2022-05-12, 12:35
Medlem
Oavsett vad man tycker om Curt kan jag tycka det är dumsnålt att han valde vård i Sverige när han utan problem kunde betala för bättre vård i USA. Men sen gick det som det gick också.
Citera
2022-05-12, 12:36
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det blir samma spekulation som om herrarna Persson skulle klä sig i kostymer från HM.

Haha, ja precis. Eller om Ingvar Kamprad hade villan i Schweiz möblerad med IKEA, fast det hade han nog...
Citera
2022-05-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nighap
Oavsett vad man tycker om Curt kan jag tycka det är dumsnålt att han valde vård i Sverige när han utan problem kunde betala för bättre vård i USA. Men sen gick det som det gick också.

Jag tänkte samma sak, redan när man fick information om hur han togs om hand medicinskt, av slödder som samtidigt planerade att råna honom i bostaden. Vården är speciell, då det ingår i jobbet att förebygga liggsår, som var dödsorsaken.

En vård som är ett förtroende då den är intim. Det framgick under rättegången att vårdaren hatade sin patient och sa rakt ut i tingsrätten att rånet var en hämnd.

Curt hade kunnat köpa all förebyggande hjälp som finns med summan av en eller två handväskor. Det märkliga var att en ung tjej, WT anställdes för att ta hand om en förlamad person som behöver noga omvårdnad med beröring av hela kroppen för att vara mjuk och smidig, och för att förebygga liggsår med fokus på att kroppen inte belastas på samma ställen, där hygien är viktigt.
Citera
2022-05-12, 13:13
Medlem
gubbroras avatar
Citat:

Du vet kanske inte att karolinska räknas som ett av världens bästa sjukhus. Nu har jag ingen aning om hur bra om är på det som förorsakade hans död men jag tvivlar på att det finns något avsevärt bättre i Florida
Citera
2022-05-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du vet kanske inte att karolinska räknas som ett av världens bästa sjukhus. Nu har jag ingen aning om hur bra om är på det som förorsakade hans död men jag tvivlar på att det finns något avsevärt bättre i Florida

När en patient får liggsår och måste opereras är vården antagligen lika bra. Det man borde diskutera är den vård han fick där han senare fick liggsår, efter att ha klarat sig utan att få det under många år efter olyckan.

Sen undrar jag om han var vaccinerad för covid, med tanke på att han gav sig ut på en resa.
Citera
2022-05-12, 13:30
Medlem
Citat:

Har du fått vård utomlands någon gång? Att jämföra Svensk sjukvård, även det "bästa" vi har med ett sjukhus i USA går inte. Även ett dåligt sjukhus i USA är bättre än det bästa vi har här, så länge du betalar. Något Curt med råge hade råd med, men som typisk Svensk valde han gratisvägen.
Citera
2022-05-12, 13:38
Medlem
Citat:
Har du fått vård utomlands någon gång? Att jämföra Svensk sjukvård, även det "bästa" vi har med ett sjukhus i USA går inte. Även ett dåligt sjukhus i USA är bättre än det bästa vi har här, så länge du betalar. Något Curt med råge hade råd med, men som typisk Svensk valde han gratisvägen.

Jag har fått vård både i USA och i Sverige. Min hemförsäkring betalade för vården i USA efter en olycka. Den vård jag behövde i USA hade jag fått med samma resultat i Sverige. Skillnaden var att de behandlade och undersökte mer än nödvändigt, där man till och med hade en psykolog närvarande för att prata om det själsliga traumat.

Bor man som Curt på Östermalm nära till de vårdcentraler och sjukhusen man då tillhör, är vården utmärkt.
Citera
2022-05-12, 13:44
Medlem
Citat:

Kåk finns i Miami också, de perioder han/familjen bodde där kanske superskickliga vårdare köptes. Uppenbarligen ville han även vistas i Sverige.
Citera
2022-05-12, 13:48
Medlem
Citat:
Hade han inte betalt skatt genom hela sitt arbetsliv? Han var dessutom av den äldre generationen så jag kan tänka mig att han hyste förtroende för svensk sjukvård - vilket många gör.

Han fru var undersköterska så man tycker att hon borde haft ett öga på att han sköttes korrekt när det gäller liggsåren men hon kanske inte hann/ville/kunde. Om det nu var liggsåren som gjorde att han dog.
Citera
2022-05-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Kåk finns i Miami också, de perioder han/familjen bodde där kanske superskickliga vårdare köptes. Uppenbarligen ville han även vistas i Sverige.

Hela vinterhalvåret spenderades i Miami om jag förstår det rätt, och detta varje år.

Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Hade han inte betalt skatt genom hela sitt arbetsliv? Han var dessutom av den äldre generationen så jag kan tänka mig att han hyste förtroende för svensk sjukvård - vilket många gör.

Han fru var undersköterska så man tycker att hon borde haft ett öga på att han sköttes korrekt när det gäller liggsåren men hon kanske inte hann/ville/kunde. Om det nu var liggsåren som gjorde att han dog.

Svårt att veta den exakta dödsorsaken, men varför betala ett par hundratusen i vårdkostnader när en flygbiljett tillbaka till Sverige är billigare?
Citera
2022-05-12, 14:09
Medlem
gubbroras avatar
Citat:

Trist för dig att mängder av internationella jämförelser placera karolinska synnerligen högt upp. Naturligtvis finns ett sjukhus i USA som är lika högt och även högra rankade men det handlar om en handfull. Detta oavsett om du betalar eller inte. Om en amerikan skulle välj att behandlas på karolinsk så är det knappast gratis
Citera
2022-05-12, 16:54
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Vården är basic av en lam person, men sker vanvård och det uppstår infekterade sår spelar det knappast någon roll USA eller Sverige. Gammal man har inget vidare immunförsvar och har han låtit injicera sig med det sk vaccinet som förstör ditt immunförsvar fanns ingen räddning oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in