Citat:
Ursprungligen postat av
Nonvero
Jag har större förståelse för Finlands beslut än Sveriges Inte bara av sympati utan för att där finns en tydlig logik. Av någon anledning får jag också för mig att Finland kommer kunna hantera och kommunicera med Ryssland även under ett medlemskap. Finland har lång erfarenhet av den balansgången Jag hoppas på det.
Däremot lär Rysslands reaktion inte handla om oss som enskilda länder. Utan om att våra länders medlemskap innebär en massiv förstärkning av Nato. Vilket för dem är liktydigt med USA. Vilket drar igång dynamiken mellan stormakterna. Som redan är igång minst sagt.
Det kommer (dessvärre) att erodera bort med tiden misstänker jag. Ryssland ser ju NATO som en fiende vilket kommer att få deras politiker att ge ljud ifrån sig.., bara för att få vara kvar vid köttgrytorna..
Ifrån Finlands sida kommer det även säkert med tiden att komma
nya politiker fram, som är onödigt självsäkra på sig, och inte har något emot att "trampa på ömma tår" för 5 minuter på nyheterna..
Misstag, grodor och provokationer kommer att ske. Men man kommer inte att be om ursäkt för dessa, som man har gjort i slutna rum tidigare.