2022-05-13, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Sedan när använder Ryssarna polska pansarvagnar? 😉

Vad har du för bevis för att det är polska stridsvagnar? Har Polen levererat stridsvagnar till Ukraina?
Citera
2022-05-13, 09:23
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
För det andra tror jag där kan vara stora felkällor. Tänk om Ryssland har fler soldater än man tror, antingen för att media är missledande, för att US intel är missledande, eller för att det är svårt att veta. De fortsätter agera som om de har all tid i världen, och de är knappast rädda för förluster. Det som dock tyder på att de inte har så många, är att de drog sig tillbaka uppe vid Kharkov.

Vad många verkar glömma är att Ryssland inte utkämpar det här kriget på egen hand. De har sina allierade i folkrepublikerna Donetsk och Luhansk. Och medan Ryssland av politiska och andra skäl inte kan mobilisera sin befolkning utan måste kriga med bara kontraktsanställda så har folkrepublikerna för länge sedan totalmobiliserat (vilket i bland rapporteras om i västmedia med vinklingen män i vapenför ålder som gömmer sig för myndigheterna för att inte bli kanonmat). Jag lyckas inte hitta några siffror på hur många män de har under vapen men rent teoretiskt kan det vara flera hundratusen, det vill säga betydligt mer än vad Ryssland ensamt har i Ukraina.

Folkmiliserna från Donetsk och Luhansk håller rimligtvis ganska låg standard. Men de är antagligen inte sämre än det ukrainska hemvärnet som ibland också sägs strida vid fronten. Och de har god tillgång till ryska vapen. Poängen är att talet om manskapsbrist på den ryska sidan antagligen är kraftigt överdrivet. Ryssland har resurserna att bedriva ett ställningskrig under lång tid. Den mer intressanta frågan är hur mycket förluster den ryska opinionen tål. Att kriget gått i stå verkar ju klarna så smått även för den ryska allmänheten och även om krigandet tycks ha stort stöd bland ryssar i gemen så är det inte säkert att det varar om kriget omvandlas till en dyr och dödlig köttkvarn.
Citera
2022-05-13, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad har du för bevis för att det är polska stridsvagnar? Har Polen levererat stridsvagnar till Ukraina?

Det har jag för mig att de har hundratals t72. Men finns inga bevis för att det är de på bilderna. Sista halmstrået tror jag.
Citera
2022-05-13, 09:27
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Döda varandra för linjer på en karta är verkligen sjukt.

Bra, då kan ju ryssland avveckla sin arme och låta väst stycka upp landet utan blodspillan. Bättre det än att offra massa liv i onödan 🥺
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2022-05-13 kl. 09:31.
Citera
2022-05-13, 09:27
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Det är bokstavligen väst som håller Ukraina flytande just nu, man skjuter av ett skott med en NLAW sen bara dumpar den för att det går snabbare (eller enklare än att ladda om 😁 ) att plocka upp en ny.
Du svarade aldrig på mitt inlägg igår så jag försöker igen.

Kan du vara snäll och förklara för oss alla hur man
ska kunna ladda om en NLAW?

Citat:
Detta krig kommer inte ens pågå i 8 veckor 😉
Är kriget över nu? Det har gått mer än 8 veckor.

Det är kanske bara jag som har sovit under en sten dom senaste veckorna.
Citera
2022-05-13, 09:28
Medlem
Reimers avatar
Skam den som ger sig tänkte ryssen, placerade ut mer mål för Ukrainska drönare på ormön.

Citat:
Ukrainian drone strikes destroyed Russian air defenses on Snake Island in the Black Sea, shown here in satellite image taken today. The Ukrainian drones took out Pantsir surface to air missile vehicles and destroyed several buildings on the island. camera:@Maxar

https://liveuamap.com/en/2022/13-may-ukrainian-drone-strikes-destroyed-russian-air-defenses
Citera
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABreivik
Sverige har precis som Ukraina börjat gå mer och mer åt det rasistiska hållet..Jag tror det är dags för Putin att AvNazifiera Sverige

Trycker att Ryssarna ska börja med sig själva, de är inte så gästvänliga mot negrer.
Kommunister/rasister.

Sen kan de väl plocka upp skräpet som ligger och flyter i floden, efter gårdagens försök att ta sig över
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Döda varandra för linjer på en karta är verkligen sjukt.

Krig är sjukt, men att låta sig bli deporterad till Gulag, torterad och fängslad för livet för att man tycker annorlunda än en fascistisk, sinnes- och cancersjuk ledare är än värre.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Den där t-72an fick smaka på en jävulsk smäll. Fullkomligt förintad::

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1524961126290800640?t=BNqvoNhKmOg4drcjxmeZ6g&s=19
Citera
2022-05-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivbordsexpert
Jag har sett dessa bilder. Det är ukrainska stridsvagnar.

Ryska
Citera
2022-05-13, 09:32
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivbordsexpert
Jag har sett dessa bilder. Det är ukrainska stridsvagnar.
"Skulle gått till Specsavers.."
Citera
2022-05-13, 09:32
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Mjaa, skulle inte tro det gubben..

Påtal om gubbe, vart är alla unga män i Ukrainska armén? Känns som medelåldern gått från 25 till typ 45? Den här krigsfången ger oss kanske en hint;

https://t.me/intelslava/28719

🇷🇺🇺🇦 Captured Ukrainian soldier told how commanders abandoned them during the battle

Tårdrypande klipp på hur Ryssar ger bort det lilla de har till de som har ännu mindre i svåra tider;

https://t.me/intelslava/28717

🇷🇺🇺🇦 the DPR bus driver, who delivered in the liberated cities, gave his own dry ration to the children of Blagodatnoe village

Lovar.. skärde lök! 😪

Skärde

Att lära sig böja verb korrekt brukar man klara av i 10-12 årsåldern.

Angående åldern så finns det såklart ett stort spann då dom Ukrainska männen har gått man ur huse för att försvara sitt rättmätiga territorium.
Hjältar är hur dom bör benämnas och deras mod är imponerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in