2022-05-13, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Det handlar inte om vad som den förtalade förtalas om, det handlar om spridningen och vad syftet var, läs på innan du öppnar truten.
Inlägget fick en mycket stor spridning och syftet. Åklagaren menade med att det just var ett motpartsombud som förtalades och syftet med inlägget gjorde att det rubricerades som just grovt.
Så du ser inget omoraliskt i att uppsåtligen begå ett grovt brott, det är ok i din lilla värld?
Givetvis handlar det primärt om vilket brott förtalet handlar om. Hade det varit en fortkörningsbot så hade det inte blivit förtal ens om Elon Musk twittrat ut det till alla sina följare. Men eftersom det nu handlade om sexualbrott så räckte det med spridningen på Ebba Busch Facebook för att det skulle anses grovt. Det är till och med tänkbart att det hade räckt att hon skrev det i ett vykort till en väninna.

Åklagarmyndigheten förklarar det ganska tydligt och bra på sin hemsida, jag har fetat de aktuella formuleringarna så även du ska förstå:

https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/
Förtal och grovt förtal

När åklagaren ska bedöma om det finns särskilda skäl för att väcka allmänt åtal har det betydelse vad det är för uppgifter eller bilder som har spridits, hur och till vem uppgifterna/bilderna har spridits och vad det har fått för konsekvenser för den utsatta personen. Ju allvarligare brottet är, desto starkare skäl finns det normalt för att väcka allmänt åtal.

Exempel när det kan vara påkallat att åklagare väcker åtal:

Stor spridning (exempelvis på internet) av påståenden om att en person har begått ett allvarligt sexualbrott.

Det krävs inte alltid stor spridning (alltså att uppgifter sprids till många personer) utan i vissa fall kan det göra brottet särskilt allvarligt om påståendena lämnas till personer som känner den som utsätts för förtalet (exempelvis arbetsgivare, arbetskamrater eller familj).

Att Ebba Busch endast fick ett strafföreläggande betyder följaktligen att det inte handlade om ett grovt brott. Det var arten av Binninges tidigare gärningar som gjorde att förtalet klassades som grovt. Därmed känner jag heller inte hennes förtal som mer omoraliskt än en fortkörning. Man får inte köra för fort, men de flesta har ändå gjort det. Ungefär så allvarligt var det att berätta att Binninge suttit inne för barnmisshandel och våldtäktsförsök.

För övrigt så kan jag tycka att du borde sluta be folk hålla truten på ett forum där även du är gäst. Det mandatet har inte du.
Senast redigerad av N.Armstark 2022-05-13 kl. 09:33.
2022-05-13, 11:39
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Du vet väl att det var ombud som sa det var förlorad inkomst?

Ombudet redovisar ingen inkomst vilket gör det hela lite extra lustigt om det kom ifrån honom.
2022-05-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det är faktumet att hon förtalat ombudets motpart i en pågående rättsprocess som jag tycker är i särklass det värsta med detta förtal. Att ge sig på motpartens rättsliga ombud gör du inte ens många livstil kriminella. Eventuellt att man på nyheterna i bland hör om kriminella gäng som gjort det, och då har det talats om som något som måste kommas till rätta med och som man talar om ska ha höga straffsatserna.

När jag igår läser i tråden att Ebba gjorde det för att hämnas blev beteendet så långt mycket värre för mig. Jag hade antagits att hennes syfte var att misskreditera och misstänkliggöra Esbjörn och människorna omkring honom. Men hämnd! Jag chokades. De flesta människor vet att man är ansvarig för sina handlingar. Och att ’ men det var ju han som började’ aldrig är en ursäkt.

