2022-05-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ryssarna verkar lite desperata och lida brist på lämpliga skepp om de skickar beväpnade isbrytare till Snake Island.

Lite mer om händelsen och om skeppet här:

https://www.fleetmon.com/maritime-news/2022/38237/brand-new-auxiliary-ship-russian-navy-suffered-maj/

Idag har Ryssland flyttat ut en flytande kran till Ormön. Den ligger dockad vid piren. Antagligen skall den användas för att lyfta upp den sänkta båten som ligger precis vid avlastningsrampen?

Det var antagligen den kranen som den stora båten var och lastade av tidigare.

På samma bild går det även att se att ett landstigningsfartyg håller på att lasta av något vid rampen på ön. Verkar vara av Serna-modell (samma typ av båt som sänktes för en vecka sedan).

Hur som helst tyder bilderna på att ryssarna inte har gett upp kontrollen av ön. Får se hur många dagar det dröjer innan Ukraina är där och bombar dem igen.

https://twitter.com/kromark/status/1524837764243542038?s=21&t=a12qtrvSAnC2_qJEzlhJag
Citera
2022-05-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
Ok så den ärofulla Ryska armén bommar ibland. Om de nu är så värdelösa, hur lyckades de träffa denna traktor med en missil?! https://liveuamap.com/en/2022/11-may-russian-missile-hit-a-tractor-in-the-field-in-kharkiv
Checkmate globalists!

Tack kompis för att du gav mig ett garv!
Kan behövas i en annars deprimerande läsning av olika svins kommentarer.
Svårt att ignorera ibland och props till er som orkar hålla på!

Ont så måste man ju imponeras och glädjas åt de ukrainska framgångarna i kriget trots att alla förlorar och detta kriget suger så hårt.
Men fan va grymma dom ukrainska soldaterna är ändå, respekt!
Starkt folk över lag verkar det som.

Off topic igen så tycker jag att det är lite tråkigt att jag nu hatar gemene ryss även om jag inte varit så imponerad innan heller.
Får jobba på mig själv där..
Fattar att dom inte har det lätt men ändå.
Kommer nån rysk till min krog så får dom ta avstånd från prutten och hela skiten eller gå därifrån.
Händer inte ofta som tur är och dom som har tagit sig ända hit till ”friheten” är ju oftast same same även om jag blivit mer tveksam nu.
Stackars den ryska befolkningen som blivit så hårt rövknullade så länge nu men det är ju lätt att glömma när de står framför en i dagens läge.

Men kom igen nu och bomba sönder den ryska makten och alla vilka de innebär!
Där får ryssen inga fler chanser om jag får välja. Poff lite här och var bara och skjuta upp problemet lite tills nästa gång eller så.
Peace out
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Nu har jag nästan försonat mig för att jag inte insåg Ryssens avsikt med "Kiev-konvojen"!

Prickade in Severonodonetsk och Liman offensiven och har också sagt att Ryssland vinner på ett utdraget krig som försvagar väst mycket mycket mer än det försvagar Ryssland (det stärker t.o.m Ryssland).

Borde kanske skapa en Twitter och få tusentals likes av robotar (mänskliga) och lågpannor? Skulle nog bannas relativt omgående om jag skrev något pro-Ryskt (sanning) dock..

"I en värld av lögner är sanningen provokativ."
- Doestoyevsky.

"Ja, verkligen" i Putlers 20D schack så har det säkert också varit "något syfte" med att förlora hela operationområdet norr om Khakiv, två förstörda pontonbroar och ungefär, minst en stridsgrupp på ca 700 man och 58 militära fordon. ",

Givetvis" är det finländska kommande NATO-medlemskapet, samt, ytterst troligt, det svenska, bara en del av Putlers ",geniala plan" att öka Rysslands säkerhet genom att få en 134 mil ny gräns emot NATO, samt att Sverige bidrar med strategiskt djup och modern militär, inte minst när det kommer till flygvapen och marinen.

En vanlig schackspelare skulle nog dock nöjt sig med att avstått ifrån såväl invasionen av Ukraina 2014 som storinvasionen 2022.

Då hade Ryssland fått följande:

Ett någorlunda vänligt sinnat Ukrsina
Ett icke upprustat Ukraina.
Ett Ukraina som hyrde ut Sveastopol till, åtminstone 2035
Ett Ukrsina som blir EU medlem om först ca 15 år.
Ett Ukraina som varit ytterst tveksamt till NATO-medlemskap.
En västvärld som inbillar sig att Ryssland har stsrka kompetenta konventionella styrkor.
Nästan inga sanktioner.
Fortsatt EU beroende av rysk olja och gas.
Tio gånger mindre NATO trupper i östra Europa jämfört med nu.
Sverige och Finland blir inte NATO-medlemmar.
Osv....
Citera
Medlem
Har någon här sagt att västvärlden kommer att ha problem med inflation osv.? Det kan hända att det blir tvärtom...

https://twitter.com/bishnu_maharaj/status/1524380088237793281?s=20&t=ksmq_fzG0gYRdRhYGUy-hw
Citera
2022-05-12, 22:31
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Eller så stämmer inte propagandan överens med verkligheten.. 😉

Skaffa dig ett liv.
Citera
2022-05-12, 22:34
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det beror på vad Ryssarna önskat. Krav på ett neutralt Sverige, med ett rimligt stort försvar hade jag utan vidare accepterat.

