2022-05-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Daglig statusuppdatering från Ryska MoD;

https://t.me/mod_russia_en/1606

⚡️Briefing by Russian Defence Ministry

▫️The Armed Forces of the Russian Federation continue the special military operation in Ukraine.

💥High-precision, long-range sea- and air-based weapons on the northern outskirts Kremenchug, Poltava region, have destroyed the production facilities of an oil refinery and tanks with petrol and diesel fuel intended to supply Ukrainian forces' military equipment.

✈️💥Operational-tactical and army aviation have hit 153 areas of concentration of manpower and military equipment.

▫️2 Ukrainian Grad multiple-launch rocket launchers and 1 US-made air defence warning and indication radar have also been destroyed near Kharkov.

💥Missile troops and artillery units have hit 15 command posts, 520 areas of manpower and military equipment concentration, 6 artillery units at firing positions, and 1 missile weapons depot near Shebelinka, Kharkov Region.

💥Russian air defence means have shot down 1 Su-27 aircraft of the Ukrainian Air Force near Lozovaya, Kharkov Region.

▫️Additionally, 15 Ukrainian unmanned aerial vehicles have been shot down in the air near Balakleya, Malaya Kamyshevakha, Bolshie Prokhody, Borovskoe, Prudyanka and Volokhov Yar in Kharkov Region, Topolynoe and Pavlovka in Zaporozhye Region, Yevgenovka, Yasinovataya, Yegorovka, Puteprovod, Avdeevka, Panteleimonovka and Krutaya Balka in Donetsk Region.

▫️2 Ukrainian Smerch multiple-launch rockets have been also shot down over Topolskoe, Kharkov Region.

📊In total, 165 Ukrainian aircraft and 125 helicopters, 842 unmanned aerial vehicles, 304 anti-aircraft missile systems, 3,032 tanks and other armored combat vehicles, 368 multiple launch rocket systems, 1,491 field artillery and mortars, as well as 2,869 units of special military vehicles were destroyed during the operation.

#MoD #Russia #Ukraine #Briefing
@mod_russia_en
Det var inte illa av ryssen med tanke på alla övriga motgångar får jag säga. Har du någon länk värd namnet så man kan studera ryssen fantastiska segrar.
Slava Ukraini!
Citera
2022-05-13, 10:16
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet faktiskt inte. Tror de försöker hålla sig hyfsat neutrala, Lavrov ville ju komma på besök men de sa nej så han fick nöja sig med att besöka Nordkorea. Men vad som sker bakom kulisserna har vi ju ingen aning om.

Då kan man också undra hur dom ställer sig till kärnvapenhoten och om de skulle bli verklighet, då måste dom nog göra nått innan vladde avfyrar, tänker jag.
Citera
2022-05-13, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Det var inte illa av ryssen med tanke på alla övriga motgångar får jag säga. Har du någon länk värd namnet så man kan studera ryssen fantastiska segrar.
Slava Ukraini!
Nä, det finns inga länkar. Du "MÅSTE" tro på vad ryssarna säger... Aja baja annars!
Citera
2022-05-13, 10:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leckerlele
Då kan man också undra hur dom ställer sig till kärnvapenhoten och om de skulle bli verklighet, då måste dom nog göra nått innan vladde avfyrar, tänker jag.

Om det går så långt befinner vi oss i en ny verklighet. Min hjärna vill inte riktigt spekulera i den inriktningen. Fy så illa. En geigermätare kan vara bra att ha är min första tanke.
Citera
2022-05-13, 10:22
Medlem
Knut-Annes avatar
Ryska soldater vägrar slåss i Ukraina – kan inte bestraffas
Ryssland vägrar kalla sin invasion av Ukraina för ett krig – och har därför inte förklarat krig.
Det skapar stora problem för dem själva.
Soldater som vägrar delta i ”specialoperationen” kan nämligen inte åtalas.
– Jag vill hem till min familj och inte i en kista, säger Dmitri, som vägrade återvända till Ukraina, till The Guardian.

Det ryska angreppskriget mot Ukraina är, som bekant, i rysk propaganda inte ett krig utan en ”specialoperation” för att avnazifiera landet. Nu upptäcker fler och fler soldater ett sätt att därför slippa delta i kriget. Enligt rysk lag kan inte soldater, som fortfarande befinner sig på rysk mark, tvingas slåss i ett annat land om det inte formellt sett råder krig.
– Befälhavare hotar sina soldater med att de kommer att få fängelse om de vägrar, men vi säger till soldaterna att de helt enkelt kan säga nej. Det finns ingen laglig grund att inleda en rättsprocess, säger advokaten Michail Benyash till The Guardian.

https://www.expressen.se/nyheter/ryska-soldater-vagrar-slass-i-ukraina-kan-inte-bestraffas/
Citera
2022-05-13, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivbordsexpert
Nej. Ukrofascististska.

Ryska , byggda i Ukraina
Citera
2022-05-13, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Du svarade aldrig på mitt inlägg igår så jag försöker igen.

Kan du vara snäll och förklara för oss alla hur man
ska kunna ladda om en NLAW?

Är kriget över nu? Det har gått mer än 8 veckor.