Om Ebba är så primitiv, så hon vill straffa Esbjörns ombud för att Esbjörn och han utnyttjat sin demokratiska rätt att uttala sig. Dessutom är det ju faktumet att hon är partiledare som gör att pressen är intresserad. Jag har ingen aning om det var dom som gick till pressen eller pressen som kom till dom. Och det har egentligen inte Ebba någon aning om heller. Har man Ebbas yrke är man bevakad. Att Ebba köpt ett hus viste de självklart många. Journalister har vägar in, de känner folk de får tips, de ligger och bevakar register. När denna historia blåstes upp så var det massa människor som redan visste att affären skurit sig. Allt från allmänt byskvallret, till folk på banken, till folk som skulle jobba med huset, vänner, släkt och kollegor och så vidare och så vidare, att en partiledares fastighetsaffär strular är faktiskt ganska troligt att pressen sniffar upp. Vad säger att Ebba inte fick frågor om att uttala sig, men avböjde samtidigt som Esbjörn fick det? Hur som haver har man rätt att uttala sig i pressen. Det är olagligt att straffa någon för. Om man hävdar att Team Esbjörn ljög, så förtalade Ebba. Efter första knäcket har parterna varit lika goda kålsupare bägge två. Jag är chockad över att Ebba om hämnd spåret stämmer är så primitiv människa.
Ebba Busch använde sin grundlagsskyddade rätt att berätta att det finns en offentlig dom mot Johann Binninge för sexualbrott. Vem som helst kan kontakta domstolen, även anonymt, och be att få en kopia på Binninges dom. Domstolen är enligt grundlagen skyldig att skyndsamt ge dig en kopia.

Men Ebba Busch fick böter enbart för att hon sade att det existerar en sådan dom.

Åklagarens tolkning av lagen är helt befängd i det fallet.

https://www.domstol.se/domar-och-beslut/bestall-domar-beslut-eller-handlingar/
Beställ domar, beslut eller handlingar

Om du vill läsa en dom eller beställa handlingar i ett mål ska du kontakta den domstol som har målet. Du har rätt att vara anonym. Du som är part i ett pågående mål behöver inte beställa, du får handlingarna skickade till dig.

Domstolen gör alltid en sekretessprövning innan en handling lämnas ut.

Ibland kostar det att få ut handlingar. Det beror bland annat på beställningens omfattning och om handlingarna finns elektroniskt, behöver skannas eller kopieras.

Om du vill vara anonym

Du som vill vara anonym när du beställer allmänna handlingar rekommenderas att besöka domstolen. Saknar du möjlighet att ta dig till domstolen kan du ta kontakt via telefon, eller via brev eller e-post om din adress inte avslöjar din identitet.

Du hämtar dina beställda handlingar på plats och betalar eventuell avgift kontant.
2022-05-13, 14:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Det låg uppenbart i ombudets intresse att öka spridningen. Människospillran ville ha lite uppmärksamhet då han skulle få sin stora revansch när han fällde Ebba. Det hela slutade med att han fällde sig själv och numera sitter och gråtrunkar i sin ensamhet och försöker få uppmärksamhet igen.

En fundering om nu det blev förtal förra gången just för att det var stor spridning och inte allmänd känt.
Borde det vara tvärt om nu, nu borde det inte bli förtal igen då i princip alla borde veta detta nu!
2022-05-13, 14:19
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ebba Busch använde sin grundlagsskyddade rätt att berätta att det finns en offentlig dom
Vadå grundlagsskyddade rättigheter? Hon torskade ju på förtal.

Självklart har hon rätt att hämta in informationen precis som du säger. Detta betyder inte att hon har rätt att sprida den i syfte att hämnas eller misskreditera ombudet.
2022-05-13, 14:30
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
En fundering om nu det blev förtal förra gången just för att det var stor spridning och inte allmänd känt.
Borde det vara tvärt om nu, nu borde det inte bli förtal igen då i princip alla borde veta detta nu!
Hur går det för dig att tänka, tycker du? Har du kanske ofta lite otur i den grenen?

För ursäkta människa men vad menar du. Det inlägget du kommenterar genomsyrad av en sådan ursel människosyn att Idi Amin framstår som en mottagare av Nobelsfredspris.

