2022-05-13, 20:58
Medlem
Termos99s avatar
Precis som här på FB försöker Ryssland sprida rykten och påhitt som fakta.

USA: Ryssland sprider desinformation genom säkerhetsrådet

USA anklagar återigen Ryssland för att använda FN:s säkerhetsråd för att sprida desinformation och konspirationsteorier om biologiska vapen i Ukraina.

Den ryske FN-ambassaören Vasilij Nebenzia sade på vid mötets öppnande under fredagen att den ryska regeringen mottagit "mycket oroande bevis" för att det amerikanska försvarsdepartementet är direkt inblandat i genomförandet av "farliga biologiska projekt som ser ut som ett hemligt biologiskt militärprogram" i Ukraina.

USA:s biträdande ambassadör Richard Mills beskrev de ryska påståendena om amerikansk inblandning i ett program för biologiska vapen för "kategoriskt falska och löjliga".

SVT
Citera
2022-05-13, 21:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Säkert inga lätta förhandlingar.

Samtal om Azovstal-evakueringar uppges gå trögt

Ukrainas vice premiärminister Iryna Veresjtjuk säger att förhandlingarna med Ryssland om att få ut stidande soldater från det belägrade stålverket Azovstal är "mycket svåra".

"Resultatet kanske inte blir till allas belåtenhet, men vår uppgift är att att evakuera våra pojkar. Alla. Levande", skriver
Veresjtjuki i ett inlägg som publicerats online, enligt Reuters.
Hon gav inga ytterligare detaljer om de pågående förhandlingarna.

SVT

Hmm, mycket bra att de försöker men jag blir lite fundersam på det jag fetade i ditt citat, vad menar hon egentligen med att det kanske inte blir till allas belåtenhet, ska Azov tvingas att kapitulera först eller vad antyder hon?
Citera
2022-05-13, 21:12
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ukraina fortsätter motståndet.

A building used as ammunition depot destroyed by Ukrainian Territorial Defense forces (Azov/Dnipro)

https://www.youtube.com/watch?v=oEBHfZAiwl4

Enligt liveuamap är Dnipro inte i Rysskontrollerat område, händelsen nämns heller inte. Skitsida?
Citera
2022-05-13, 21:24
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Wow, gripande på nåt sätt. Fyfan vilket jävla krig. Han har ingen aning om vad han gör där, och vad han ska göra.

Kan bara instämma. Jävlar alltså, vilken inblick. Och ett så otroligt sorgligt exempel på hur jävla onödigt det här kriget är.

Den där killen hade kunnat ha ett normalt jobb och ett normalt liv tillsammans med sin familj om han inte levde i Putins absurda fascistsamhälle. Han påminner mig om många av de personer som jag växte upp med och det är svårt att inte tänka på att många av mina skolkamrater säkert hade kunnat sluta som kanonmat om vi växte upp i ett annat samhälle.

Hela den här filmen känns som en sjukt absurd mix av ett vanligt WT-liv alá Björn Rosenström och Starship Troopers. Nästan svårt att acceptera att det är på riktigt.
Citera
2022-05-13, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Kan bara instämma. Jävlar alltså, vilken inblick. Och ett så otroligt sorgligt exempel på hur jävla onödigt det här kriget är.

Den där killen hade kunnat ha ett normalt jobb och ett normalt liv tillsammans med sin familj om han inte levde i Putins absurda fascistsamhälle. Han påminner mig om många av de personer som jag växte upp med och det är svårt att inte tänka på att många av mina skolkamrater säkert hade kunnat sluta som kanonmat om vi växte upp i ett annat samhälle.

Hela den här filmen känns som en sjukt absurd mix av ett vanligt WT-liv alá Björn Rosenström och Starship Troopers. Nästan svårt att acceptera att det är på riktigt.

Han har ju växt upp under hela Putins hjärntvättningsperiod och säkert gått hela vägen från deras första barnorganisationer.

Man ska inte skämmas för att man är ryss men man ska fan skämmas för var landet är påväg. Med alla deras förutsättningar hade Ryssland utan problem varit som Norge idag och det är inte någon annans fel än deras eget.
Citera
2022-05-13, 21:30
Medlem
Ukrainas försvarsministerium planerar att mobilisera 1 miljon man till armén.

Vi måste skicka mer vapen mycket mycket mer. Framförallt vaska fram tung krigsvinnande utrustning.
Hoppas USA är igång med massproduktion av skyddsutrustning maskingevär.
Citera
2022-05-13, 21:33
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, mycket bra att de försöker men jag blir lite fundersam på det jag fetade i ditt citat, vad menar hon egentligen med att det kanske inte blir till allas belåtenhet, ska Azov tvingas att kapitulera först eller vad antyder hon?

