2022-05-12, 21:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När det nämns i förhörssammanfattningen framgår inte vem som nämner "handledsväska", som det är skrivet finns det en klar möjlighet att det är polisen som ställer en ledande fråga.

Det kan ha varit en handledsväska. En vapenväska. Ett hölster. En dokumentväska. En plånbok. Nån slags väska är väl det vi har.

Lägg då till att första gången ordet "handledsväska" nämns så är det Holmér som säger det. På ett sätt som antyder att det är hans egen tolkning. "...en liten väska. Eh... En handledsväska eller motsvarande"
Men skyll inte på TP och Filter, det är inte dom som har skrivit förhörsprotokollet(n) och den där Ström är ju inte mycket att lita på. Det var ju han som skrev det där PM:et som friade Engström .
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-05-12 kl. 21:18.
Citera
2022-05-13, 00:07
Medlem
Citat:
När det nämns i förhörssammanfattningen framgår inte vem som nämner "handledsväska", som det är skrivet finns det en klar möjlighet att det är polisen som ställer en ledande fråga.

Det kan ha varit en handledsväska. En vapenväska. Ett hölster. En dokumentväska. En plånbok. Nån slags väska är väl det vi har.

Lägg då till att första gången ordet "handledsväska" nämns så är det Holmér som säger det. På ett sätt som antyder att det är hans egen tolkning. "...en liten väska. Eh... En handledsväska eller motsvarande"

Här är Håkan Ström plötsligt Gud i den förvridna Filter-fabriken men när han, som skött förhören när det begav sig, insåg att Skandiamannen bara var en snackpåse så var det fel…😀

Underbart att få bekräftat att inte ens YN såg en handledsväska, som Krister Petersson påstod, och då är det väl bara att låsa tråden och gå vidare?
Citera
2022-05-13, 05:36
Medlem
Citat:

Fast Engström har ju även hört "supervittnet" sagt Handledsväska så tydligen är det ett vittne till som sett Handledsväska ju...

Ljuger dock Engström här så kan man verkligen fråga sig varför !

En väldigt märklig lögn isåfall o skulle man analysera lite lögnen så blir den obegriplig som oskyldig...

Som skyldig vill han ju få något fäste att vara förväxlad i gränden....
Senast redigerad av Problem2020 2022-05-13 kl. 05:40.
Citera
2022-05-13, 09:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast Engström har ju även hört "supervittnet" sagt Handledsväska så tydligen är det ett vittne till som sett Handledsväska ju...

Ljuger dock Engström här så kan man verkligen fråga sig varför !

En väldigt märklig lögn isåfall o skulle man analysera lite lögnen så blir den obegriplig som oskyldig...

Som skyldig vill han ju få något fäste att vara förväxlad i gränden....

Nej det vet vi faktiskt inget om. Att SE senare lagt till även handledsväska i uppgifterna är det vi vet.
I början endast mörk rock.

Att det är en konstig lögn är en fråga man kan ställa sig. Eller så handlar det om att förstärka känslan av "förväxling" för polisen genom att ta upp alla andra attiraljer han hade på sig. Polisens sak att avgöra vad som är fel från detta vittne kontra det man faktiskt tror sig veta om GM. Mörkblå täckjacka
Vi vet inte om SE minns alla detaljer heller.
Citera
2022-05-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej det vet vi faktiskt inget om. Att SE senare lagt till även handledsväska i uppgifterna är det vi vet.
I början endast mörk rock.

Att det är en konstig lögn är en fråga man kan ställa sig. Eller så handlar det om att förstärka känslan av "förväxling" för polisen genom att ta upp alla andra attiraljer han hade på sig. Polisens sak att avgöra vad som är fel från detta vittne kontra det man faktiskt tror sig veta om GM. Mörkblå täckjacka
Vi vet inte om SE minns alla detaljer heller.

Jag menar ju också såklart att detta troligen inte har sagt av någon...

Men vad jag tycker är märkligt isåfall är att Engström vill förstärka en förväxling...

Du o jag har ju pratat lite om det o jag har aldrig riktigt tänkt på denna detalj som faktiskt är märklig..

Låt säg då att handledsväska bara var ett hittepå så kan ju hela "supervittnet" också vara ett hittepå...!?

Då börjar det bli ännu märkligare varför Engström velat bli förväxlad ?
Citera
2022-05-13, 15:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Men vad jag tycker är märkligt isåfall är att Engström vill förstärka en förväxling...