Men hur menar du att det skulle vara olagligt att inte sprida någons olycka. Iof förstår jag inte varför ombudet är så olyckligt. Det måste ju i så fall vara på grund av Ebbas förtal. Hur skulle det vara en vinst för Ebba att hon slagits en mans liv i spillror. Vem imponeras av sådant?
2022-05-13, 15:22
Avslutad
Citat:
Merrybum hänvisa det var 300.000kr i skadestånd, inte i slutsumman för allt. Därför jag skrev det var försök till trådsanning.

Det är bra när folk betalar av sina skadestånd till skillnad från många andra.

Det som varit nämnt i tråden är att kostnaden för Ebba Busch blev knappt 300', det är ivf vad jag skrivit vid flertalet tillfällen.

Att hon tar dessa knappa 300' utan att blinka säger en del om människan Ebba Busch, men allt vilket gagnar övertagandet av Esbjörns Familjegård är tydligen tillåtet, sen om vissa delar visa sej vara Grov Brottslighet är i sammanhanget strunt samma för henne.
2022-05-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Det som varit nämnt i tråden är att kostnaden för Ebba Busch blev knappt 300', det är ivf vad jag skrivit vid flertalet tillfällen.

Att hon tar dessa knappa 300' utan att blinka säger en del om människan Ebba Busch, men allt vilket gagnar övertagandet av Esbjörns Familjegård är tydligen tillåtet, sen om vissa delar visa sej vara Grov Brottslighet är i sammanhanget strunt samma för henne.

Du har ja. Marrybum skrev det var skadeståndet. Det står i inlägget som du svara till.

Hur vet du det? Hur vet du hon gjorde det utan att blinka? Eller är det något du tror så det ska passa in i hur du ser Busch?

Esbjörn sålde fastigheten som han misskött i flera år. Finns tråd om det.

Du behöver läsa upp om grov brottslighet och vad det är. Att jämföra förtalet med grov brottslighet är bara korkat och okunskap.
2022-05-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Att Ebba dels av hämnd mot Esbjörns ombud, samt att hon sökte vinning i tvisten mot Esbjörn därav Grovt Förtalade hans dåvarande ombud är fruktansvärt att höra.

Hur kan Ebba kommit undan med enbart ett Strafföreläggande, fängelsestraff borde varit det enda alternativet för kriminella samt morallösa Ebba Busch!

Att försöka få vinning i en kommande förhandling i Tingsrätten genom att Grovt Förtala motparts ombud måste vara bland det grövre en kriminell person kan göra, detta görs av en folkvald politiker tillika partiledare för ett riksdagsparti.

Nej goda flashbackläsare, det är inte fiction som jag skriver utan en sann händelse i Sverige på 2020-talet!

Det är fiktion.

Finns inget som antyder det är hämnd.
2022-05-13, 16:02
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Merrybum hänvisa det var 300.000kr i skadestånd, inte i slutsumman för allt. Därför jag skrev det var försök till trådsanning.

Det är bra när folk betalar av sina skadestånd till skillnad från många andra.
Det är svårt att förstå att 280 000 och 300 000 kan vara en väsentlig skillnad. När 3,9 och 4,6 är nästan lika mycket.
2022-05-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det är svårt att förstå att 280 000 och 300 000 kan vara en väsentlig skillnad. När 3,9 och 4,6 är nästan lika mycket.

Bra att du erkänner att du har svårt att förstå.

Du behöver lära dig skillnaden mellan skadestånd och slutsumman.
2022-05-13, 16:42
Medlem
Citat:
Bra att du erkänner att du har svårt att förstå.

Du behöver lära dig skillnaden mellan skadestånd och slutsumman.

Vi vet att skillnaden, men vi vet också att Ebba Busch fick betala en totalsumma på ca 250.000 kr för nöjet att framföra illvilligt skvaller på Facebook Det är dyrt att vara en skvallerkäring. Den attityden till pengar, bådar inte gott om framtiden när hon ska hantera skattemedel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in