2022-05-13, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Bra plan.

Se bara till att köpa solskydd x5 miljoner.

Tack. Att sätta in flygvapnet går definitivt snabbast. Marktrupper skulle ta många veckor att mobilisera.
Citera
2022-05-13, 00:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Tack för sammanställningen! Jag ser att jag hade förhoppningar om att stridigheterna skulle ta slut tidigare än vad de gjort. Tyvärr så har avsaknaden av kapitulation så här långt, lett till en massa död och materiell förstörelse som jag vidhåller är till ingen nytta. Det är ganska svårt att förstå sig på varthän Zelinsky vill leda Ukraina. Hans möjligheter är ganska så begränsade, men han kunde ha avstyrt mycket av förstörelsen och sparat många liv om han gått ryssarna till mötes. Hans förhandlingsläge har också hela tiden försämrats. Fortfarande anser jag att det mesta pekar på att Ryssarna uppnår sina mål med invasionen. Kanske tar de lite mer mark än vad de från början var ute efter. Jag tänker då på Svartahavs-kusten.

Din text kan sammanfattas med:

"Alla meddelanden om att motståndet ska upphöra är falska!"
Citera
2022-05-13, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yay
https://www.dagensps.se/bors-finans/valuta/valutahandlare-dumpar-dopad-vaxelkurs-for-rysk-rubel/

Ryska rubeln får en reality check 6 juni

Om man är tvungen att handla gas med rubel och följer de verkliga växlingskurserna så lär det ju fucka upp inflationen ordentligt i ryssland isåfall. Vad händer med den ryska ekonomin om ett företag (gazprom) plötsligt får in flera triljarder rubel? Det är pengar som sne spiller ut i den ryska marknaden (från diverse korrupta fickor inte minst). Hyperinflationen blir isåfall ett faktum. Det gäller även all annan export/import iofs.

Inte nog med det. Pruttland gick väl över till typ nått slags "gold backed rubel" nyligen? Det gör väl liksom att det blir stora problem vid hyperinflation om en rubel alltid är värd en viss vikt i guld? Men det där kan de nog ändra på och reglera, så.
Citera
2022-05-13, 00:56
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Här en karta som påstås visa ryska mobiltelefoner som roamar inom Ukraina, vilket ger en tydlig bild av var de koncentrerar sina styrkor (izyum och öster om Kherson). Ändå kommer de knappt någon vart på något av ställena.

https://twitter.com/ThreshedThought/status/1524687923676954624
Dock visade det sig vara nåt helt annat…
Citera
2022-05-13, 00:57
Medlem
Som talibanerna brukade säga till USA: "Ni har klockorna - vi har tiden"

Ryssland ligger där det ligger. Sida vid sida med Ukraina.

Hur det här än slutar måste båda parter känna att de kan leva med "freden".

Annars blir det ett ändlöst krig. Artilleri över gränserna. Terrordåd. Mord på politiker.
Citera
2022-05-13, 01:00
Medlem
Arcanes avatar
Tydligen inga större konsekvenser för de ryska soldater som vägrar delta i den "speciella miltäroperationen" i Ukraina, förflyttning eller i värsta fall avsked...

Citat:
Along with eight others, Dmitri told his commanders that he refused to rejoin the invasion. “They were furious. But they eventually calmed down because there wasn’t much they could do,” he said.

https://www.theguardian.com/world/2022/may/12/they-were-furious-the-russian-soldiers-refusing-to-fight-in-ukraine
Citera
2022-05-13, 01:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Välkommen till Flashback! Du länkar till ett Twitter-inlägg som visar att bilförsäljningen minskar radikalt i Ryssland vilket inte är någon förvåning. På vilket sätt kopplar du det inlägget till inflationen i väst?

Alla elbilar som nu inte kan säljas i Ryssland kan omdirigeras till Sverige, vi har brist på elbilar!
Citera
2022-05-13, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Tydligen inga större konsekvenser för de ryska soldater som vägrar delta i den "speciella miltäroperationen" i Ukraina, förflyttning eller i värsta fall avsked...

https://www.theguardian.com/world/2022/may/12/they-were-furious-the-russian-soldiers-refusing-to-fight-in-ukraine

De har juridiskt stöd, typ. Deras kontrakt täcker det inte. Men värnpliktiga som skrivit på papper om tjänstgöring (troende att de aldrig skulle behöva gå ut i krig) är fucked.

Sen tror jag pruttler nog kan trixa med lagar och sådant där och mobilisera reserverna om han vill.

Det verkar som att motivation är en falerande faktor i ryssland, något som Ukraina har mer av. Får Ukraina bara mer leksaker och på så sätt mer hopp, mer förmåga och vidare på det sättet "bättre villkor på jobbet" så blir de nog oslagbara på riktigt medan ryssarna på riktigt inte kommer att vilja kriga alls.
Senast redigerad av pruttler 2022-05-13 kl. 01:06.
Citera
2022-05-13, 01:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hade för mig det enbart är ryska fartyg med hemmahamn i Svarta havet som är tillåtna att passera bosporen? Svarta havet fryser det till på vintern? är det inte för varmt på dom breddgraderna?

Svarta havet är väl så salt att det inte kan frysa (i princip)?
Citera
2022-05-13, 01:08
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Hans möjligheter är ganska så begränsade, men han kunde ha avstyrt mycket av förstörelsen och sparat många liv om han gått ryssarna till mötes.
Jag undrar i mitt stilla sinne om Putin hade lagt ner sina vapen om Sverige invaderade Ryssland? Han kunde spara många liv och minska förstörelsen genom att omedelbart kapitulera och låta Moskva inlemmas i den nya svenska Östersjöpakten.
Citera
2022-05-13, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Svarta havet är väl så salt att det inte kan frysa (i princip)?

Har sett fryst hav med egna ögon. Men det är väldigt ovanligt. Värme lagras ju i vattnet så att säga, så det krävs mycket kallt väder under lång tid. Stillastående vatten verkar vara ett krav också, så att det kan frysa lokalt.

Edit: ovan förklaring är bara mina gissningar, jag vet faktiskt inte säkert. Men det beror väl på salthalten också.

Svarta havet fruset: https://www.youtube.com/watch?v=8gKFegL5JfU

Jag har aldrig sett ett fruset hav som ligger slätt och helt dock. Det är typ poröst, tunnt på vissa ställen och sånt.
Senast redigerad av pruttler 2022-05-13 kl. 01:10.
Citera
2022-05-13, 01:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Har sett fryst hav med egna ögon. Men det är väldigt ovanligt. Värme lagras ju i vattnet så att säga, så det krävs mycket kallt väder under lång tid. Stillastående vatten verkar vara ett krav också, så att det kan frysa lokalt.

Ja att det kan frysa betvivlar jag inte. Men att hela svarta havet fryser är nog tveksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in