Du o jag har ju pratat lite om det o jag har aldrig riktigt tänkt på denna detalj som faktiskt är märklig..

Låt säg då att handledsväska bara var ett hittepå så kan ju hela "supervittnet" också vara ett hittepå...!?

Förvisso, men jag menar mer att en lögn som förändrar sig så här är märkligare.
Att han inte minns vad han ljugit om, lägger till fler lögner/detaljer då han utökar med handledsväska, glasögonen..

Att han förstärker sin känsla/uppfattning med att rabbla upp allt han hade på sig är klart enklare.

Så som man gör när vi vill förstärka något så brukar man ta i lite extra.
Ut i gatan och stoppade 20 bilar är ett annat SE-exempel.
Jag gick runt halva stan, innan jag hittade. Mitt exempel.
Citera
2022-05-13, 15:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Vänd på det då. Är det inte konstigt att GM SE skulle önska trycka på förväxlingen. Såna som du tycker ju det är misstänkt.

Du menar ju i stort sett att i ett läge där det förekommer väldigt varierande signalement så tjatar han om hur förväxlande lik han är GM...
Citera
2022-05-13, 16:15
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Att han inte minns vad han ljugit om, lägger till fler lögner/detaljer då han utökar med handledsväska, glasögonen..

Att han förstärker sin känsla/uppfattning med att rabbla upp allt han hade på sig är klart enklare.

SE säger också i förhöret den 10.3 att personen som lämnar vittnesmålet om signalementet inte varit på platsen i inledningsskedet. Uppenbarligen för att förminska betydelsen av signalement.

SE kan väl rimligtvis inte veta i vilken position den personen befann sig vid själva mordet. De flesta vittnen satt ju i olika bilar runt om i korsningen.

Varför säger vittnet SE en sådan sak?
Citera
2022-05-13, 17:04
Medlem
Citat:
Vänd på det då. Är det inte konstigt att GM SE skulle önska trycka på förväxlingen. Såna som du tycker ju det är misstänkt.

Du menar ju i stort sett att i ett läge där det förekommer väldigt varierande signalement så tjatar han om hur förväxlande lik han är GM...

Okej men låt sig att vi inte vänder på det utan enbart förhåller oss till det han påstår...

1 Antingen hör han verkligen ett vittne som säger sig ha sett en handledsväska på brottsplatsen....

2 Antingen ljuger han om det o vill mena på att han kan ha blivit förväxlad..

Vad är din tolkning ?
Citera
2022-05-13, 17:09
Medlem
Citat:

Jag tolkar det som han återigen läser i tidningen om YN o handledsväska o kanske faktiskt börjar ana oråd....

Kan det inte vara så att han sen själv lägger till överhöringen om handledsväska för att på det sättet skaffa sig "alibi" genom att blivit förväxlad....!?

För jag menar ju att han faktiskt förstärker förväxlingen med stålbågade glasögon o handledsväska av en anledning....
Citera
2022-05-13, 17:14
Medlem
Citat:

Jag ska försöka ge mig på ett svar på detta....

Vi kan ju enbart spekulera om hur pressad Engström känner sig o då kan ju förväxling vara ett ESS som Engström känner sig pressad att använda....

Vi kan ju nu i efterhand kanske tänka att Engström inte var så pressad o inte alls behövt använda sig av förväxling men vi vet inte hur han upplevde det som GM !
Citera
2022-05-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
En väska med måtten 20x15 sa YN, i själva verket var SE:s väska hela 22x15, åtminstone den han hade med sig till aprilförhöret. I 4 mars-förhöret sa hon "en mindre väska som påminde om en handledsväska".

Här YN-förhören den 2 och 4 mars

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Yvonne-Nieminen.pdf

Och här den springande mannen hon mötte, med den där bögslungan som var hans kännemärke enligt kollegorna på Skandia.
https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/

SE sa 1 mars att Supervittnet nämnt "mörk rock och keps", den 10-11 mars kompletterade han (fortfarande via samma Supervittne) med stålbågade glasögon och handledsväska då även dessa var nämnda i media 2-3 mars.

Om SE bara vara ett överdrivande vittne, varför var det så angeläget för honom att antyda en möjlig förväxling? Det är tammefan inte klokt nånstans.

Ja, det är sannerligen inte klokt nånstans.

Supervittnet är en lögn för SE’s rusning är en lögn; den går inte ihop med när han påstår sig göra den.

Ingen rusning = ingen överhörning och ingen diss av polis.

Det är en märkliga lögner som vittne.

Milt sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in