alltså döda. Det kommer krylla med folk som förlorat lemmar, vara fysiska och/eller psykiska vrak för livet. Vi vet ju att man har försökt dölja förlusterna som tex gällande Moskva. Men sådant gick inte att dölja för folket ens under Sovjettiden. Saken är nog att det kommer bli ett jävla uppvaknade när folk inser hur stort detta är.

Han kommer allt mer i en egen nivå. Om vi bortser från Stalin så hade ledare i Sovjet åtminstone en balans, en viss återhållsamhet. Något som Putin verkar sakna helt hållet.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Tror nog mest att Ukrainarna vill bli av med alla ryska lik som ligger och skräpar.
Sen är det en sanitär olägenhet att ha dessa lik ruttnandes där för Ukrainarna.

Absolut, det spelar en roll också. Sedan är det så tycker jag också att det är moraliskt rätt. Det kommer dagligen in rapporter att ryska soldater betett sig värre än djur, och många ryssar verkar leva i ett parellellt universum i fråga om verklighetsuppfattning.

Men det ska just vara skillnaden mellan Ryssland och Ukraina, Ukraina är och ska vara bättre. Hur svårt ett beslut än är, eller svårt att genomföra så tycker jag alltid Ukraina förtjänar uppskattning och cred när de visar att krigets regler följs, trots att Ryssland inte gör det.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Att Ryssland ska ut från Ukraina låter rimligt, men det är inte upp till mig att bestämma. Ukrainare ska nämligen bestämma över sin egna framtid, det ska inte du, jag eller Ryssland göra.

Definitivt. Men det får bli det Ukraina som är kvar, d.v.s. det utan Krim och Donbas.
Citera
2022-05-14, 00:48
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Like lite som att USA gör det

Jag kan kritisera USA för mycket, men denna tråd handlar om Rysslands invasion och krigsbrott i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in