2022-05-13, 22:37
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
I ett försök att förstå processen så undrar jag om det här har hänt tidigare? Alltså att ett land går ut offentligt och kritiserar ett ansökande land.

Om det var en förhandlingsfråga och Turkiet vill ha ett eller annat så borde de väl sköta det mer diskret. Linde lär ha träffat Erdogang tidigare och fanns det protester eller tveksamheter så borde de väl dessa vara lösta.

Eller har jag fel?
Turkiet vill tydligt signalera till Ryssland...
Citera
2022-05-13, 22:37
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
CIA försökte kuppa bort Erdoğan med hjälp av Gulen-anhängarna, men det misslyckades. Den första som ringde upp Erdoğan under kuppförsök var Putin, som gav honom sitt stöd.

Att Sverige och Turkiet är fiender vet vi sedan förut, så nu är det pay-back time. Turkiet ändrar sig inte vad än USA och UK säger. CIA kan ju försöka sig på ett nytt kuppförsök eller så försöker man kasta ut Turkiet ur NATO. Det är väl enda vägen som Sverige har in i NATO.

Hur vet du allt? Jobbar du på FRA?
Otrolig historia iaf, CIA kuppa ett NATO land...
Citera
2022-05-13, 22:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Frågan är förstås vem som sagt till Maggan att Sverige omedelbart bör gå med i NATO.

Senast i höstas sa Hultqvist att en ansökan om natomedlemskap skulle göra Sverige till en måltavla för Ryssland. Vi ser ju alla S helomvändning.
Det skulle kunna vara Zelensky som har sagt det. Zelensky efter att ha konfererat med Washington.
Citera
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Jo, precis min tanke, alltid undrat när Sverige ska få ta konsevenserna av sitt stöd för Muslimska Brödraskapet, Hamas, PKK, och alla andra terror grupper vi öser pengar över och ger en bas att operera ifrån.

Nu klarar vi oss ytterligare ett par decennium.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det kommer inte att gå åt skogen, om USA är angelägna om att Sverige ska gå med så kommer det inte gå åt skogen. Alla har sitt pris.
Hur angelägna är då USA?
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Dealen med UK gäller ju oavsett Nato eller inte. Vi får helt enkelt intensifiera och fördjupa det samarbetet istället och sluta liknande deals med USA och våra grannländer. Bonusen är ju att vi slipper hjälpa turken när han skiter i det blå skåpet och ger sig på en starkare granne...

Så vitt jag har förstått det existerar det inget bindande avtal med BoJo eller UK.

"Upp flyga orden,…"
Citera
2022-05-13, 22:40
Medlem
Stones avatar
Jag är förbannad på media som inte har ställt några svåra frågor till politiker om kärnvapen och allians med USAs stora krigsmakt NATO. Det ger också ökad risk för terrorism. Sverige är inte alliansfria längre. Detta är ett stort misstag.
Citera
2022-05-13, 22:41
Medlem
Tror det går att lösa.
Först och främst måste nog USA släppa sin ekonomiska krigsföring mot Turkiet, betala för nöjet dem har haft och ge Turkiet fullt stöd i sitt närområde.
Samma sak med Sverige, betala för skadan dem har ådstakommit Turkiet genom sitt propagandakrig och stöd för terroristgrupper.
Därefter måste Sverige terrorklassa grupper som Turkiet anser är terrorister.
Löser dem det kommer Turkiet släppa in Sverige.
Finland kommer de släppa igenom.
Citera
2022-05-13, 22:42
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hur angelägna är då USA?

Väldigt angelägna!
Citera
2022-05-13, 22:43
Medlem
KillenArCPs avatar
Fattiglappen Erdogan böjer gladeligen för Putin och springer hans ärende. Nej du Erdogan, vi kan skicka tillbaka lite turkar till dig och en jävla massa med gripenplan. Sedan slipper vi alla dessa jävla turkar.
Citera
Medlem
FarangDingDongs avatar
"War makes for strange bedpartners" som vi säger här i London.

Jag är aktiv moderat sedan 1975 f.d. reservare och motstådare till Svensk NATO-medlemskap. Kanske inte vad man förväntar sig med min bakrund men mina skäl är helt rationella:

!. Ett NATO-medlemskap är dyrt och dåligt för Sverige och svensk försvarsindustri. Likt EU medlemskapet kommer vi få betala mer än vi får tillbaka samt att vår industri kommer förlora order till framförallt amerikansk industri p.g.a. NAO standards.

2. ryssland utgör INTE ett reellt hot mod sverige sedan sovjets fall. Än mindre nu när de förlorat så mycket av sin offensiva kapacitet de senaste månaderna. Vidare kommer ryssland aldrig mer att bli ett hot som alla som studerar demografi vet. ryslands befolkningspyramid är därtill alltför skev.

Jag trodde aldrig jag skulle se mig på samma sida som den vidrige erdogan men här är vi nu. Han har dessutom rätt. såssarna och vänstern men även MP hyser kurdiska terroristsympasitörer i sina led. Säkert de andra partierna också men inget jag vet säkert.

Den huvudsakliga anledningen att detta händer är at såssarna vill döda NATO-frågan innan valet. De vill att valet handlar om välfärden och inte om säkerhetspolitik som de riskerar en valförlust på.

Vi får hoppas på turen. erdogan blockerar Sverige men släpper igenom Finland. Då behöver vi aldrig mer diskutera NATO-medlemskap.

Men det kommer inte att hända. USA kommer vrida om armen på turken samt ungraren och kroaten också om de piper. Såär det med det bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
I ett försök att förstå processen så undrar jag om det här har hänt tidigare? Alltså att ett land går ut offentligt och kritiserar ett ansökande land.

Om det var en förhandlingsfråga och Turkiet vill ha ett eller annat så borde de väl sköta det mer diskret. Linde lär ha träffat Erdogang tidigare och fanns det protester eller tveksamheter så borde de väl dessa vara lösta.

Eller har jag fel?

Jag vet om att både Grekland och Turkiet har blockat andra länder tidigare från att ansluta sig till NATO.

Jag tror inte att Linde har träffat Erdoğan, men har inte heller Googlat för att kolla upp det. Normalt träffar presidenten bara andra presidenter eller premiärministrar, om det inte är Lavrov som kommer på besök, lite annan dignitet på Linde och Lavrov…

Regimledaren Andersson får nog packa ryggsäcken och ge sig av till Ankara och lyssna på de politiska direktiven från Erdoğan för att han skall ändra inställning. Men jag tror knappast att det räcker.

Turkiet ser på Sverige och ser bara problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in