2022-05-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att turkarna lät påskina för Linde.att de var ok med att Sverige går med säger mig att Erdogan (och Putin) ville ha det exakt så här. Eller så ljuger Linde, det vore förstås inte första gången...
Alltså, Linde har haft kontakt med turkarna om svenskt NATO-medlemsskap. Det har säkert varit intressanta diskussioner men man måste förstå begränsningen av sådana. Linde har med all sannolikhet inte ställt frågan: stöder Turkiet svenskt NATO-medlemsskap?

Varför har hon inte gjort det? Därför att den enda som skulle kunna besvara den frågan är Erdoğan och han har Linde inte haft kontakt med då det gäller NATO-medlemsskap.

Men nu vet vi vad han har sagt. Att Linde har tolkat in något annat i överläggningarna med turkarna än vad Erdoğan idag sagt visar blott på hennes bristande erfarenhet av internationell politik och att hon tagit sig vatten över huvudet.

Hennes reaktion idag på Erdoğans uttalande visar också på väldigt dåligt politiskt omdöme. Hon borde ha sagt att hon förstår Turkiets synpunkter och att vi fortsätter dialogen med Turkiet. Istället säger hon i princip att Turkiet fört henne bakom ljuset. Vilken blådåre – men bra för oss som inte vill att Sverige skall in i NATO.
Citera
2022-05-13, 22:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Sverige är det största landet i Norden/Skandinavien. Med den mäktigaste armen trots lite lägre deltagar siffror. https://www.globalfirepower.com/

Vi har en lång stor kust längs Östersjön som tillsammans med Gotland som gör oss extremt intressanta ur ett geopolitisk perspektiv, men också militärstrategiskt.

Det är 80mil till Kaliningrad vilket motsvarar ungefär 15h-20h med marina förband. Här finns marina spetsnazförband stationerade sen 30 år sedan tillbaka sedan för att bedriva sabotage och spionage emot Sverige.

För mer information se google, Böcker av Jans-Ove Nilsson och Gunnar Ekberg.
Jo Jo, det där har ju diskuterats länge. Jag menar varför just nu? Det tycks ju vara så väldans bråttom.
Citera
2022-05-13, 22:58
Medlem
Riktigt pinsamt blev det i kvällens Rapport-sändning där debaclet avhandlades med både ett “reportage" och kommentarer i studion. Inte med ett enda ord kommenterades Ärdåganz själva påstående om sakförhållandet i Sverige. Ridå!
Citera
2022-05-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Jag vet om att både Grekland och Turkiet har blockat andra länder tidigare från att ansluta sig till NATO.

Jag tror inte att Linde har träffat Erdoğan, men har inte heller Googlat för att kolla upp det. Normalt träffar presidenten bara andra presidenter eller premiärministrar, om det inte är Lavrov som kommer på besök, lite annan dignitet på Linde och Lavrov…

Regimledaren Andersson får nog packa ryggsäcken och ge sig av till Ankara och lyssna på de politiska direktiven från Erdoğan för att han skall ändra inställning. Men jag tror knappast att det räcker.

Turkiet ser på Sverige och ser bara problem.

Försöker snarare förstå om Turkiet är seriöst. Om ett land säger. - Det här landet är dåligt (oberoende av vad de dänger till med) och de borde inte få vara med i vår klubb. Kan samma land gå ut några dagar senare och säga - Hej svejs vi har ångrat oss välkommen till klubben. Bara sådär. Alltså efter ett möte med Linde. Överförenklar men är väl ungefär vad jag menar och faktiskt inte begriper.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jo, ärligt talat mer sannolikt att det är medias makt som manifesterat sig än att det skulle vara Zelensky som övertalat den svenska regeringen. Trots att det officiella Sverige har en enorm respekt för den ukrainska ledningen just nu.

Fast samtidigt... Vi har ju en Nato-lobby i Sverige sedan gammalt, med sina organ i form av mer högersinnade publikationer (alltså moderata, liberala tidningar). Den ser sin chans nu. Och tar vi Aftonbladet, sossarnas blaska, så har den svängt först i samband med att Socialdemokraterna gjorde sin plötsliga helomvändning.

Jag kan inte dra några andra slutsatser än att Nato-vännerna i den svenska moderat-högern fått vind i seglen pga. kriget i Ukraina, och att deras skrivelser påverkat regeringen/riksdagen i Nato-positiv riktning.
Ryssland ser NATO som en ren provokation idag.
Ingår vi medlemsskap bidrar vi givetvis till provokationen.
Står vi fast vid vår neutralitet finns ingen risk i världen att Ryssland skulle få för sej att göra sej till ett hot mot oss.
Allt är bara ett enda stort fulspel på hög politisk nivå där helt andra intressen styr agendan.
Men tyvärr är våra politiker alldeles för veka för att stå emot sunt logiskt tänkande. Det har tagit alldeles för stora proportioner detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det stora problemet är att man tillåtit ett skitland som Turkiet att vara medlem, även efter deras annektering av Cypern.
Det var en jättegroda. En riktig indianare. Man tänkte väl geografiskt/strategiskt, men missade vilka satans grottmongon turkar är med sin sagobok.
Citera
2022-05-13, 23:00
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jo Jo, det där har ju diskuterats länge. Jag menar varför just nu? Det tycks ju vara så väldans bråttom.

Ja, Se Ukraina. Icke medlem totalt överkörd.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Det finns ju inte hällristingar om det men bättre än så här blir det inte till alla rysstrolls förtret...

https://www.theguardian.com/world/2022/may/11/johnson-security-assurances-sweden-and-finland-not-just-symbolic

The UK statement goes further than any bilateral guarantees made so far by any other Nato country and is designed to cover the potentially vulnerable transition period between Nato membership application and full membership, the point at which Nato’s full article 5 collective defence protections kicks in. That transition is perceived as the moment of maximum risk for Stockholm and Helsinki and could last as long as 12 months as each of the 30 Nato states must ratify their membership.

Björn Fägersten, senior research fellow at the Swedish Institute of International Affairs, said the British offer “gives an extra layer of assurance in the event of an attack. It is written down and Boris Johnson was quite specific in terms of talking about increased deployments by the military, air force and naval operations.”

Den deklarationen håller, brittiska flottan siktas snart vid vinga...

Jag tror likväl att vi bör hoppas på att inte UK tvingas "visa sina kort".

Jag hoppas dock innerligt att jag har fel.
Citera
Medlem
Mycket bra Turkiet!
Citera
Medlem
R5As avatar
Mycket bra. Underbara nyheter.
Citera
2022-05-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Är inte rubriken lite missvisande? Erdogan har väl ännu endast sagt att han inte är positiv till att Sverige och Finland går med i NATO.

Att inte vara positiv är inte samma sak som att säga nej.

Poängen är att Turkiet måste vara positiv för att Sverige skall släppa in i NATO.

Turkiet måste aktivt fatta ett beslut om ratificering av en svensk ansökan, så ja, han har sagt att detta kommer Turkiet inte att göra.

Att lägga in ett Veto innebär ingen aktiv handling, som t ex i FNs säkerhetsråd. Det räcker med att Turkiet inte ratificerar ansökan, dvs inte ens behandlar den, istället ignorerar den.
Senast redigerad av lazarevich 2022-05-13 kl. 23:11.
Citera
2022-05-13, 23:02
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Ja, Se Ukraina. Icke medlem totalt överkörd.

Att jämställa oss med ukraina är som att jämställa iran med afghanistan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in