Ja vi får bara se, Ukraina vill såklart ha hem killarna och tjejerna som så exemplariskt kämpat och som Ryssland inte kunnat att besegra. Just nu är det beroende på Ryssarnas goda vilja, talas nog om att byta ut mot ryska fångar. Jag tolkar det som att vare sig Ryssland eller Ukraina kommer att få som dom vill.

Det är för mig och för de flesta en overklig tanke att vara tämligen, hel, ren och mätt. Medans andra krälar runt i tunnlar under beskjutning utan tillgång till allt de flesta av oss har till vardags, rent vatten, en fungerande toalett, sjukvård... eller bara att kunna se solen och himlen. Tänk vilken lyx vi har det.

Jag vill att alla kan få komma ut och hem, de har gjort mer än vad som förväntats av dem. Dessvärre är krig och rättvisa två saker som inte hör ihop, krig är skit och det gör bara att jag ogillar Putin ännu mer som startade detta.

Men jag hoppas verkligen att alla försvararna kan få evakueras.
Citera
2022-05-13, 21:39
Medlem
Termos99s avatar
Kanske inga direkta nyheter för de som följer tråden.

De omringade ukrainska soldaterna i Mariupol fortsätter försvara sig, hamnstaden Odessa har blockerats och ett försök att ta sig över en flod i Donbas ledde till katastrof för Ryssland.

– Det är ett väldigt betydande nederlag, säger Ilmari Käihkö, docent i krigsvetenskap vid Försvarshögskolan.

Den mest betydande utvecklingen i kriget är enligt Ilmari Käihkö att ukrainska styrkor lyckats slå tillbaka Ryssland norr om Charkiv. Ukrainska soldater har alltså lyckats ta sig in nära den ryska gränsen.

– Det återstår att se om Ryssland kommer att trycka tillbaka. Det rapporteras om att Ryssland har samlat betydande styrkor på sin sida av gränsen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/front-for-front-sa-gar-det-i-kriget
Citera
2022-05-13, 21:47
Avstängd
Citat:
Kort generell reflektion..

Ukraina som land var inte som Sverige, eller Norden. De både har och hade problem med korruption. Så ett land att ogilla, gilla eller inte bry sig om. Men de ville bort från korruption och förtryck av Ryssland. De ville bestämma sin egna framtid.

Och efter invasionen har de imponerat stort, de har visat vilka de är, ett folk som slåss för sin frihet, sina familjer och sitt sätt att leva. Det land som invaderat har behandlat Ukrainare som skit, ja tom hävdat att Ukraina inte finns. Eller som det sagts i denna tråd, Ukrainare ska förintas och utplånas. Ryssland vill mycket tydligt förinta Ukrainare som folk och dess kultur.

Jag tar av mig hatten för människor som så resolut står upp mot en aggressiv granne som med hot och våld vill tvinga på Ukraina sin vilja.

Ja den som levt under Sovjet vill oftast inte tillbaka dit. Ukrainare vet att kriget både kan bli hårt och utdraget, det är redan hårt med förluster för båda sidor. Hur kriget slutar eller när vet ingen, det kan Ryssland påverka mest genom att avbryta aggressionen.

Vi som stöder Ukrainas rätt till självbestämmande måste vara beredda på att detta kan hålla på länge, och vara inställda på att hålla ut lika länge som dom. Att kalla ut Rysslands lögner när de publiceras här. Och jag skulle uppmana alla att även lyssna till oberoende källor som behandlar påstådda krigsbrott Ukraina begått. För Ukraina ÄR och ska vara bättre än Ryssland. Låt Ryssland vara Mordor och stöd Ukraina att bli ett bättre land, som en kompis eller vän som faktiskt också kan säga när någon gör fel.

All styrka och Heder till försvararna av Ukraina! I detta pisskrig lyser Ukrainas försvarsvilja upp en mörk himmel.

På fälten, i källarna eller var ni är är. Världen ser er och er kamp.

Jag instämmer i hela utlåtandet, leve Ukraina.
Citera
2022-05-13, 21:55
Medlem
Hur mycket har Ukraina ägnat sig åt minering (som är extremt effektivt mot invaderande)
och hur bra eller dåligt har resultatet av detta blivit
Citera
2022-05-13, 21:59
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ukrainas försvarsministerium planerar att mobilisera 1 miljon man till armén.

Vi måste skicka mer vapen mycket mycket mer. Framförallt vaska fram tung krigsvinnande utrustning.
Hoppas USA är igång med massproduktion av skyddsutrustning maskingevär.
Detta är inte riktig information Spugge, så snälla låt bli att agera lika korkat som pro-ryssen gör här. Ok?
Citera
2022-05-13, 22:07
Medlem
Varför utser inte bara Ryssland krig och atombomber Ukrainas huvudpunkter. Kriget slut inom 24h. Varför dras denna clownshow ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in