Så du tror på Rysslands motiv? Och när de säger att Ukraina ej borde finnas, att de inte har rätt att existera? Om Ryssland sagt samma sak om Sverige?

Om Ryssland kräver att andra länder runtomkring ska nedrusta så borde de själva nedrusta. Speciellt när de hotar med kärnvapen.
Citera
2022-05-12, 22:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kongressledamoten Paul Gosar sätter sig emot Bidens 40 miljarder dollar paket till Ukraina;

https://t.me/TheEternalUkrainian2/6355

🇺🇦🇺🇸A congressman from the United States opposed financial support for Ukraine.

Washington should not send a cent while it has a lot of its own problems, says Paul Gosar.

The Republican also believes that Kiev is not an ally, and Moscow is not an enemy for the United States.

Americans' problems are debt, inflation and immigration. And Putin has nothing to do with them.

However, President Biden thinks otherwise, the congressman is sure. He is more concerned about Kiev's support than his own country.

"President Zelensky earned $100 million in 2021. Where do you think a significant portion of American money actually goes?" Gosar asks rhetorically.

Man måste älska demokrati ibland! 😉

Edit: Senator Rand Paul stoppade den;

https://t.me/intelslava/28695

🇺🇸🇺🇦❗Kentucky Senator Rand Paul blocked a bill to provide Ukraine with a record nearly $40 billion in additional assistance

Klapp

Klapp

Klapp.

Nu behöver vi vänta ända till nästa vecka innan förslaget går igenom.

https://amp.cnn.com/cnn/2022/05/12/politics/rand-paul-blocks-ukraine-aid/index.html
Senast redigerad av Clay Allison 2022-05-12 kl. 22:37.
Citera
2022-05-12, 22:35
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Eller så stämmer inte propagandan överens med verkligheten.. 😉
Menar du att ryssarna inte blir utkörda ur Ukraina eller är det propaganda också
Citera
2022-05-12, 22:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det beror på vad Ryssarna önskat. Krav på ett neutralt Sverige, med ett rimligt stort försvar hade jag utan vidare accepterat.

Älskar du att knäböja för den som ger dig order?
Citera
2022-05-12, 22:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Tack för sammanställningen! Jag ser att jag hade förhoppningar om att stridigheterna skulle ta slut tidigare än vad de gjort. Tyvärr så har avsaknaden av kapitulation så här långt, lett till en massa död och materiell förstörelse som jag vidhåller är till ingen nytta. Det är ganska svårt att förstå sig på varthän Zelinsky vill leda Ukraina. Hans möjligheter är ganska så begränsade, men han kunde ha avstyrt mycket av förstörelsen och sparat många liv om han gått ryssarna till mötes. Hans förhandlingsläge har också hela tiden försämrats. Fortfarande anser jag att det mesta pekar på att Ryssarna uppnår sina mål med invasionen. Kanske tar de lite mer mark än vad de från början var ute efter. Jag tänker då på Svartahavs-kusten.
Märklig analys. Först förutspår du i ett antal inlägg i början av mars att Ukraina kommer att kapitulera inför den överlägsna motståndaren Ryssland. När sedan Ukraina i stället gör ypperligt motstånd och ryska armen uppvisar sällsam inkompetens på många områden, då berömmer du inte Zelenskyj och Ukraina. Nej, i stället beklagar du att de inte kapitulerat. Du följer sedan upp detta med det häpnadsväckande påståendet att ”hans förhandlingsläge har hela tiden försämras.” Sedan när då? När Ivan knackade på Kievs portar? Utveckla gärna detta.

Alla har rätt till sin åsikt, men jag hoppas du placeras långt från alla viktiga samhällsfunktioner och beslut om Sverige hamnar i ett kritiskt läge. Varken vi eller Ukraina har behov av din defaitism.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-05-12 kl. 22:55.
Citera
2022-05-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Menar du att ryssarna inte blir utkörda ur Ukraina eller är det propaganda också

Det är propaganda, läs följande;

https://t.me/DonbassDevushka/6439

Severodonetsk Update

1—The Ukrainian forces suffered a defeat in their attempts to retain control of Voevodovka. In retreating, they blew up the bridge between Rubezhnoye and Severodonetsk. [Map #1]

2—The battle for Belogorovka continues. The main supply route running from Soledar to Lisichansk is under the firing control and shelling by the Allied forces. The movement of automobile traffic along this highway is unsafe. The Ukrainian forces continue their shelling of the river crossing near Belogorovka. [Map #2]

3—The Allied forces are developing an offensive to the north of Popasnaya, in the direction of Kamyshevakha, and also probing the Ukrainian defensive lines in the direction of Artyomovsk (Bakhmut). [Map #3]

4—Fighting for control of Orekhovo and Toshkovo is currently ongoing. [Map #4]

5—Clashes are taking place on the outskirts of Severodonetsk. [Map #5]

6—The battle for control of Privolye has also started. [Map #6]
Citera
2022-05-12, 22:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bracad
Har någon här sagt att västvärlden kommer att ha problem med inflation osv.? Det kan hända att det blir tvärtom...

https://twitter.com/bishnu_maharaj/status/1524380088237793281?s=20&t=ksmq_fzG0gYRdRhYGUy-hw
Välkommen till Flashback! Du länkar till ett Twitter-inlägg som visar att bilförsäljningen minskar radikalt i Ryssland vilket inte är någon förvåning. På vilket sätt kopplar du det inlägget till inflationen i väst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in