2022-05-12, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
låna pengar till nöjesbil för den summan är väl på gränsen till idioti....
Hur gör vanligt folk? tror knappast de cashar bilar för 400k+
Citera
2022-05-12, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Visst att någon kan behöva billån för att de måste ha en bil, särskilt som ung, för att ta sig till jobb eller liknande. Eller att man har pengarna, men vill ha dem på börsen och få bättre avkastning. Men att köpa en ren nöjesbil utan att ha pengarna? Enorm varningsflagg.

Jag tycker att en ren nöjesbil inte ska vara mer än några få procent av ens nettoförmögenhet. För dig verkar det som att den skulle bli en väldigt stor del?
.
Senast redigerad av Artef 2022-05-12 kl. 02:27.
Citera
2022-05-12, 02:23
Medlem
Man måste ju leva lite också, har nyligen investerat i bostadsköp så finns inte deg för att casha 300 lax just nu men drar ut ca 45k netto i månaden
Citera
2022-05-12, 02:29
Medlem
.
Citera
2022-05-12, 02:36
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artef
Tja, har blivit sugen på en sommarbil som man kan ha kul med. Den bilen jag är intresserad av kostar runt 300-350k. Har inte alla pengar för att kunna casha den så därför funderar jag på billån. Planen är att köra den under sommaren och sedan ställa av den under hösten/vintern möjligtvis sälja den eller att behålla den en sommar till. Har aldrig någonsin tagit nåt billån och dylikt, vad rekommenderas och hur går det till? Tack!
Lyssna inte på idioterna. Du gör vad du vill med dina pengar. Med 45k lön har du nog inga problem att betala av lånet. I sådant fall är det ju helt ok och det är allt som behöver sägas.

Billån görs ofta direkt på bilfirman när du köper bilen, de har allt klart och du behöver inte tänka på att hitta bank osv. Kontantinsats typ 20% om jag minns rätt. Bilen som säkerhet = låg ränta, men å andra sidan måste du lösa ut restskulden om du säljer den innan du betalt av.
Citera
2022-05-12, 08:14
Medlem
Citat:
Vem köper en nöjesbil kontant för 300k? förstår om man har millar på kontot då är det annan sak men hade inte ens kollat på en bil för 300 lax om jag var miljonär

Du menar att det är för billig bil om man är miljonär?

Eller menar du att du inte skulle casha den även om du hade pengarna, och investerat dem i annat.

Jag kommer att casha min sommarbil som ligger i prisklassen 400-450k, men får vänta ett år eller 2 tills jag är i hamn. Klassar mig som vanligt folk med snittinkomst, hus, 3 ungar och några bruksbilar.

Men har du precis köpt bostadsrätt och inte vill spara i en massa år, så kör på ett lån, gör kalkylen bara!

Ibland måste man leva lite också!
Citera
2022-05-12, 08:36
Medlem
Facades avatar
Citat:
Vem köper en nöjesbil kontant för 300k? förstår om man har millar på kontot då är det annan sak men hade inte ens kollat på en bil för 300 lax om jag var miljonär

Jag.
Är inte miljonär på något sätt och vis.
Citera
2022-05-12, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Lyssna inte på idioterna. Du gör vad du vill med dina pengar. Med 45k lön har du nog inga problem att betala av lånet. I sådant fall är det ju helt ok och det är allt som behöver sägas.

Billån görs ofta direkt på bilfirman när du köper bilen, de har allt klart och du behöver inte tänka på att hitta bank osv. Kontantinsats typ 20% om jag minns rätt. Bilen som säkerhet = låg ränta, men å andra sidan måste du lösa ut restskulden om du säljer den innan du betalt av.
tack för svar har alltid köpt mina bilar kontant innan men då är det runt 50k vi snackar om. Känns dumt att låsa 300K+ på en bil. La precis den summan på kontantinsats till bostad och hade gjort det igen om jag hade de resurserna istället för att lägga på en bil..
Citera
2022-05-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag.
Är inte miljonär på något sätt och vis.
Tycker det är dumt som medelsvensson att casha 400 på en bil..
Citera
2022-05-12, 09:42
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
tack för svar har alltid köpt mina bilar kontant innan men då är det runt 50k vi snackar om. Känns dumt att låsa 300K+ på en bil. La precis den summan på kontantinsats till bostad och hade gjort det igen om jag hade de resurserna istället för att lägga på en bil..
Det gjorde du nog rätt i. Men som sagt det är du som bestämmer, jag bara svarade på din fråga.
Citera
2022-05-12, 09:59
Medlem
Citat:
Tycker det är dumt som medelsvensson att casha 400 på en bil..

Fast varför då?

Varför är det bättre med ett lån?
Citera
2022-05-12, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Fast varför då?

Varför är det bättre med ett lån?
För att investera pengarna i annat och då menar jag inte börsen men exempelvis bostad mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in