Det är kanske bara jag som har sovit under en sten dom senaste veckorna.
Krigen kan ju i värst fall pågå i åratal då Ryssen ju inte kan knäcka Ukraina och Ukraina inte kan avancera tillräckligt snabbt för att åter ta förlorat territorium. Men vi får väl hoppas ryssen förblöder än mer och att priset för att anfalla "broderlandet" Ukraina till slut blir för högt. För av tonläget i maffiaborgen Kreml så går kriget inte precis efter hur lille Putin planerade det.
Citera
2022-05-13, 10:34
Medlem
Livet efter att fascismen blivit besegrad i Mariupol -Vattnet börjar rinna igen

https://twitter.com/Levi_godman/status/1525024570847248386?s=20&t=sS--23Uf4aJGHdu0ScQPxA
Citera
2022-05-13, 10:48
Bannlyst
När kommer putin att gråta ut och be på sina knän till FN om skydd? Ukraina slaktar den ryska militären på alla fronter nu Nu är det ytterligare ett örlogsskepp som går till botten efter ukrainska hjältars framgångsrika bruk av vapen från väst

Ukraina uppger sig ha attackerat ryskt fartyg

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ukraina-uppger-sig-ha-attackerat-ryskt-fartyg/ar-AAXd5Yo?ocid=msedgntp&cvid=616d5c5d48f04fd9bd9f78d f1e3657d7

Ukraina uppger att man skadat ett ryskt fartyg i Svarta havet. Samtidigt kommer uppgifter om att ryska befälhavare pressas att genomföra riskabla passager över floder i östra Ukraina.

Det militära lastfartyget Vsevolod Bobrov ska ha fattat eld efter att ha attackerats av ukrainska styrkor i närheten av strategiskt viktiga Ormön vid Svarta havets västra kustremsa, uppger Serhiy Bratchuk talesperson för den regionala militären i Odessa, rapporterar Reuters.

Ukraina har eliminerat 1000 (1 tusen!) ryska våldtäktsbarbarer

Uppgifter: Hel rysk bataljon utraderad i attack mot bro

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/uppgifter-hel-rysk-bataljon-utraderad-i-attack-mot-bro/ar-AAXdeXO?ocid=msedgntp&cvid=616d5c5d48f04fd9bd9f78d f1e3657d7

Nästan en hel bataljon uppges ha raderats ut i samband med den ukrainska attack som förstörde en pontonbro över floden Donets på onsdagen, skriver The Times. Enligt tidningen kan så många som tusen soldater ha dödats och fler än 70 stridsvagnar och andra fordon ha förstörts.

"Allt går enligt plan"
Citera
2022-05-13, 10:48
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Krigen kan ju i värst fall pågå i åratal då Ryssen ju inte kan knäcka Ukraina och Ukraina inte kan avancera tillräckligt snabbt för att åter ta förlorat territorium. Men vi får väl hoppas ryssen förblöder än mer och att priset för att anfalla "broderlandet" Ukraina till slut blir för högt. För av tonläget i maffiaborgen Kreml så går kriget inte precis efter hur lille Putin planerade det.
Jag är väldigt fundersam till om Ryssland i praktiken kan klara av att föra ett krig mot Ukraina under åratal.

Hur ska Ryssland ska ha råd med att föra ett krig mot Ukraina under åratal? Det är en helt annan femma nu när Rysslands ekonomi dras ner till botten av sanktionerna.

Hade det inte funnits några sanktioner mot Ryssland så skulle jag inte tveka en sekund på att detta krig skulle kunna fortsätta i åratal.

Majoriteten av alla EU-länder får nog isåfall återgå till att köpa gas och olja från Ryssland om dom ska ha råd med att finansiera ett krig i åratal.

Dessutom har jag svårt att se hur ryssarnas krigsmoral ska hålla sig levande under åratal. Det har redan visat sig att den är låg hos många ryssar.

Att vinna kriget i Ukraina är inte Rysslands största uppgift. Det är snarare att återhämta sin ekonomi och bli av med många av dom nuvarande sanktionerna.

En uppgift som blir mer och mer osannolik för varje dag som går.
Citera
2022-05-13, 10:50
Medlem
X3treams avatar
"G7 vil støtte Ukraina inntil landet seirer
G7-landene vil støtte Ukrainas kamp for å forsvare sin suverenitet, sier Frankrikes utenriksminister Jean-Yves Le Drian.

Støtten vil fortsette inntil Ukraina seirer, ifølge Le Drian."
Citera
2022-05-13, 10:51
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Mjaa, skulle inte tro det gubben..

Påtal om gubbe, vart är alla unga män i Ukrainska armén? Känns som medelåldern gått från 25 till typ 45? Den här krigsfången ger oss kanske en hint;

https://t.me/intelslava/28719

🇷🇺🇺🇦 Captured Ukrainian soldier told how commanders abandoned them during the battle

Tårdrypande klipp på hur Ryssar ger bort det lilla de har till de som har ännu mindre i svåra tider;

https://t.me/intelslava/28717

🇷🇺🇺🇦 the DPR bus driver, who delivered in the liberated cities, gave his own dry ration to the children of Blagodatnoe village

Lovar.. skärde lök! 😪

Det finns sju miljoner Ukrainare i åldern 18-48 år lämpliga för krigstjänst. Många anmäler sig ju frivilligt när deras barn liksom deras föräldrar en gång hotas av förvisning till Gulag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in