2022-05-12, 16:55
Medlem
Hej
Fick två dunkar diesel idag från en bekant på verkstad, dieseln kommer från en kundbil vars tank blev tömd för att dom då hade fyllt på AdBlue rakt i tanken.

Adbluen la sig i botten på behållaren så tömde ut det i en separat dunk och resten i en annan dunk. Det luktar vanlig diesel och det blir inga ”lager” i dunken så tror ni att det går bra att tanka det i en gammal 6 cyl turbodiesel med mekpump från 90 talet?
Citera
2022-05-12, 17:21
Medlem
borrasss avatar
Ja det går fint!
Har kört med diverse konstiga blandningar i min vw TD och den funkar 33k mil senare 🙂
Citera
2022-05-12, 18:54
Medlem
ts.nows avatar
Det går nog troligtvis bra. Men jag skulle ha spätt ut den 50/50 med ny fräsch diesel för att vara på den säkra sidan.
Citera
2022-05-12, 19:31
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellwittiin
Hej
Fick två dunkar diesel idag från en bekant på verkstad, dieseln kommer från en kundbil vars tank blev tömd för att dom då hade fyllt på AdBlue rakt i tanken.

Adbluen la sig i botten på behållaren så tömde ut det i en separat dunk och resten i en annan dunk. Det luktar vanlig diesel och det blir inga ”lager” i dunken så tror ni att det går bra att tanka det i en gammal 6 cyl turbodiesel med mekpump från 90 talet?
Du kommer få Stora problem, jag tog fel via en obemannad station , stod Diesel men sedan såg jag Ad, hade väl tankat kanske 10 liter i en 70 liters tank , bilen fick senare skrotas, pga lampa motorfel, men ingen kunde hitta vad moterfelet var !
Citera
2022-05-12, 19:35
Medlem
Som någon annan skrev, blanda ändå ut den dieseln kanske 50/50 med ny diesel för att säkra upp sig ännu mer.

Men som du också säger TS så är det inga problem att köra på det eftersom du har lyckats avskilja all adblå från dieseln när du inte ser något lager mer. Och eftersom du har en gammal bil, desto äldre bil man har, desto mer orenat bränsle går att köra.

Han som skrev ovanför läste nog inte att du lyckats sålla bort skiten.
Citera
2022-05-12, 19:38
Medlem
GastonLeMans avatar
Snålheten brukar bedra visheten!
Citera
2022-05-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellwittiin
Hej

Kan du kontakta mig på pm
Citera
2023-12-21, 06:17
Medlem
Vad htot ni om att använda tomma 10 liters dunkar med MAX 0,2DL OPTISPRAY kvar i om änns det o slå i en personbil??

På 50 liter kanske den totala mängden optispray är 1-2dl

Någon fara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in