2022-05-13, 06:29
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vem fan vill blanda sig i ett potentiellt kärnvapenkrig?

Blanda sig i militärt kommer dom inte göra, tänkte mer på om dom gett Putin en knäpp på fingrarna?
Citera
2022-05-13, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Om Norge hade anfallit oss. Sverige. Och vi hade krossat de i de värmländska skogarna nära gränsen. Då hade jag samlat ihop 50 frivilliga som vågar dra in och hämnas på Norska byar. Men Ukraina med sina 44 miljoner människor kan inte hitta 50 modiga män som vågar attackera i ett krig som media säger man vinner, krossar och dominerar...

Jag vill ännu se den ukrainska fronten,den sk armen. Var är den.... Jag har sett ett par sorkar i uniform. Kanske en skyttepluton av hemvärnskaliber. Var är den beryktade armen? Är det verkligen krig i Ukraina?
Man krigar ju inte så i väst längre, när det är försvarskrig. Ukraina som Sverige arbetar i små grupper om ca 10 pers. med upgift att göra det så jäkligt som möjligt för en invasionsstyrka. Man har helt enkelt inte en solid frontlinje. Men det blir jävligare och jävligare ju närmare städerna fienden kommer.
Citera
2022-05-13, 06:33
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Man krigar ju inte så i väst längre, när det är försvarskrig. Ukraina som Sverige arbetar i små grupper om ca 10 pers. med upgift att göra det så jäkligt som möjligt för en invasionsstyrka. Man har helt enkelt inte en solid frontlinje. Men det blir jävligare och jävligare ju närmare städerna fienden kommer.
Ryssarna verkar dock kriga i grupp. Minns när jag gjorde lumpen hur viktigt det var redan då, på 1990-talet, att man spred ut sig så man inte kunde tas ut alla på en gång. Men den kursdagen verkar ryssarna ha missat.
Citera
2022-05-13, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Man läser dagligen i media hur uselt usla ryssarna är på krig. ukraina har vunnit och krossat och dominerast allt luften havet land - i två mån. Min fråga... Varfär är de så försiktiga? Varför vågar de inte traska över gränsen? Varför står de inte utanför Moskva? "ngt är ruttet i den danska staten"

Varfär skulle Ukraina har som strategisk mål att invadera Ryssland ?
Citera
2022-05-13, 06:45
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Tusen avlivade våldtäktsbarbarer och hundratals fordon förstörda. Gigantiska framgångar för de ukrainska hjältarna

Uppgifter: Hel rysk bataljon utraderad i attack mot bro

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/uppgifter-hel-rysk-bataljon-utraderad-i-attack-mot-bro/ar-AAXdeXO?bk=1&ocid=msedgntp&cvid=94afbaec7a2e4259b3 a0239f32df39e9

Nästan en hel bataljon uppges ha raderats ut i samband med den ukrainska attack som förstörde en pontonbro över floden Donets på onsdagen, skriver The Times. Enligt tidningen kan så många som tusen soldater ha dödats och fler än 70 stridsvagnar och andra fordon ha förstörts.
Citera
2022-05-13, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ryssarna verkar dock kriga i grupp. Minns när jag gjorde lumpen hur viktigt det var redan då, på 1990-talet, att man spred ut sig så man inte kunde tas ut alla på en gång. Men den kursdagen verkar ryssarna ha missat.
Exakt dom verkar lita på “Safety in Numbers” med stora tank brigader a la WW2. Detta i ett lerigt Ukraina där dom lätt kör fast. Sen verkar all deras teknik vara 20-30 år efter väst. Vi har ju inte ens skickat vår senaste teknik.
Citera
2022-05-13, 06:48
Medlem
KillPus avatar
Ryska propagandister börjar nu försöka hitta orsaken till deras problem och ev förlust i Ukraina. Denna förklaring fr putlertidningen Komsomolskaja Pravda är lite kul!

"Vad är hemligheten med den ukrainska armén?
Det är svårt att föreställa sig, men Kiev kunde limma ihop en kombination av den starkaste ryska soldaten i världen, en fanatisk fascistisk officer och allt detta - under extern kontroll av amerikanska generaler med terroristtaktik."
Citera
2022-05-13, 06:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mycket imponerande, hur många sådana har Ukraina?
Inte en aning, förhoppningsvis många.
Citera
2022-05-13, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Tusen avlivade våldtäktsbarbarer och hundratals fordon förstörda. Gigantiska framgångar för de ukrainska hjältarna

Uppgifter: Hel rysk bataljon utraderad i attack mot bro

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/uppgifter-hel-rysk-bataljon-utraderad-i-attack-mot-bro/ar-AAXdeXO?bk=1&ocid=msedgntp&cvid=94afbaec7a2e4259b3 a0239f32df39e9

Nästan en hel bataljon uppges ha raderats ut i samband med den ukrainska attack som förstörde en pontonbro över floden Donets på onsdagen, skriver The Times. Enligt tidningen kan så många som tusen soldater ha dödats och fler än 70 stridsvagnar och andra fordon ha förstörts.

Det är ironiskt att Putin gråter (krokodiltårar) över ryssarnas situation i Ukraina. Han skiter ju fullständigt i ryska liv. Hur många gubbar har han offrat i onödan? 20 000?
Citera
2022-05-13, 06:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är ironiskt att Putin gråter (krokodiltårar) över ryssarnas situation i Ukraina. Han skiter ju fullständigt i ryska liv. Hur många gubbar har han offrat i onödan? 20 000?
Enligt UA källor så har Ryssland förlorat fler än 25.000 st döda.
Citera
2022-05-13, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Tack för sammanställningen! Jag ser att jag hade förhoppningar om att stridigheterna skulle ta slut tidigare än vad de gjort. Tyvärr så har avsaknaden av kapitulation så här långt, lett till en massa död och materiell förstörelse som jag vidhåller är till ingen nytta.

Tvärtom, självklart hade en kapitulation lätt till långt större lidande och förluster för ukraina, att ryssland drabbats är ju i alla avssenden självförvållat, de kan välja att åka hem närhelst de önskar.

Citat:
Det är ganska svårt att förstå sig på varthän Zelinsky vill leda Ukraina.
Det förstår jag att du känner, men du har märkligt nog redan svarat på det i din (o)förstålse, jag har lämnat en editerat ovan med ett nyckelord....

Citat:
Hans möjligheter är ganska så begränsade, men han kunde ha avstyrt mycket av förstörelsen och sparat många liv om han gått ryssarna till mötes.
Det har han gjort, mycket framgångsrikt.

Citat:
Hans förhandlingsläge har också hela tiden försämrats. Fortfarande anser jag att det mesta pekar på att Ryssarna uppnår sina mål med invasionen. Kanske tar de lite mer mark än vad de från början var ute efter. Jag tänker då på Svartahavs-kusten.

Så baserat på dina tidigare "vart man inhämtar sin information och tolkar den" så är vi helt eniga med att inget pekar på att ryssland kommer uppnå ens mindre militärstrategisk framgång.
Citera
2022-05-13, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är fantasisiffror som inte har med verkligheten att göra.
Tvärtom faktiskt.

Citat:
Ryssland krigar från "hyllan" och dom kontraktsanställda hade inte varit utan lön, oavsett krig. Drivmedel har dom till självkostnadspris.

Det skulle förklara varför det går så dåligt för dom, ochvarför de plundrar som mongoler där de drar fram. men större bäring än så har det inte.

Citat:
Sanktionerna (gas/olja) förstör Europa men kommer inte påverka utgången av kriget.

stackars stackars dig....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in